În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidenţa persoanelor și actele de identitate ale cetăţenilor români.
Textul proiectului este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet a instituţiei , www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională.
Proiectul de lege este în conformitate cu măsurile prevăzute în Programul de guvernare 2017-2020, implementarea acestuia fiind de natură să faciliteze accesul cetățenilor la servicii electronice și să contribuie la dezvoltarea conceptului de „administrație electronică”, având drept consecință corelarea și simplificarea procedurilor administrative.
În concret, reglementările propuse vizează asigurarea premiselor necesare punerii în circulație a unui nou document de identificare – electronic – care să asigure, cetățenilor, garanții suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.
Cum s-a motivat această propunere?
Potrivit ştirilor juridice, introducerea cărților electronice de identitate face obiectul unor demersuri similare inițiate sau de perspectivă ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au pornit de la ideea realizării unor documente cu un grad de siguranță crescut și exploatării potențialului oferit de existența serviciilor electronice (administrative, comerciale etc.).
O serie de state europene au introdus sau sunt pe cale să introducă documente de identitate naționale cu o componentă electronică, în care sunt incluse certificate digitale care permit autentificarea persoanei în diferite sisteme informatice și exercitarea funcției semnăturii electronice, respectiv date biometrice – impresiuni papilare și imaginea facială a titularului (colectate în scopul producerii unui act de identitate cu grad crescut de siguranță). Astfel, printre statele care au acte de identitate electronice se numără: Belgia, Croatia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Republica Cehă, Spania, Suedia.
Proiectul de lege propus urmărește asigurarea viziunii exprimate în Programul de guvernare 2017-2020, referitoare la simplificarea procedurilor și debirocratizare, asigurând în acest fel un cadru adecvat, la dispoziția cetățeanului, menit să-i faciliteze accesul la serviciile circumscrise conceputului de „administrație electronică” și să-i ofere posibilitatea de a utiliza un instrument modern în interes personal sau în relația cu diverși terți care generează servicii electronice.
Ce va conţine noua carte de identitate?
Cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, în sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacțiunii cu autoritățile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.
Textul propus prevede posibilitatea obținerii unei cărţi de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate.
Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.
De la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani;
b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
c) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Potrivit ştirilor juridice, cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.
În format electronic se înscriu:
a) datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
În concluzie, aşteptăm să vedem forma finală şi ca acest proiect să fie adoptat.