Obligativitatea inserării datelor de identificare ale persoanelor fizice în borderoul de achiziţie de deşeuri metalice


imageser

În legislaţie se prevede interzicerea achiziţionării de la persoane fizice a metalelor feroase şi neferoase şi a aliajelor acestora. Măsura această a fost luată ca urmare a numărul mare al cazurilor de furturi de materiale şi componente ale infrastructurii feroviare şi degradările aduse instalaţiilor ca urmare a furturilor care aveau ca urmare periclitarea siguranţei circulaţiei trenurilor şi, implicit, amplificarea premiselor producerii unor evenimente cu consecinţe deosebit de grave. Mai mult exista riscul de a nu se putea asigura condiţiile de siguranţă a circulaţiei trenurilor la viteza de 160 km/oră pe tronsoanele de cale ferată reabilitate, din cauza furtului echipamentelor speciale, crescând în aceeaşi măsură şi valoarea pagubelor. Dacă această măsură nu ar fi reglementată ar avea loc consecinţe imediate, şi anume afectarea gravă a siguranţei circulaţiei, amplificarea premiselor producerii unor evenimente feroviare cu consecinţe deosebit de grave, crearea de perturbaţii majore în circulaţia şi manevra trenurilor.

Potrivit ştirilor juridice se instituie reguli speciale pentru operatorii economici autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului pentru colectarea/valorificarea deşeurilor. Una dintre obligaţii o constituie completarea, cu respectarea legislaţiei în materia protecţiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, a unui borderou de achiziţie de deşeuri metalice feroase şi neferoase şi a aliajelor acestora, conform anexei care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, care va cuprinde datele de identificare ale persoanei fizice: numele, prenumele, seria şi numărul actului de identitate, codul numeric personal şi domiciliul. Cadrul legal a celor menţionate anterior îl constituie OUG nr. 31/2011 privind interzicerea achiziţionării de la persoane fizice a metalelor feroase şi neferoase şi a aliajelor acestora, art. 1 alin. 1 indice 2, lit. b), pct. ii).

Prevederile de mai sus au constituit subiectul unei excepţii de neconstituţionalitate.

Cum s-a motivat excepţia?

S-a susţinut că “operatorii autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului nu sunt în aceeaşi situaţie juridică cu operatorii de date cu caracter personal, nu îndeplinesc condiţiile necesare impuse de lege pentru a desfăşura această activitate de prelucrare a datelor cu caracter personal”, astfel încât această obligaţie “nu corespunde dreptului născut din autorizaţia de mediu a operatorilor economici autorizaţi din punct de vedere al protecţiei mediului, iar autoritatea care emite autorizaţia de mediu nu reglementează activitatea operatorilor de date cu caracter personal, ci, dimpotrivă, autoritatea de supraveghere”. Arată, de asemenea, că “prin autorizaţia de mediu sunt impuse condiţii cu privire la respectarea mediului şi sănătăţii populaţiei şi nu garanţii privitoare la drepturile persoanelor vizate pentru prelucrare”. Aşa fiind, prin prevederile criticate, considerate a fi neconstituţionale, legiuitorul obligă nelegal operatorii autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului la prelucrarea datelor cu caracter personal, cu respectarea voinţei persoanei vizate.

Ce a susţinut Curtea?

Curtea a constatat că reglementarea de către legiuitor a unor măsuri mai restrictive cu privire la condiţiile de achiziţionare de la persoane fizice a metalelor feroase şi neferoase şi a aliajelor acestora utilizate în activitatea feroviară a fost determinată, aşa cum reiese de altfel din chiar preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2011, de o serie de aspecte concrete, şi anume numărul mare al cazurilor de furturi de materiale şi componente ale infrastructurii feroviare şi degradările aduse instalaţiilor ca urmare a furturilor, cu consecinţa periclitării siguranţei circulaţiei trenurilor şi, implicit, a amplificării premiselor producerii unor evenimente cu consecinţe deosebit de grave, existând riscul de a nu se putea asigura condiţiile de siguranţă a circulaţiei trenurilor din cauza furtului echipamentelor speciale şi crescând, în aceeaşi măsură, şi valoarea pagubelor. Neadoptarea acestor măsuri putea afecta grav siguranţa circulaţiei prin crearea de perturbaţii majore în circulaţia şi manevra trenurilor. Din acest motiv a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 284/2016 puublicată în Monitorul Oficial nr. 548/2016.

Concluzii

În considerarea specificului economiei de piaţă, rolul statului este limitat la crearea cadrului general, economic, social şi politic necesar pentru derularea activităţii operatorilor economici, ceea ce implică adoptarea unor reglementări restrictive, dar în limitele impuse de asigurarea respectării drepturilor şi intereselor legitime ale tuturor, reglementări care nu pot afecta substanţa drepturilor. Însă accesul liber la o activitate economică nu exclude, ci, dimpotrivă, implică stabilirea unor limite de exercitare a libertăţii economice, prin interzicerea faptelor ilicite, prejudiciabile pentru societate sau pentru alte persoane.