Metodologia privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale a fost modificată!


doctoratŞcolile doctorale şi diplomele de doctor au intrat în atenţia publicului după scandalurile care au existat în presă şi pe care nu le vom uita prea uşor. S-a dorit o nouă procedură de acredtare a şcolilor doctorale şi o atenţie sporită asupra modului de acreditare. În acest sens a fost adoptat Ordinul nr. 6153/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale, pe domenii, publicat în Monitorul Oficial nr. 10/2017.

Unul dintre indicatorii de performanţă avuţi în vedere în cadrul procesului de evaluare periodică a şcolilor doctorale îl reprezintă calitatea tezelor de doctorat susţinute în ultimii 5 ani. Evaluarea va clasifica tezele conform unei grile structurate pe cinci niveluri: nivel ştiinţific de vârf, nivel ştiintific ridicat, nivel ştiintific bun, nivel ştiintific modest şi non-valoare ştiintifică.

Documentul are la baza cele trei domenii de asigurare a calităţii – capacitatea instituţională, eficacitatea educatională şi managementul calităţii – în raport cu care sunt definite standardele, standardele de referinţă şi indicatorii de performanţă care trebuie indepliniţi de o şcoală doctorală pentru a putea funcţiona.
Potrivit ştirilor juridice, cunoaşterea ştiintifică generată în cadrul şcolii doctorale în ultimii 5 ani este, de asemenea, un indicator de performanţă în interiorul căruia vor fi evaluate, prin raportare la specificul domeniului de doctorat, articolele publicate de studenţii-doctoranzi în reviste relevante domeniului şi volume de autor sau colective, rezultatele cercetării ştiintifice relevante domeniului, contribuţia la demersuri de cercetare programatice şi integrate în reţele academice naţionale sau internaţionale şi contribuţiile ştiintifice de top ale membrilor şcolii doctorale, din ultimii 5 ani, realizate împreuna cu doctoranzii, prin care şcoala se considera un actor competitiv la nivel internaţional.

De asemenea, un accent deosebit va fi pus pe existenţa procedurilor de prevenire a fraudei academice şi de rezolvare a situaţiilor de încălcare a eticii universitare. Mai important însă acest segment reprezintă una dintre condiţiile de eligibilitate în vederea declanşării procesului de evaluare externă, şcoala doctorală trebuind să demonstreze aplicarea prevederilor codului de etică şi deontologie profesională al instituţiei şi promovarea consecventă de măsuri pentru prevenirea, identificarea şi combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului.

O noutate legislativă este reprezentată de faptul că fiecare şcoală doctorală va fi evaluată individual, pentru fiecare domeniu în parte, în vederea acreditării, din cinci în cinci ani, pe baza performanţei şi a capacităţ̧ii instituţionale a Instituţiei Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD) din care face parte şcoala doctorală. Iar în baza criteriilor, standardelor şi indicatorilor de performanţă utilizaţi în evaluarea externă a şcolilor doctorale, agenţia abilitată, CNATDCU şi CNCS, prin consultarea structurilor asociative ale universităţilor şi a federaţiilor studenţeşti reprezentantive la nivel naţional, vor elabora ghidul de evaluare a şcolilor doctorale, adoptat ulterior prin ordin al ministrului Educaţiei, şi fişele vizitei.