Reglementarea privind pescuitul şi acvacultura a suferit modificări


imagespescReglementarea protecţiei, consevării, administrării şi exploatării resurselor acvatice vii, activitate de acvacultură, procesarea şi comercializărea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură sunt reglementate prin O.U.G. nr. 23/2008. Ordonanţă care a fost adoptată în contextul adoptării rapide a unui cadru juridic în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, necesar administrării sectorului pescăresc, prin conservarea şi exploatarea durabilă a resurselor piscicole în conformitate cu politica comunitară în domeniul pescuitului.

Mai mult dat fiind contextul european s-au impus modificări acestui act normativ, modificări aduse prin O.U.G. nr. 85/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, publicată în Monitorul Oficial nr. 957/2016.

Care sunt modificările aduse prin noutăţile legislative?

O.U.G. nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura se va aplica şi concesionării sau închirierii în domeniul piscicol. De asemenea va stabili măsuri privind: asigurarea, din pescuit şi acvacultură, a resurselor alimentare reprezentate de peşte şi alte vieţuitoare acvatice; sprijinirea organizaţiilor de producători pentru dezvoltarea durabilă a activităţilor de pescuit şi acvacultură; promovarea unei politici favorabile incluziunii şi dezvoltării echilibrate a zonelor de pescuit; punerea în aplicare a politicii maritime integrate a Uniunii Europene într-o manieră complementară faţă de politica de coeziune şi de politica comună în domeniul pescuitului.

Se modifică definiţia acvaculturii, aceasta fiind definită ca fiind creşterea sau cultivarea de organisme acvatice utilizând tehnici destinate creşterii producţiei organismelor în cauză peste capacitatea naturală a mediului, într-un cadru în care organismele respective rămân proprietatea unei persoane fizice sau juridice pe întreaga perioadă de creştere/cultivare şi recoltare.

Iar în ceea ce privesc amenajările piscicole se includ în această definiţie şi active piscicole precum diguri, călugări, staţii de pompare, instalaţii de alimentare cu apă, instalaţii de evacuare a apei, canale de alimentare a apei, canale de evacuare a apei, canale drenoare, hale de incubaţie şi creştere a puietului, hale de creştere a peştelui de consum, centre administrative, unităţi de procesare primară, magazin de vânzare în cadrul fermei de acvacultură, magazii de furaje, magazii de depozitare materiale şi unelte pescăreşti, precum şi alte construcţii aferente unei ferme de acvacultură care sunt necesare asigurării funcţionalităţii acesteia.

Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură dobândeşte noi atribuţii precum: elaborarea caietelor de sarcini, în vederea concesionării; elaborarea reglementărilor privind funcţionarea pieţei produselor de pescuit şi acvacultură; organizarea seminariilor, conferinţelor, dezbatererilor şi consultanţă piscicolă, asigură şi supraveghează pregătirea profesională de profil, prin colaborare cu instituţiile de învăţământ; eliberarea de licenţe de pescuit şi de acvacultură, autorizaţii şi permise de pescuit.

Se interzice pescuitul în scop comercial sau recreativ pe cursul unei ape curgătoare în zona de 500 m aval de baraj.

Se specifică clar că pescuitul recreativ în habitatele piscicole naturale se practică în baza unui permis de pescuit emis de către beneficiarul contractului de utilizare a resurselor acvatice vii în scop recreativ.

Potrivit ştirilor juridice, în ceea ce priveşte excluderea din Fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit se poate efectua ca urmare a inactivităţii fără un motiv bine întemeiat sau la solicitarea proprietarului.

Pescuitul peştelui şi altor vieţuitoare acvatice vii în apele româneşti, pentru scopuri de cercetare şi formare, poate fi efectuat în baza unei autorizaţii speciale de pescuit în scop ştiinţific, netransmisibilă, eliberată de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură entităţilor stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003.

În concluzie aceste modificări vin în contextul noilor reglementări ale Uniunii Europene privind sectorul de pescuit impun îmbunătăţirea cadrului juridic intern, prin modificarea şi completarea reglementărilor naţionale în domeniu. Se doreşte îmbunătăţirea reglementărilor privind accesul la resursele acvatice vii, la reducerea presiunii financiare exercitate asupra pescăriilor şi la sprijinirea organizaţiilor de producători din sectorul de pescuit.