Sunt cazuri în care după ce o firmă este înregistrată la organul fiscal în scopuri de TVA, aceasta nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege și i se anulează această cerere. Pentru a formula o nouă cerere de înregistrarea în scopuri de TVA, care să i se aprobe, trebuie să îndeplinească anumite condiții și să urmeze anumiți pași.
Aceste aspecte au fost reglementate de legiuitor prin Ordinul ANAF 2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. 12 din legea 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare publicat în Monitorul Oficial 589 din 3 august 2016. Dispozițiile legale intră în vigoare începând cu 13 august 2016.
Cine este vizat de prezenta procedură?
Prevederile legale stabilesc că procedura pentru înregistrarea în scopuri de TVA se aplică persoanelor impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA, pentru că au fost declarate inactive sau în inactivitate temporară, asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă au avut înscrise în cazierul fiscal fapte, dacă nu au depus niciun decont de taxă sau nu au evidențiat în deconturile de taxă depuse nicio operațiunea realizată.
Ce pași are de urmat persoana care dorește să depună cerere de înscriere în scopuri de TVA?
Cererea se va depune de către reprezentantul legal al persoanei impozabile pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA sau de altă persoană împuternicită, la registratura organului fiscal sau prin poștă cu confirmare de primire.
Organul fiscal verifică temeiul legal al cererii și motivul pentru care a fost anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA. Dacă cererea sau actele atașate acesteia nu sunt complete, organul fiscal va notifica solicitantului să le rectifice corespunzător. Dacă în 15 zile de la primirea notificării, persoana impozabilă nu se prezintă pentru corectarea sau completarea cererii, solicitarea sa va fi respinsă.
Dacă cererea este completă, organul fiscal va întocmi referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA sau respingerea cererii de înregistrare. Organul fiscal va întocmi, după caz, proiectul Deciziei privind înregistrare în scopuri de TVA, respectiv proiectul Deciziei privind respingerea cererii.
Știrile juridice prevăd că aceste decizii se vor întocmi în două exemplare din care unul se comunică contribuabilului. Împotriva acestor decizii se poate formula contestație la organul fiscal emitent în termen de 45 de zile de la data comunicării. După comunicarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA către persoana impozabilă, se va opera în Registrul contribuabililor înregistrarea în scopuri de TVA și se va emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
Cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA din cauza declarării inactivității
Înregistrarea la cerere are loc după ce a încetat situația care a dus la anularea înregistrării. Se verifică dacă persoana impozabilă a fost reactivată prin decizie a organului fiscal până la data primirii cererii de înregistrare sau și-a reluat activitatea prin înscrierea acestei mențiuni la registrul comerțului până la data primirii cererii de înregistrare. Dacă cererea este respinsă, o nouă cerere poate fi depusă după ce va remedia situația ce a dus la respingere.
Cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA din cauza faptelor înscrise în cazier
După primirea cererii, organul fiscal verifică dacă faptele sancționate ca infracțiuni în cazierul fiscal au scoase din evidența acestuia până la primirea cererii de înscriere în scopuri de TVA. Va verifica dacă actualii asociați/administratori sau persoana impozabilă mai are fapte înscrise în cazierul fiscal care nu au fost scoase din evidență până la primirea cererii. Cererea este admisă dacă faptele nu se mai regăsesc în cazierul fiscal al celor menționați anterior.
Rețineți că, la societățile comerciale ai căror asociați din cauza cărora s-a dispus anularea înregistrării în scopuri de TVA nu sunt majoritari la data solicitării reînregistrării, organul fiscal va aplica prezenta procedură, chiar dacă nu a încetat situația care a dus la anularea înregistrării, dacă societatea nu se încadrează în nicio altă situație de anulare a înregistrării în scopuri de TVA.
Cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA din cauza nedepunerii decontului de taxă
Cei cărora le-a fost anulată cererea pentru nedepunerea niciunui decont de taxă, vor atașa la cerere toate deconturile de TVA (formular 300) nedepuse la termen, o cerere motivată din care să rezulte că se angajează să depună la termenele legale aceste deconturi.
Organul fiscal verifică dacă firma se încadrează în alt caz de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. În caz afirmativ, se va întocmi referatul și proiectul de decizie privind respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante. Știrile juridice prevăd că o nouă cerere va putea fi depusă după remedierea situației ce a dus la respingerea solicitării.
Dacă nu există alt caz de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, se va emite referatul și decizia de înregistrare în acest sens și înregistrarea în scopuri de TVA are loc cu data comunicării deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA.
Cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA din cauza neevidențierii în deconturile de taxă depuse a niciunei operațiuni realizate
Aceste firme depun cererea pe baza unei declarații pe proprie răspundere din care să rezulte că vor desfășura activități economice. După primirea cererii organul fiscal verifică existența altei cauze de anulare a înregistrării. Dacă aceasta există, cererea sa este respinsă și va putea depune o altă cerere după remedierea situației. Dacă nu există altă cauză de anulare, organul fiscal emite referatul și decizia privind înregistrarea în scopuri de TVA.
Emiterea certificatului de înregistrare fiscală în scopuri de TVA
Practic, finalitatea demersurilor celor interesați este aceea de a obține un nou certificat de înregistrare fiscală în scopuri de TVA. Știrile juridice stabilesc că înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile este valabilă începând cu data comunicării deciziei de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA. În baza deciziei de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA, organul fiscal emite certificatul de înregistrare fiscală în scopuri de TVA.
De reținut!
Persoanele impozabile aflate în cazurile în care li s-a anulat certificatul de înregistrare în scopuri de TVA și solicită din nou înregistrarea, nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici întreprinderi până la data înregistrării în scopuri de TVA.
Persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA nu beneficiază în perioada respectivă de dreptul de deducere a TVA aferentă achizițiilor efectuate, dar sunt supuse obligației de plată a TVA colectate aferentă operațiunilor taxabile desfășurate în perioada respectivă.