Numărul numeros de români care pleacă în străinătate să lucreze a tras un semnal de alarmă statului român. Astfel, acesta a implementat proiecte pentru a-i convinge să se întoarcă acasă.
Unul dintre proiecte este “Diaspora Start Up” care este o linie de finanțare dedicată românilor din Diaspora și celor reîntorși recent care vor să demareze o afacere, cu fonduri europene, program dedicat exclusiv dezvoltării antreprenoriatului și înființării de noi întreprinderi.
O noutate legislativă în acest sens o reprezintă Ordinul nr. 2044/2016 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis “Diaspora Start Up”, aferentă Programului operaţional Capital uman 2014 – 2020, axa prioritară 3 “Locuri de muncă pentru toţi”, obiectivul specific 3.7 “Creşterea ocupării prin susţinerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”, publicat în Monitorul Oficial nr. 811/2016.
Obiectivul prezentei scheme îl constituie acordarea de sprijin financiar nerambursabil pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de întreprinderi în cele 7 regiuni mai puţin dezvoltate ale României. Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obţinerea următoarelor efecte şi beneficii: creşterea gradului de ocupare şi dezvoltarea mediului antreprenorial prin înfiinţarea de întreprinderi noi (start – up-uri).
Cine poate beneficia de această schemă?
Prezenta schemă de minimis se aplică întreprinderilor înfiinţate ca urmare a sprijinului acordat pentru deschiderea unei afaceri prin proiectele finanţate în cadrul apelului privind obiectivul specific 3.7 “Creşterea ocupării prin susţinerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Prezenta schemă de minimis nu se aplică:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
– atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
– atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de cele importate;
f) ajutoarelor acordate pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Care este valoarea ajutorului?
Potrivit ştirilor juridice, valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare.
În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau în mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
Care este durata schemei?
Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, în limita fondurilor alocate, urmând ca operaţiunile financiare aferente să fie efectuate până la 31 decembrie 2023. Semnarea contractelor de subvenţie trebuie să se realizeze în cel mult 18 luni de la data de începere a proiectului, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2018.
Prin urmare, acest proiect stimulează antreprenoriatul şi creează locuri de muncă fiind eligibili cetăţenii români cu vârsta minimă de 18 ani, care fac dovada rezidenţei sau a domiciliului în străinătate de minim 12 luni şi doresc să înfiinţeze o afacere în România.