România a aderat la Uniunea Europeană în 2007 şi a preluat obiectivul acesteia pentru siguranţa rutieră, de reducere cu 50% a numărului de victime ale accidentelor rutiere până în 2010 faţă de valorile înregistrate în anul 2001, însă numărul acestora a crescut anual, proporţional cu creşterea constantă a parcului auto şi a mobilităţii acestuia, în condiţiile unei infrastructuri rutiere învechite şi a lipsei unui document de politici coerente şi unitare în acest domeniu. Datele statistice arată o creştere de 25% a numărului de victime în perioada 2001-2008, urmată de o scădere de 39% până în 2013, care totuşi nu este mulţumitoare, România nefiind între Statele membre ale Uniunii Europene cu rezultate performante în acest domeniu.
Din aceste motive, ca o noutate legislativă în domeniu, Guvernul a aprobat Strategia Naţionala pentru Siguranţa Rutieră pentru perioada 2016-2020 şi Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei. Acţiunile sunt structurate pe trei direcţii: educaţie rutieră în şcoală, campanii de informare în media şi îmbunătăţirea nivelului de pregătire a conducătorilor auto. Pe termen scurt, este prevăzută introducerea înregistrării video a examenelor pentru obţinerea certificatelor şi atestatelor profesionale, iar pe termen lung va fi amendată legea astfel încât şcolile de şoferi să-şi poată prelungi autorizaţia de funcţionare cu condiţia ca minim 50% dintre cursanţi să promoveze examenul.
Creşterea progresivă a taxelor pentru deţinerea mai multor autovehicule necomerciale, introducerea „taxelor pe congestie” şi reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite în comun prin sistemul „car-sharing” (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual),închirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor, îmbunatăţirea evaluării psihologice a candidaţilor pentru obţinerea permisului auto, a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea permisului de conducere şi a „capacităţii de supraveghere şi impunere a legii” prin intermediul sistemelor de supraveghere video, creşterea gradului de încasare a amenzilor, promovarea transportului public şi a celui nemotorizat cu”descurajarea” transportului motorizat individual, introducerea inspecţiei tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere, crearea instanţelor judecătoreşti specializate pentru domeniul circulaţiei rutiere cu scopul reducerii duratei de soluţionare a dosarelor, achiziţia de noi elicoptere, descurajarea furtului elementelor de semnalizare rutieră prin folosirea unor materiale „nevalorificabile”, dar şi modificarea „formatului de prezentare” a ştirilor legate de accidentele rutiere sunt alte măsuri avute în vedere pentru perioada următoare.
Potrivit ştirilor juridice, se va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca măsură împotriva “agresivităţii rutiere”, va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite vârste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepţia drumurilor comunale, şi va impune finalizarea învăţămîntului minim obligatoriu pentru obţinerea permisului de conducere.
Conform Legie educaţiei nr. 1/2011, învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţamântul primar şi pe cel gimnazial. Obligaţia de a frecventa învăţământul de 10 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la vârsta de 18 ani.
Mai mult, procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificată în sensul unei evaluări “mai ample”, inclusiv medico-psihologice, a abilităţilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoaşterii legislaţiei şi a abilităţii de a efectua anumite manevre în trafic.