Instituțiile publice primesc bani pentru instalarea sistemelor de încălzire care folosesc energia regenerabilă


casa-verde
Statisticile arată că sursele clasice de energie – petrolul și gazele naturale – au caracter limitat și pare că resursele de țiței, la nivelul actual de exploatare, se vor epuiza în aproximativ 50 de ani. Folosirea pentru producția de energie a cărbunelui, petrolului și gazelor naturale duce la poluarea masivă a mediului înconjurător.

UE a decis ca statele membre să ia măsuri pentru a folosi energia regenerabilă în locul clasicelor resurse. România avea ca obiectiv să producă energie din surse regenerabile de 24% până în 2018, însă în prezent procentul este deja de 27%.

Statul a decis să finanțeze instituțiile publice, de cult și unitățile administrativ-teritoriale în scopul înlocuirii sau completării sistemelor clasice de încălzire sau a instalării sistemelor de încălzire care folosesc energie regenerabilă. Informațiile cu privire la categoriile de instituții care pot participa la program, la actele ce trebuiesc depuse și la banii ce îi vor primi, sunt prezentate în Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1818/2016 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire, beneficiari unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi unităţi de cult. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial 747 din 26 septembrie și a intrat în vigoare de la publicare.

Cine poate participa la program?

Unitățile administrativ-teritoriale, instituțiile publice sau unitățile de cult pot depune proiecte de finanțare pentru imobilele aflate în proprietatea sau în administrarea lor. Acestea trebuie să nu aibă datorii la bugetul de stat, local, la Fondul pentru mediu, reprezentatul lor legal să nu fi fost condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului și să nu fie înregistrate cu fapte sancționate de legislația financiară, vamală și cu fapte legate de disciplina financiară.

În plus, trebuie să facă dovada că pot asigura și vor asigura contribuția proprie pentru implementarea proiectului, să aibă în administrare/proprietate imobilul unde se va realiza proiectul, acesta are sistem de alimentare cu apă funcțional și să nu facă parte dintr-o întreprindere unică.

Ce acte sunt necesare?

Dosarul va cuprinde cererea, certificatul de cazier fiscal, de atestare fiscală, de cazier judiciar al solicitantului, acte ce atestă proprietatea sau administrarea asupra imobilului, copia hotărârii consiliului local/județean/organelor de conducere privind acordul pentru participarea în program și aprobarea studiului de fezabilitate, hotărârea consiliului local prin care se obligă la asigurarea surselor financiare, studiul de fezabilitate și declarația reprezentantului legal că imobilul are sistem de alimentare cu apă funcțional.

Selectarea dosarelor

După depunere acestea sunt evaluate de 3 evaluatori și dacă sunt rezultate diferite, rezultatul final este cel care întrunește ponderea de 2/3. Dacă doi sau mai mulți solicitanți obțin același punctaj, departajarea se va face în ordinea depunerii proiectelor la registratură.

Cei nemulțumiți de rezultat îl pot contesta în 10 zile lucrătoare de la afișarea rezultatelor. Contestațiile vor fi soluționate în 30 de zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestațiilor.

Finanțarea

Știrile juridice prevăd că aceasta este nerambursabilă în cuantum de până la 90% din cheltuielile eligibile ale proiectului. Rețineți că procentul de cheltuieli eligibile nefinanțat împreună cu cheltuielile neeligibile constituie contribuția proprie a solicitantului și o asigură din surse financiare proprii. Finanțarea se face eșalonat pe durata contractului de finanțare și pe măsura realizării proiectului. Rețineți că sumele neutilizate într-o sesiune se reportează pentru sesiunea următoare.

Noutățile legislative prevăd că finanțarea pentru instituțiile publice nu poate depăși 2.000.000 lei iar pentru unitățile de cult nu poate depăși suma de 500.000 lei. Pentru unitățile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori mai mare de 100.000 nu poate depăși 4.000.000 lei, respectiv 3.000.000 lei pentru cele cu 50.000-100.000 locuitori, 2.000.000 lei pentru un număr cuprins între 20.000-50.000 locuitori, 1.000.000 lei pentru unitățile cu 3.000-20.000 locuitori și 500.000 lei pentru cele sub 3.000 locuitori.

Care cheltuieli sunt eligibile și care nu?

Vor fi eligibile cele pentru realizarea investiției, pentru montatul sistemelor, efectuarea și verificarea probelor, TVA și cele cu consultanța, studii de fezabilitate, proiect tehnic (în limita a 8% din cheltuielile pentru investiția de bază). Rețineți că sumele nedecontate privind cheltuielile pentru proiectare și consultanță nu se vor reporta pentru execuție de lucrări și se vor diminua corespunzător din valoarea contractului de finanțare.

Nu sunt eligibile cheltuielile efectuate până la semnarea contractului (cu excepția celor de consultanță și studii de fezabilitate), cele pentru un eventual credit contractat de beneficiar pentru plata contribuției proprii, costurile de exploatare a instalațiilor existente sau realizate în cadrul proiectului, cele realizate în regie proprie, cele privind emiterea acordurilor, avizelor și autorizațiilor, amenzile sau cheltuielile de judecată generate de lucrările de instalare a sistemului și cheltuielile aferente proiectului.

Obligația beneficiarului

Acesta trebuie să mențină investiția din cadrul programului cel puțin un an de la expirarea contractului. Pe această perioadă va fi monitorizat de personalul Autorității care poate face vizite la fața locului ca să vadă dacă investiția realizată este menținută.