Noi modificări în materia autorizaţiei de construire


descărcare (5)

Pentru a se garanta legalitatea în domeniul construcţiilor este necesară autorizarea executării tuturor lucrărilor care pot avea loc. Astfel autorizaţia de construire este actul care confera cetăţenilor dreptul de a construi, precum şi de a consolida sau repara o construcţie deja existentă.

Legislaţia românescă în materie o reprezintă Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii cu modoficările şi completăriile ulterioare. Aceste act a suferit recent unele modificări prin Legea nr. 148/2016 publiicată în Monitorul Oficial nr. 534/2016.

Ce modificări s-au adus?

  • Executarea lucrărilor de construcţii cu caracter special, care se realizează în baza tratatelor/acordurilor în vigoare la care România este parte, se reglementează prin aranjamentele de implementare/ acordurile tehnice/înţelegerile/memorandumurile de implementare a tratatelor respective, adoptate potrivit legislaţiei în vigoare, cu condiţia avizării documentaţiei tehnice potrivit legislaţiei în vigoare.

Astfel, se instituie o excepţie de la regula generală conform căreia executarea lucrărilor de construcţii este permisă numai pe baza unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare, emisă în condiţiile prezentei legi, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil – teren şi/sau construcţii – identificat prin număr cadastral.

  • Certificatul de urbanism se emite de autorităţile abilitate să autorizeze lucrările de construcţi şi anume pentru lucrările cu caracter militar se face de către ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale interesate, în baza unor proceduri stabilite împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei. Se eliberează solicitantului în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii, menţionându-se în mod obligatoriu scopul emiterii acestuia.
  • Pentru autorităţile prevăzute la art. 43 lit. a), instituţiile militare, certificatul de urbanism se semnează de către persoanele cu responsabilitate în domeniu, desemnate prin ordin intern al conducătorului autorităţii.
  • În cazul prevăzut mai sus autorizaţiile se semnează de către conducătorul instituţiei emitente sau de persoana delegată de acesta, de şeful structurii de specialitate cu atribuţii privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii din aparatul propriu al instituţiei emitente şi de o persoană din cadrul structurii de specialitate care îndeplineşte cerinţele de formare profesională prevăzute de art. 361 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, responsabilitatea emiterii acesteia revenind semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii.
  • Instituţiile/Operatorii economici abilitate/abilitaţi prin lege să emită avizele/acordurile vor aveea şi obligaţia să ia măsurile necesare pentru gestionarea legală a informaţiilor clasificate, conţinute de documentaţiile solicitate pentru emiterea avizelor – acordurilor prevăzute prin certificatul de urbanism.
  • Nu vor fi făcute publice autorizaţiile de construire pentru lucrările de construcţii cu caracter special, dacă acestea intră sub incidenţa regimului informaţiilor clasificate.
  • Se completează definiţia construcţiilor speciale. Astfel, constucţiile speciale sunt construcţii, amenajări şi instalaţii care se autorizează pentru lucrările cu caracter militar, respectiv construcţiile, amenajările şi instalaţiile la obiective militare, precum şi cele realizate în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, deţinute cu orice titlu de către acestea.

Concluzii

Potrivit ştirilor juridice, aceste modificări reintregesc cadrul legal al emiteriii autorizaţiei de construcţie şi clarifică situaţia specială a uniităţilor militare şi a instituţiilor cu regim special.