Rezumatul şedinţei Curţii Constituţionale. Decizia asupra dezincriminării conflictului de interese, amânată!


images-34În şedinţa de miercuri a Curţii Constituţionale s-a decis asupra mai multor aspecte.

1.Curtea Constituţională a amânat din nou decizia privind dezincriminarea conflictului de interese

Curtea Constitutională a amânat dosarul pentru data de 11 octombrie. Este a doua amânare, după cea din 6 iulie. Reamintim că un grup de 99 de parlamentari a contestat, la CCR, proiectul de lege privind dezincriminarea conflictului de interese în cazul parlamentarilor care au angajat rude la cabinetele parlamentare înainte de 2013, pe motiv că se suprapune atribuţiilor ICCJ şi reprezintă o “amnistie”.

2. Legea de aprobare a OUG nr. 68/2015, care poate fi consultată pe portalele juridice, prin care salariile de bază ale personalului din cadrul Ministerului Transporturilor au fost majorate cu 57,5% este neconstituţională.

S-a admis sesizarea care se referă la Ordonanţa nr. 68/2015, legea de aprobare, textul prin care se acordau 23 de clase de salarizare în plus salariaţilor din Ministerul Transporturilor, aşa cum Guvernul l-a şi criticat. S-a considerat că este neconstituţional deoarece creează discriminări în raport cu celelalte categorii de funcţionari aflaţi în aceeaşi situaţie în motivare s-a considerat că s-a încălcat articolul 16 din Constituţie cu privire la egalitatea în drepturi.

S-a considerat de către Guvern că acordarea unei majorări salariale suplimentare doar pentru personalul din cadrul aparatului propriu al Ministerului Transporturilor are caracter discriminatoriu şi va duce la inechităţi între personalul din aparatul propriu al ministerelor. Prin aplicarea cumulată a prevederilor ordonanţei cu amendamentul adoptat de Parlament, personalul din Ministerul Transporturilor ar urma să beneficieze de o creştere salarială de peste 150%, comparativ cu luna septembrie 2015. Măsura propusă generează presiuni financiare suplimentare asupra cheltuielilor bugetului general consolidat de circa 3,4 milioane de lei, pentru anul 2016 şi 13,6 milioane de lei, pentru 2017.

3. S-a amânat sesizarea Guvernului referitoare la Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Unul dintre amendamentele adoptate la acest proiect de lege vizează reglementarea acordării, pentru personalul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (A.N.F.P.), inclusiv demnitarii, a unui spor pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică de 50%, aplicat salariului de bază lunar, care face parte din acesta şi care constituie bază de calcul pentru sporuri şi alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de bază.

4. De asemenea s-a amânat şi cea de-a doua sesizare a Guvernului care se referă la modificările aduse la două legi, Legea nr. 95/2006 şi Legea nr. 263/2004, modificări care permiteau Ministerului Sănătăţii şi instituţiilor cu reţea sanitară să acorde personalului medical stimulente lunare în limita a două salarii brute pe ţară.

5. Ambele prevederi, aduse prin amendamente Legii nr. 284/2010 privind salarizarea unitară, au fost declarate constituţionale.

Astfel, judecătorii CCR au respins sesizarea Guvernului, care prevede, printre altele, acordarea către personalul bugetar care posedă titlu ştiinţific de doctor a unui spor de 15% din salariul de bază, dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care a obţinut titlul ştiinţific respectiv.

De asemenea a fost declarată constituţională o altă prevedere legislativă contestată la CCR care prevede o majorare de 10% a salariului pentru personalul din autorităţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi din cele aflate în coordonarea prim-ministrului şi cele aflate sub controlul Parlamentului, în cazul în care, fie sunt structuri nou înfiinţate, fie contractul colectiv de muncă a expirat.