Firma de curierat sau poșta au pierdut coletul trimis de tine? Ce despăgubiri poți primi?


Delivery service man with a box in his hands and white delivery car behind him.

Oamenii aflați la distanță au reușit să comunice prin intermediul scrisorilor chiar înainte de apariția hârtiei. Popoarele din Asia scriau pe tăblițe de argilă, egiptenii pe papirus, iar grecii și romanii au utilizat tăblițele de ceară și papirusul. În perioada Imperiului Roman epistolele erau duse la destinație de tabellarius (precursorul poștașului de azi) și pe distanțe mari erau folosite corăbiile poștale. Indienii și chinezii foloseau inițial frunzele de palmier pentru a scrie și ulterior pergamentul obținut din piei de animale.

Indiferent de timpuri și de modalitatea de a scrie mesajul, oamenii au reușit să comunice la distanță. Astăzi, lumea a evoluat și prin intermediul internetului mesajele ajung instant în celălalt capăt al lumii fără să mai fie nevoie de ajutorul vreunei persoane pentru a-l înmâna personal.

Astăzi în era vitezei modalitatea de transmitere a scrisorilor sau a coletelor a fost preluată de firmele de curierat care, contra cost, preiau de la expeditor plicuri cu acte sau colete și le duc până la ușa destinatarului.

Probabil că mulți au trecut prin neplăcuta experiență în care coletul trimis s-a evaporat pe drum. Au urmat plângeri, anchete pentru a descoperi unde este coletul buclucaș și, mai ales, cine este răspunzător de pierderea sa și ce despăgubiri poate primi păgubitul.

Legiuitorul a elaborat Ordonanţa nr. 27/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale  care a fost publicată în Monitorul Oficial 672 din 31 august 2016 și se aplică de la publicare.

Ce obligații are furnizorul de servicii poștale?

Acesta trebuie să respecte cerințele minime de calitate pentru trimiterile de corespondență interne și intracomunitare din sfera serviciului pe care îl prestează. Știrile juridice prevăd că acesta are obligația de a respecta cumulativ două condiții. Prima se referă la asigurarea livrării la destinatari a 85% din aceste trimiteri în 3 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor de corespondență intracomunitară din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard la punctele de acces. A doua condiție presupune livrarea la destinatari a 97% din aceste trimiteri în 5 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor de corespondență intracomunitară din sfera serviciului universal din cea  mai rapidă categorie standard la punctele de acces.

Ce colete sunt excluse de la colectare, sortare, transport și livrare?

Noutățile legislative prevăd că sunt excluse trimiterile poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, cele care constau în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate sau în ambalaj transparent. Aceeași soartă o au trimiterile poștale ce conțin bunuri al căror transport este interzis prin lege, chiar și numai pe o porțiune din drum și trimiterile poștale care prezintă etichete sau inscripții vechi îndepărtate.

În ce condiții veți fi despăgubit de către furnizorul de servicii poștale?

 Acesta răspunde în caz de pierdere, furt sau distrugere totală cu întreaga valoare declarată pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, inclusiv dacă acea trimitere poștală face sau nu obiectul unui serviciu ramburs. Știrile juridice arată că furnizorul de servicii poștale va răspunde  cu valoarea rambursului pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu ramburs fără valoare declarată. Dacă trimiterea poștală nu face obiectul unui serviciu cu valoare declarată sau serviciu ramburs, furnizorul de servicii poștale răspunde cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului.

Noutățile legislative prevăd că în cazul unei trimiteri care face obiectul unui serviciu ramburs, furnizorul de servicii poștale răspunde cu întreaga valoare a rambursului pentru cazul în care nu a restituit expeditorului întreaga valoare a acestuia sau cu diferența corespunzătoare până la valoarea integrală a acestuia, dacă rambursul a fost încasat parțial de la destinatar.

Ce amenzi riscă cei care încalcă legea?

 În cazul persoanelor fizice acestea vor fi amendate cu sume de la 500 la 2.000 lei dacă împiedică instalarea cutiilor poștale sau a instalațiilor fizice care constituie puncte de acces, dacă deschid neautorizat cutiile poștale, dacă amplasează în vecinătatea sau pe suprafața unui obiect semne, inscripții care pot genera riscul de confuzie cu cutiile poștale sau dacă introduc în cutiile poștale bunuri, materiale sau substanțe care pot pricinui distrugeri, leziuni, pagube persoanelor sau mediului. Dacă faptele de mai sunt săvârșite de o persoană juridică sau persoană fizică autorizată amenda este de la 500 la 5.000 lei. Aceste fapte vor fi considerate contravenții începând cu 30 septembrie 2016.

S-a introdus o nouă contravenție care va intra în vigoare la 30 septembrie 2016 și care îl sancționează pe furnizorul de serviciu universal care  nu respectă obligația de a supune orice modificare a tarifelor spre aprobare autorității de reglementare. Sancțiunea care i se aplică este amenda de la 5.000 lei până la 2% din cifra de afaceri prevăzută în ultima situație financiară raportată de acesta.

Se poate ajunge, în funcție de gravitatea faptei, până la retragerea dreptului de a mai furniza servicii poștale. Știrile juridice prevăd că furnizorul nu va mai putea dobândi dreptul de a furniza servicii poștale pe o durată de 3 ani de la aplicarea sancțiunii.

De la scrisoarea antică la tehnica de azi

Probabil că înainte vreme curierul care transporta scrisoarea răspundea cu viața dacă nu o ducea în siguranță la destinație. Astăzi, când tehnologia a pus stăpânire pe viața noastră, lucrurile s-au schimbat!

Dacă vreți să nu riscați atunci când trimiteți un colet și să fiți siguri că va ajunge la destinație, declarați valoarea acestuia, chiar dacă plătiți un ban în plus. Această măsură de prevedere vă poate scuti de neplăceri ulterioare.