Noi reglementări privind furnizarea gazelor naturale


download (41)

Furnizarea gazelor naturale la consumatori trebuie să respecte normele privind condiţiile de furnizare, drepturile şi obligaţiile părţilor contractante ale contractului de furnizare a gazelor naturale, facturarea serviciilor, intreruperea, limitarea furnizării şi alimentării cu gazele naturale.

În data de 07.07.2016 a fost publicat în Monitorul Oficial, Ordinul 29/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali. Acest Ordin abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 42/2012 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 21 decembrie 2012, cu modificările ulterioare, ambele putând fi consultate pe portalele juridice.

Ce prevede noua reglementare?

Regulamentul se aplică clienţilor finali de gaze naturale, furnizorilor de gaze naturale şi operatorilor economici, titulari de licenţă de operare, iar scopul acestuia este asigurarea condiţiilor necesare furnizării gazelor naturale la locurile de consum ale clienţilor finali.

Se introduce noţiunea de client vulnerabil

Clientul final aparţinând categoriei clienţilor casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii: are venituri reduse, situate până la un prag stabilit de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale sau dacă la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.

Dacă se îndeplinesc ambele condiţii clienţii vulnerabili pot beneficia de facilităţi. Acestea pot consta în ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale acordate de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale. O altă facilitate o reprezintă posibilitatea facturării lunare doar pe bază consumului efectiv de gaze naturale determinate prin citirea de către operator sau autocitire a indexului.

Se va codifica locul de consum

Fiecare operator are obligaţia de a realiza, până la data de 30 iunie 2017, un sistem de codificare la nivel naţional a tuturor locurilor de consum din zona proprie de licenţă de operare, prin care i se alocă fiecărui loc de consum în parte un cod de identificare, denumit CLC.

CLC rămâne valabil pe durata de existenţă a locului de consum şi nu se modifică în situaţia schimbării furnizorului de gaze naturale sau a clientului final care are drept de proprietate sau de folosinţă asupra spaţiului care face obiectul locului de consum respectiv. Începând cu data de 1 ianuarie 2018, furnizorii au obligaţia de a înscrie CLC pe factura de gaze naturale.

Se introduc dispoziţii obligatorii privind facturarea

Clientul primeşte în funcţie de modalitatea de încheiere a contractului de furnizare a gazelor naturale: facturi emise de furnizor, în situaţia în care contractul de furnizare este încheiat cu servicii reglementate incluse, iar preţul de furnizare prevăzut în contract include atât preţul gazelor naturale furnizate, cât şi tarifele pentru transportul/distribuţia acestora, după caz, la locul de consum al clientului final; facturi separate, în situaţia în care contractul de furnizare este încheiat fără servicii reglementate incluse, iar preţul de furnizare prevăzut în contract include doar preţul gazelor naturale furnizate, respectiv facturi emise de furnizor pentru gazele naturale furnizate şi facturi emise de operator/operatori pentru transportul/distribuţia acestora, după caz, la locul de consum, conform contractelor încheiate cu clientul final pentru prestarea acestor servicii.

Perioada de facturare este convenită de părţi prin contractul aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, cu respectarea următoarelor principii: pentru clienţii casnici nu poate depăşi 3 luni şi pentru clienţii noncasnici nu poate depăşi 6 luni.

De asemenea furnizorul are obligaţia să emită facturi care să cuprindă informaţii corecte, transparente, clare, complete, lizibile şi uşor de înţeles, care să ofere clienţilor finali posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum şi să compare condiţiile comerciale de furnizare a gazelor naturale. Iar în situaţia în care clientul final nu achită o factură în termenul scadent, factura/facturile ulterioară/ulterioare trebuie să cuprindă informaţii privind debitul anterior neachitat la momentul emiterii facturii şi semnificaţia fiecărei obligaţii de plată cuprinse în factură.

Ca o excepţie furnizorul poate factura în avans, înainte de încheierea perioadei de facturare, numai la solicitarea scrisă a clientului final, care trebuie să cuprindă perioada pentru care se solicită facturarea în avans, sau în condiţiile stabilite prin contractul aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial.

Clientul are două modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia, respectiv în format tipărit şi în format electronic, iar clientul are posibilitatea să opteze pentru oricare dintre acestea.

Întreruperea/Limitarea/Reluarea furnizării şi alimentării cu gaze naturale la locul de consum al clientului final

Acestea pot fi dispuse de furnizor în situaţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, precum şi în alte situaţii prevăzute de legislaţia în vigoare în care acesta are dreptul să solicite operatorului prestarea activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la locul de consum al clientului final.

Se prevăd expres drepturile şi obligaţii ale furnizorului de gaze naturale

Printre care se prevede dreptul de a rezilia contractul de furnizare a gazelor naturale în situaţia încetării dreptului de proprietate sau de folosinţă al clientului final asupra locului de consum, în situaţia neachitării de către clientul final a facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, precum şi în alte situaţii prevăzute de legislaţia în vigoare; rezilierea din iniţiativa furnizorului se efectuează cu transmiterea, în mod gratuit, a unui preaviz de cel puţin 15 zile calendaristice.

Furnizorul are obligaţia de a pune la dispoziţia clienţilor un punct unic de contact în vederea obţinerii de informaţii cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor, în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii.

Concluzii

Noutăţile legislative prevăzute în reglementările de mai sus aduc clarificări cu privire la facturare, drepturile şi obligaţiile clientului şi ale furnizorului precum şi protejarea clienţilor vulnerabili. Este absolut necesar ca aceştia din urmă să fie protejaţi pentru a nu fi puşi în situaţii impovărătoare.