În perioada de dictatură comunistă, puterea comunistă a exercitat în special prin organele securităţii statului, parte a poliţiei politice, o permanentă teroare împotriva cetăţenilor ţării, drepturilor şi libertăţilor lor fundamentale. Din aceste considerente legislaţia prevede că persoanele sunt îndreptăţite să aibă acces la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Temeiul legal în materie îl constituie O.U.G. nr. 24/2008 accesul la propriul dosar şi descompirarea Secutităţii, publicat în Monitorul Oficial nr. 182/2008.
Însă unele dispoziţii au fost criticate şi s-a invocat o excepţie de neconstituţionalitate în acest sens.
Motivele de neconstituţionalitate
Autorii excepţiei apreciază că, exercitând o jurisdicţie specifică în cadrul căreia administrează probe şi dă un verdict privind calitatea de lucrător al Securităţii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se substituie unei instanţe judecătoreşti, în timp ce persoana vizată nu are posibilitatea de a se apăra în faţa Colegiului Consiliului, care emite note de constatare a calităţii de lucrător al Securităţii. Autorii excepţiei mai susţin că, prin introducerea unei acţiuni în constatare, fără a avea o legitimare procesuală activă, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se subrogă în dreptul cetăţeanului de a avea acces liber la justiţie pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime, şi se substituie instituţiei Avocatul Poporului. Astfel, se susţine că, prin art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, se realizează o extindere nepermisă a sferei titularilor dreptului de acces liber la justiţie, dincolo de limitele sale constituţionale şi, prin urmare, dispoziţiile legale criticate convertesc dreptul de acces liber la justiţie într-o obligaţie. Pe de altă parte, se apreciază că persoana verificată nu are posibilitatea de a se apăra în faţa Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Soluţia Curţii Constituţionale
Curtea nu a reţinut critica potrivit căreia Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, prin introducerea acţiunii în constatare, se substituie instituţiei Avocatul Poporului, încălcându-se astfel art. 58 alin. (1) din Constituţie. Astfel, în jurisprudenţa sa, Curtea a reţinut netemeinicia criticilor referitoare la nesocotirea prevederilor constituţionale care statuează rolul Avocatului Poporului, de apărător al drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice. Posibilitatea pe care o are Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, de a promova acţiuni în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, nu reprezintă o substituire în atribuţiile instituţiei Avocatului Poporului. Această instituţie dispune de mecanisme specifice, determinate în mod cuprinzător şi detaliat în legea sa de organizare şi funcţionare, de natură să asigure în mod eficient realizarea rolului său constituţiona. Prin urmare a respins, ca neîntemeiată, excepţia prin Decizia nr. 543/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 713/2016.
Este important dreptul de acces la propriul dosar întocmit de fostele organe de Securitate deoarece oferă posibilitatea elucidării propriului trecut sau al familieitale, contribuie la deconspirarea structurilor şi acţiunilor Securităţii, este o lecţie de istorie şi de viaţă pentru generaţiile tinere.