Aşa cum am menţionat şi în alte articole, Guvernul şi-a propus să simplifice anumite proceduri iar încet, încet se fac simţite măsurile care au fost luate pentru a se îndeplini acest obiectiv.
Potrivit ştirilor juridice, o noutate importantă, considerăm noi, o reprezintă faptul că a fost eliminată, în anumite condiţii, obligativitatea autenticităţii RAR. Conform noilor reglementări legale, cuprinse în Ordonaţa de Urgenţă nr. 41/ 2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, dovada certificării autenticităţii unui vehicul de către Registrul Auto Roman se face de către solicitanţii unei operaţiuni de înmatriculare pentru un vehicul rutier utilizat, dobândit din alt stat. Certificarea autenticităţii vehiculului atestă faptul că formularul-tip al documentului care confirmă înmatricularea anterioară a vehiculului, eliberat de autorităţile competente din ţara de provenienţă, este autentic.
Înainte de intrarea în vigoare a acestei Ordonanţe, art. 11, alineatul (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, obliga pe toţi solicitanţii unei operaţiuni de înmatriculare să facă dovada certificării autenticităţii vehiculului de către Registrul Auto Roman. Certificarea autenticităţii conţinea şi atestarea faptului că vehiculul nu figurează în baza de date ca fiind furat.
Cu alte cuvinte potrivit noutăţilor legislative, dacă înainte de iulie 2016 erai obligat să depui la dosarul de înmatriculare Certificatul de Autenticitate obţinut de la RAR, indiferent de situaţia în care se află vehiculul (singura exceptare era pentru maşinile noi, achiziţionate de la o reprezentanţă auto din România), începând cu luna iulie sunt obligaţi să depună la dosarul de înmatriculare certificatul de autenticitate doar cei care au achiziţionat maşina second-hand din afara ţării.
Aşadar, pentru maşinile second-hand, care sunt deja înmatriculate în România şi pentru care se efectuează un transfer de proprietate, Serviciul de Înmatriculari nu mai solicită, la dosarul de înmatriculare, certificatul de autenticitate de la RAR.
Important pentru noi este ca nu mai trebuie să facem un drum la RAR când cumpărăm o maşina deja înscrisă în România. Nu mai achitam taxa de 100 de lei şi nu pierdem timpul cu programări şi cozi tipic româneşti. Însă această simplificare a birocraţiei ar putea avea câteva efecte secundare negative: înscrierea maşinilor recarosate, cu motoare care nu sunt omologate şi aşa mai departe.