Faptul că fiecare colectează cum îl taie capul și aruncă deșeurile care pe unde apucă nu deranjează pe multă lume. Nu pare să ne deranjeze nici faptul că tratăm cu indiferență mediul înconjurător nefăcând nimic să îmbunătățim calitatea acestuia. S-a creat și cadrul legislativ care permite aplicarea de amenzi usturătoare celor pentru care colectarea deșeurilor este sport extrem.
Nici amenzile nu îi sperie pe oameni, nici faptul că mediul în care trăim este sufocat de neglijența noastră. Oare ce metodă ar trebui adoptată ca să miște ceva în mintea celor pentru care calitatea mediului în care trăiesc nu este o prioritate?
Legiuitorul a constatat că a omis să adopte un cadru legislativ prin care să identifice și să implementeze în sarcina operatorilor economici responsabili modalități eficiente pentru a-i stimula să își îndeplinească obiectivele anuale de valorificare a deșeurilor de ambalaje.
Graba pentru adoptarea acestui act normativ nu este determinată de degradarea calității mediului înconjurător, ci de teama ca UE să nu ne aplice sancțiuni pecuniare care să ne usture la buzunare, pentru că ne-am angajat că vom promova colectarea unei anumite cantități de deșeuri, dar nu am făcut nimic.
Încă din aprilie 2015, s-a stabilit obligația ca producătorii de echipamente electrice și electronice să realizeze începând cu 1 ianuarie 2016 o rată de colectare minimă de până la 40% pentru 2016, de 45% pentru 2017-2020 și de 65% începând cu 2021. S-a constatat că se impune luarea unor măsuri pentru acei operatori economici care nu declară corect cantitatea de echipamente electrice și electronice introdusă pe piața din România.
Astfel, a fost publicată în Monitorul Oficial 489 din 30 iunie 2016 OUG 39/2016 pentru modificarea și completarea OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Noi atribuții pentru Administrația Fondului de Mediu
Știrile juridice prevăd că AFM poate desfășura activități de control la operatorii economici autorizați în vederea preluării responsabilității privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare și valorificare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice și la operatorii economici autorizați în vederea preluării responsabilității privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare și valorificare a deșeurilor de baterii și acumulatori portabili.
În plus, pot desfășura activități de evidență a contribuabililor la bugetul Fondului pentru mediu, inspecții fiscale și controale inopinate la contribuabilii la acest fond, pot colecta veniturile la bugetul fondului, asigură îndrumarea contribuabililor la fond privind calculul taxelor și contribuțiilor aferente și previn evaziunea fiscală cu privire la taxele datorate la fond.
Modificări cu privire la veniturile fondului
Legiuitorul a stabilit că veniturile acestui fond se compun dintr-o contribuție de 3% din veniturile realizate din vânzarea deșeurilor metalice feroase și neferoase obținute de generatorul deșeurilor, persoană fizică sau juridică. Sumele se rețin prin stopaj la sursă de către operatorii economici care colectează și valorifică deșeurile și au obligația de a le vira la acest fond.
La bugetul fondului se adaugă și contribuția de 100 lei/tonă datorată de unitățile administrativ-teritoriale ale municipiilor în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu 15% a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare. Plata se face pentru diferența dintre cantitatea efectiv depozitată și cea reprezentând 85% din cea depozitată în anul anterior.
Se va ține cont și de sumele încasate ca urmare a aplicării penalității de 100 euro, echivalentă în lei la cursul BNR valabil la 1 mai a anului respectiv pentru fiecare tonă de dioxid de carbon echivalent emisă, plătită de operatorul sau operatorul de aeronave care nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare emisiilor de gaze cu efect de seră generate în anul anterior. Penalitatea crește anual conform indicelui european al prețurilor de consum.
La fondul pentru mediu va merge și contribuția de 2 lei/kg datorată de operatorii economici autorizați pentru preluarea obligațiilor anuale de valorificare a deșeurilor de ambalaje, de gestionare a anvelopelor uzate. Plata se face pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri corespunzătoare obiectivelor anuale și cantitățile efectiv valorificate/gestionate în numele clienților pentru care au preluat obligațiile.
Noi contribuții pentru operatorii economici
În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2017 operatorii economici care introduc pe piață națională echipamente electrice și electronice vor achita o contribuție de 4 lei/kg sau 20 lei kg (în funcție de aparat) pentru diferența dintre cantitățile de echipamente electrice și electronice declarate ca fiind introduse pe piața națională și cantitățile constate de AFM ca fiind efectiv introduse.
Aceeași operatori vor plăti de la 1 ianuarie 2018 o contribuție de 4 lei/kg sau 20 lei kg (în funcție de aparat) pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri corespunzătoare obligațiilor anuale de colectare și cele efectiv realizate.
Operatorii economici care introduc pe piață baterii și acumulatori portabili vor achita 4 lei/kg în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie 2017 pentru diferența dintre cantitățile declarate ca introduse pe piață și cele efectiv constate de AFM. De la 1 ianuarie 2018 vor achita 4 lei/kg pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri corespunzătoare obligațiilor anuale de colectare și cele efectiv realizate.
Operatorii economici au obligația de a declara lunar până la 25 a lunii următoare inclusiv, cantitățile de deșeuri, ambalaje, echipamente, baterii colectate aferente lunii anterioare.
Cine nu poate fi eligibil pentru proiectele depuse la AFM?
Știrile juridice au stabilit că nu sunt considerați solicitanți eligibili cei condamnați definitiv pentru infracțiuni împotriva mediului, cei care au obligații fiscale restante administrate de organul fiscal și de AFM.
La vremuri noi, contribuții noi
Dacă ideea de a aplica amenzi nu a părut să aducă suficienți bani la buget din partea celor certați cu colectarea selectivă și nici să îi sperie pe cei care refuză să se supună prevederilor legale, legiuitorul a decis să compenseze acest lucru prin introducerea unor noi contribuții pentru operatorii economici care colectează deșeuri.
Va funcționa noul sistem? Se va dovedi eficientă ideea de a introduce noi contribuții pentru operatorii economici sau ar trebui schimbată mentalitatea colectivă?
Cred că ar trebui schimbată în primul rând mentalitatea colectivă, pentru că una dintre cauzele eșecului în domeniul colectării selective poate fi ignoranța unora coroborată cu principiul „las’ că merge și așa, că oricum nu am ce să pățesc”.