În ultima perioadă tot mai multe firme de asigurări au probleme financiare iar pentru unele dintre ele s-a ajuns până la dizolvarea lor. Legea specială care prevede redresarea financiară, falimentul, dizolvarea şi lichidarea voluntară în activitatea de asigurări este Legea nr. 503/2004, republicată în Monitorul Oficial nr. 453/2013.
Însă până a ajunge la dizolvare se va încerca redresarea societăţii, iar în acest sens este însărcinat administratorul special.
În definiţia dată de lege administratorul special este orice persoană fizică sau juridică desemnată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, însărcinată cu aplicarea măsurilor administrative de redresare financiară a societăţii de asigurare/reasigurare. Dat fiind importanţa acestuia, o noutate legislativă în ceea ce îl priveşte era absolut necesară. Astfel în Monitorul Oficial nr. 971/2016 a fost publicată Norma 38/2016 privind drepturile, obligaţiile, competenţele şi desemnarea administratorului special.
Cine poate avea calitatea de administrator special?
În primul rând pentru a putea fi desemnată persoana interesată trebuie să fie înscrisă în Registrul administratorilor speciali pentru societăţi de asigurare/reasigurare. Iar în vederea obţinerii avizului de înscriere în Registrul administratorilor speciali – SAR, o persoană fizică sau juridică trebuie să aibă calitatea de practician în insolvenţă, şi să fie înscris în Tabloul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România.
Pe lângă această condiţie o persoană fizică sau juridică trebuie să nu se afle în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese cu societatea de asigurare obiect al administrării speciale sau cu persoanele implicate cu aceasta. Acesta trebuie să nu fi fost auditorul statutar/în echipa de audit statutar în ultimii 5 ani, să nu fie unul dintre consultanţii în management ai societăţii de asigurare/reasigurare la momentul selecţiei, să nu fie soţ/soţie sau rude până la gradul a IV – lea inclusiv cu persoanele din conducerea societăţii de asigurare/reasigurare, în cazul persoanelor fizice, sau să nu fi fost în relaţii contractuale în ultimii 2 ani cu societatea de asigurare/reasigurare obiect al administrării sau cu conducerea acesteia. .
Care sunt drepturile şi îndatoririle administratorului special?
Administratorul special preia integral atribuţiile conducerii societăţii de asigurare sau reasigurare supuse procedurii de redresare financiară. Acesta adoptă măsurile prevăzute de lege pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor ce îi revin, inclusiv măsurile necesare pentru conservarea activelor şi încasarea creanţelor în interesul contractanţilor.
În sensul obligaţiei legale a administratorului special de a adopta măsurile necesare pentru conservarea activelor, acesta menţine activele societăţii de asigurare sau reasigurare, neputând recurge la vânzarea acestora ca măsură de administrare curentă astfel, administratorul special adoptă măsuri de administrare adecvate care să conducă la efectuarea plăţilor societăţii de asigurare care decurg din datoriile exigibile.
De asemenea acesta adoptă măsurile necesare preluării şi conservării în bune condiţii a arhivei societăţii de asigurare supuse administrării speciale şi întocmeşte şi transmite către A.S.F. raportările periodice şi rapoartele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru societatea de asigurare care face obiectul administrării speciale.
Pentru activitatea depusă, administratorul special are dreptul la remuneraţie, care se va stabili, de la caz la caz, de către A.S.F., având ca puncte de referinţă remuneraţia membrilor conducerii societăţii de asigurare supuse administrării speciale, volumul de activitate şi dimensiunea societăţii de asigurare, şi este suportată de către societatea de asigurare sau reasigurare care face obiectul administrării speciale.
Cum poate înceta calitatea de administrator special?
Încetarea calităţii de administrator special are loc în următoarele cazuri:
- prin revocarea deciziei de redresare financiară prin administrare specială;
- prin înlocuirea sau, după caz, prin renunţarea administratorului special la mandatul primit;
- prin decesul administratorului special persoană fizică sau, după caz, ca urmare a dizolvării/lichidării ori a constatării stării de insolvabilitate a administratorului special persoană juridică;
- prin orice alte cauze de încetare prevăzute de reglementările în vigoare.
Potrivit ştirilor juridice, încetarea calităţii de administrator special se dispune prin decizie a A.S.F. şi produce efecte de la data intrării în vigoare a deciziei A.S.F. de înlocuire sau revocare a administratorului special.
Este de menţionat că norma menţionată mai sus a abrogat Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 30/2015 privind drepturile, obligaţiile şi competenţele administratorului special, publicată în Monitorul Oficial nr. 974 din 29 decembrie 2015.