A fost actualizată procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenţi! Declaraţia 013 şi 060!


images-1După intrarea în vigoare a Noului Cod fiscal tot mai multe proceduri de inregistrare fiscală au necesitat să fie actualizate, printre acestea se numără şi procedură de inregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente.

Astfel se doreşte adaptarea procedurii de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, a formularului 013, precum și a instrucțiunilor de completare a acestuia, la noile prevederi ale Codului de procedură fiscală și ale Codului fiscal.

În acest sens, o noutate legislativă o reprezintă Ordinul 3140/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, precum şi a modelului şi conţinutului formularului 013 “Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/ Declaraţie de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente”, publicat în Monitorul Oficial nr. 893/2016.

Care este procedura de înregistrare fiscală?

Această procedură se aplică contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente.

În ceea ce priveşşte înregistrarea fiscală contribuabilii nerezidenţi au obligaţia să depună declaraţia de înregistrare fiscală şi să indice sediul permanent desemnat pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale prevăzute de Codul fiscal. Contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat, depune formularul 013 “Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente”. Menţionăm că declaraţia se completează în două exemplare, dintre care cel original se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către contribuabil.

Pe baza declaraţiei şi documentelor doveditoare organul fiscal atribuie codul de înregistrare fiscală şi emite certificatul de înregistrare fiscală pentru contribuabilul nerezident.

Sunteţi înregistrat în scop de TVA? În cazul acesta organul fiscal emite şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.

Care este procedura în cazul în care nominalizaţi ulterior un sediu permanent?

În cazul în care contribuabilul nerezident nominalizează, ulterior înregistrării fiscale, un alt sediu permanent desemnat, acesta depune la organul fiscal în a cărui rază teritorială este situat noul sediu permanent desemnat formularul 013 “Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente”. Iar formularul se completează prin bifarea rândului  “Declaraţie de menţiuni”, din secţiunea I, iar la secţiunea III “Date de identificare a sediului permanent desemnat” se completează datele de identificare ale noului sediu permanent desemnat.

Trebuie să reţinem că toate documentele primite şi emise de organul fiscal în aplicarea prezentei proceduri se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului nerezident.

Care este procedura de declarare a sediilor permanente ale contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activităţi pe teritoriul României?

Contribuabilii au obligaţia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile, înfiinţarea de sedii secundare, potrivit legislaţiei în vigoare.

În vederea înregistrării fiscale, contribuabilul nerezident depune, prin sediul permanent desemnat, formularul 060 “Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţia de menţiuni/ Declaraţie de radiere pentru sediile secundare” la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi plătitor de salarii sau venituri asimilate salariilor. În baza declaraţiei de înregistrare fiscală, însoţită de copii ale documentelor doveditoare ale informaţiilor înscrise în aceasta, organul fiscal atribuie codul de înregistrare fiscală şi emite certificatul de înregistrare fiscală pentru respectivul sediu permanent.

Când se depune Declaraţia 013?

Declaraţia se completează cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia declarării primului sediu permanent pe teritoriul României, declaraţia de menţiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior, iar declaraţia de radiere se completează cu ocazia radierii înregistrării fiscale.
Declaraţia se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandată. Iar organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat.

Trebuie să aveţi în vedere că în situaţia în care contribuabilul nerezident desfăşoară activităţi în România şi prin sedii fixe, iar sediul fix desemnat să îndeplinească obligaţiile contribuabilului nerezident constituie şi sediu permanent atunci sediul fix este şi sediul permanent desemnat pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale.

De reţinut!

Ca urmare a intrării în vigoare a dispozițiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, se impune actualizarea temeiului de drept și a referințelor legislative din conținutul “Declarației de înregistrare fiscala/Declarației de mențiuni pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente” formularul 013, și instrucțiunilor de completare a acestuia, precum și din procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente.

Contribuabilii nerezidenți, care desfășoară activități pe teritoriul României prin unul sau mai multe sedii permanente, odată cu depunerea declarației de înregistrare fiscală, au obligația să indice sediu permanent desemnat, potrivit dispozițiilor din Codul fiscal. În cazul înregistrării fiscale, declarația de înregistrare fiscală se depune la organul fiscal în raza căruia se află sediul permanent ce urmează a fi desemnat.