O nouă reglementare privind gestionarea deșeurilor de echipamente electr(on)ice, prin organizațiile colective!


rcySpre a nu face opoziție modei și spiritului timpului, cei mai mulți români fac tot posibilul să nu rămână în urmă cu tehnologia, să se înzestreze cu aparatura cea mai nouă, dacă se poate. Și se poate, tot mai frecvent!

Din trei concetățeni, cel puțin unul dorește cu ardoare să-și procure un telefon mobil care să rupă gura târgului, atunci când nu deține (încă) un televizor mare cât peretele odăii și un laptop care costă cât simbria sa pe o jumătate de an.

Ce nu face omul când își dorește, cu adevărat, ceva?! Dispare noțiunea de „nu se poate”, fiindcă la fiecare zece pași există cineva dispus să-i ofere un credit pentru nevoi imediate!

Odată intrat în tagma datornicilor, dar bucuros nevoie mare că s-a dotat cu gogeamite aparatul TV și cu un frigider mamut (hărăzit, adesea, să nu fie niciodată plin), care împreună cu noua mașină de spălat ocupă jumătate din garsonieră, omul nostru cugetă cum să se debaraseze de vechile aparate, devenite peste noapte „deșeuri de echipamente electrice și electronice”.

Legislația europeană și cea națională stabilesc în amănunt modul în care trebuie administrate deșeurile de echipamente electr(on)ice (DEEE). S-au stabilit și obligații pentru producători!

 

Noutăți legislative

În „Monitorul Oficial” nr. 682/2016 a fost publicat Ordinul 1494/846/2016 pentru aprobarea procedurii și criteriilor de acordare a licenței de operare, revizuire, vizare anuală și anulare a licenței de operare a organizațiilor colective și de aprobare a planului de operare pentru producătorii care își îndeplinesc în mod individual obligațiile, acordarea licenței reprezentanților autorizați, precum și componența și atribuțiile comisiei de autorizare, pentru gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice.

Obligaţiile producătorilor, prevăzute în OUG 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, se pot realiza fie individual, fie prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către o persoană juridică constituită legal, numită organizaţie colectivă. Aceste organizații colective își pot desfășura activitatea doar dacă dețin licențe de operare.

Pentru organizațiile colective, acordarea/revizuirea/anularea licenției de operare se efectuează de către conducătorul autorității publice centrale pentru protecția mediului, după avizul sau aprobarea secretarului de stat cu atribuții în această materie.

 

Dobândirea licenței

Potrivit ultimelor știri juridice, pentru a obține licența de operare, solicitantul trebuie să depună un dosar, dintr-al cărui conținut trebuie să facă parte cererea de acordare a licenței de operare, actul constitutiv al persoanei juridice (copie), certificatul de înregistrare (la ONRC sau în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor).

Din dosar trebuie să facă parte și certificatul constatator (eliberat cu maximum 30 de zile anterior datei depunerii, de către ONRC) sau certificatul privind datele din Registrul persoanelor juridice fără scop patrimonial, cazierul fiscal (să fie valabil!), plus planul de operare – alcătuit cu respectarea conținutului cadru.

Se precizează că dosarul de acordare a licenței va fi depus de către solicitant la sediul autorității publice centrale pentru protecția mediului, în 3 exemplare (atât în format clasic, cât și electronic).

Dacă din dosarul de acordare a licenței de operare vor face parte toate actele și datele de trebuință, solicitantul va fi informat de către comisie în privința celor hotărâte, nu mai târziu de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii dosarului.

Emiterea licenței de operare va avea loc după ce va fi depusă, de către solicitant, la sediul autorității publice pentru protecția mediului, dovada că a fost achitat tariful de emitere.

Dacă dosarul nu va cuprinde toate cele necesare ori va fi prezentat într-un alt format decât cel adecvat, solicitantul va fi înștiințat în ceea ce privește lipsurile sesizate.

Soluționarea deficiențelor nu se va face în 30 de zile de la data informării? Solicitarea de autorizare va fi respinsă, printr-o decizie motivată, comunicată ulterior solicitantului. Desigur, decizia de respingere poate fi atacată în justiție, ținând seama de prevederile Legii contenciosului administrativ.

 

Viza anuală

Până la data de 15 mai a anului ce urmează celui pentru care se efectuează auditurile externe, organizațiile colective vor transmite comisiei un raport de audit financiar extern și un raport de audit operațional extern, în scopul dobândirii vizei anuale.

Organizațiile colective vor transmite, până la data de 1 iunie, producătorilor sau reprezentanților autorizați pentru care au preluat responsabilitatea, rezultatul auditului financiar extern și rezultatul auditului operațional extern, efectuate pentru anul trecut.

Atunci când, la examinarea raportului de audit financiar extern, a raportului auditului operațional extern, a situației îndeplinirii obiectivelor ori a rezultatului unui anterior control tematic, se va observa că ratele minime de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice și obiectivele de valorificare nu au fost realizate, viza anuală nu va mai fi acordată!

Același lucru se va petrece și dacă organizațiile colective nu vor transmite comisiei raportul de audit financiar extern și raportul de audit operațional extern până la data de 15 mai a anului ce urmează celui pentru care s-au efectuat auditurile sau dacă valorile tarifelor de preluare a responsabilității de gestionare a deșeurilor nu vor fi afișate pe site-ul propriu, în termen de 15 zile de la emiterea licenței.

Valoarea tarifelor de preluare a responsabilității de gestinonare a DEEE trebuie afișată la fiecare categorie pentru care a fost cerută și apoi dobândită licența de operare.

Din fericire, măsura de neacordare a vizei anuale nu va fi întreprinsă decât după ce organizației colective i se va oferi posibilitatea de a soluționa neajunsurile ieșite la iveală, timpul pus la dispoziție în acest sens fiind de 30 de zile de la momentul comunicării. Decizia legată de acordarea/neacordarea vizei anuale va fi comunicată, de către comisie, în termen de 30 de zile de la transmiterea înștiințării de remediere a situației, de către organizația colectivă.

N-a fost acordată viza anuală? Acest lucru nu va împiedica desfășurarea activității organizației colective în anul ce urmează. Acum, altă întrebare: ce se va petrece dacă viza anuală nu va fi acordată doi ani la rând? Cele mai noi știri juridice oferă un răspuns univoc: atunci când nu este acordată viza anuală pentru doi ani consecutivi, licența de operare a organizației colective se anulează.

Așadar, mare atenție!