Cum se execută măsurile educative și măsurile neprivative de libertate? Cum se implică instituțiile în acest proces?


justitie1
Atunci când judecătorul pronunță o hotărâre judecătorească de condamnare poate decide ca pedeapsa să fie neprivativă de libertate, dar cel condamnat poate fi obligat să urmeze anumite programe de consiliere sau dacă se decide de către procuror renunțarea la urmărirea penală, cel în cauză poate fi obligat la muncă în folosul comunității.

În scopul realizării acestor aspecte, sunt implicate persoane fizice și juridice care asigură punerea în executare a sancțiunilor și măsurilor neprivative de libertate împreună cu judecătorul delegat cu executarea, procurorul și consilierul de probațiune.

Se impunea stabilirea unor reguli cu privire la persoanele fizice și juridice care sunt abilitate să asigure executarea acestor măsuri și să se stabilească cine suportă costurile pe care le implică aceste proceduri. Astfel, în Monitorul Oficial 672 din 31 august 2016 a fost publicată Hotărârea nr. 604/2016 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal. Prevederile sale se aplică de la publicare.

Abilitarea entităților pentru asigurarea executării pedepselor neprivative de libertate

Asociațiile, fundațiile și societățile comerciale care au concesionat un serviciu public pot cere abilitarea judecătorului delegat cu executarea în cadrul tribunalului în circumscripția căruia își au sediul. Vor atașa o copie de pe încheierea privind înregistrarea societății comerciale la registrul comerțului/încheierea asociației sau fundației în Registrul asociațiilor și fundațiilor, o copie de pe actul constitutiv, bilanțul și bugetul de venituri și cheltuieli pe ultimii 3 ani, o prezentare a activităților ce vor fi organizate și pentru care dorește să obțină abilitarea. Se va atașa și certificatul constatator emis de registrul comerțului care să ateste situația actuală a solicitantului și dovada înregistrării ca operator de date cu caracter personal.

Judecătorul va solicita Direcției de Probațiune să întocmească un raport în termen de 2 luni. Știrile juridice prevăd că avizul Direcției Naționale de Probațiune (DNP) poate fi condiționat de adoptarea unor măsuri ce pot fi luate în vederea asigurării standardelor minime de lucru în probațiune. Abilitarea se acordă de către judecător pentru 5 ani.

Dacă se modifică condițiile de abilitare care afectează în sens negativ desfășurarea activităților privind executarea pedepselor, măsurilor educative, asociația, fundația sau societatea au obligația de a notifica judecătorul delegat în 30 de zile lucrătoare de la data la care a intervenit modificarea condiției. La notificare se va atașa declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al entității și dovezi.

Judecătorul decide după ce primește notificarea dacă menține sau nu abilitarea. Absența notificării se sancționează cu amenda judiciară.

În ce condiții se retrage abilitarea?

Noutățile legislative prevăd că retragerea abilitării are loc din oficiu sau la sesizarea DNP dacă au fost aplicate 3 amenzi judiciare într-un an pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a sarcinilor de către instituțiile din comunitate, dacă prin modul de îndeplinire a sarcinilor au fost puse grav în pericol drepturi și libertăți fundamentale ale persoanei sau dacă față de persoana abilitată au fost emise decizii definitive de constatare a nerespectării legale privind statutul.

Știrile juridice prevăd că entitatea poate solicita o nouă cerere de abilitare doar dacă face dovada îndeplinirii cerințelor legale și remedierii aspectelor ce au condus la retragerea abilitării. Rețineți că retragerea de două ori a autorizației pentru același program, curs sau activitate, va duce la pierderea dreptului de a se mai abilita pe o perioadă de 2 ani de la pronunțarea încheierii definitive prin care s-a dispus retragerea.

Ce amenzi riscă entitățile care nu se supun legii?

Vor primi amendă de la 500 la 5.000 lei persoanele juridice de drept public care refuză organizarea de activități ce nu implică cheltuieli sau cele de drept privat care nu vor să organizeze activitățile pentru care au fost abilitate. Aceeași amendă se aplică și dacă nu notifică judecătorul delegat cu privire la schimbarea condițiilor existente la data abilitării sau nu sesizează serviciul de probațiune când constată că persoana nu respectă condițiile de executare și obligațiile fixate  de instanță. Amenda se aplică de către judecătorul delegat cu executarea, iar sesizarea acestuia se face de către serviciul de probațiune sau din oficiu.

Prestarea muncii neremunerate în folosul comunității

Procurorul poate decide prin ordonanță autoritatea locală sau instituția unde persoana va presta muncă în folosul comunității. În 7 zile lucrătoare de la primirea dispoziției, instituția va desemna o persoană responsabilă care  va cere persoanei în cauză actele medicale care atestă că este aptă de muncă, va stabili ce activități va desfășura aceasta și data când va începe. Munca neremunerată în folosul comunității trebuie executată în 6 luni de la data începerii prestării activității.

În 15 zile de la încetarea activității, instituția abilitată va elibera celui în cauză o adeverință care atestă că acesta și-a îndeplinit obligația. Are obligația de a comunica organului de poliție cazul în care cel în cauză nu se prezintă la lucru, lipsește nemotivat de două consecutiv sau are un comportament necorespunzător. Va informa organul de poliție dacă persoana a devenit între timp inaptă medical sau au apărut motive neimputabile instituției care justifică imposibilitatea continuării obligației.

Procurorul va analiza aspectele semnalate de organul de poliție și va decide menținerea măsurii și va înlocui instituția abilitată sau va revoca ordonanța prin care s-a stabilit renunțarea la urmărirea penală.

De reținut că întreaga contravaloare a prestațiilor persoanelor care efectuează munca neremunerată în folosul comunității în cadrul societăților comerciale se va vira la bugetul de stat cu excepția cazului în care societățile pot folosi această contravaloare pentru a finanța unele cursuri de calificare profesională pentru persoane aflate în supravegherea serviciilor de probațiune.

Cine suportă costurile cu executarea acestor măsuri?

Regula este că acestea vor fi suportate de la bugetul de stat prin bugetul instituțiilor publice implicate, prin raportare la specificul activității și contribuția fiecăreia dintre instituții la desfășurarea procesului penal sau în executarea măsurilor și obligațiilor impuse. Sunt cazuri în care pe parcursul executării acestor măsuri să fie necesară efectuarea de către cel în cauză a unor cheltuieli (achitarea de taxe) și acesta să nu aibă fondurile necesare. Persoana va putea cere în scris ca taxele și cheltuielile să fie suportate de la bugetul de stat și va formula o cere către DNP.

La cerere va atașa dovezi că nu are mijloace bănești. Intră în această categorie persoanele singure sau persoanele din familiile cărora în ultimele două luni anterioare formulării cererii pentru scutirea de la plata cheltuielilor de mai sus, le-a fost recunoscut dreptul la ajutor social prin emiterea dispoziției de către primar. Pentru aceștia sumele se suportă în întregime de la bugetul de stat.