Deși există cadrul legal pentru formarea auditorilor de siguranță rutieră, în forma actuală legea nu poate fi aplicată, pentru că vine în contradicție cu anumite directive europene, astfel încât se impuneau anumite modificări și precizări pentru a se putea implementa posibilitatea efectuării operațiunilor de audit de siguranță rutieră la proiectele de infrastructură.
Ne aflăm printre primele locuri în lume în neagra statistică a pierderii de vieți omenești în accidente rutiere. Prin efectuarea activităților de audit de siguranță rutieră, evaluarea de impact asupra acesteia și inspecția infrastructurii existente, numărul decesul s-a putea reduce cu 60%. În afară de reducerea numărului victimelor accidentelor rutiere, s-ar crea posibilitatea de a putea absorbi fonduri europene în acest domeniu.
Astfel, a fost adoptată OUG 22/2016 pentru modificarea și completarea legii 265/2008 privind gestionarea siguranței rutiere pe infrastructura rutieră care a fost publicată în Monitorul Oficial 463 din 22 iunie 2016. Prevederile sale intră în vigoare la 2 iulie 2016.
Cine poate fi auditor de siguranță rutieră?
Știrile juridice arată că acesta este o persoană fizică autorizată și atestată ca inspector de siguranță rutieră care este plătit din bani publici pentru a efectua inspecții de siguranță rutieră. În urma raportului întocmit de acesta, el poate face anumite recomandări cu privire la modul în care se pot cheltui alți banii publici pentru a pune în executare concluziile sale.
Poate dobândi această calitate, persoana care întrunește în mod cumulativ anumite condiții: nu are mențiuni înscrise în cazierul judiciar, îndeplinește condiția de a avea competență profesională în vederea admiterii la cursurile de formare profesională a auditorilor (are studii superioare dovedite cu diplomă de licență și de master recunoscute în domeniul construcției și proiectării de drumuri și poduri, construcții civile, ingineria transporturilor sau cea a autovehiculelor rutiere sau are studii echivalente și o experiență profesională de cel puțin 3 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile menționate sau a activat ca polițist rutier în grad de ofițer având o experiență de cel puțin 10 ani în sistematizarea traficului rutier).
În plus, legea cere frecventarea cursurilor pentru formarea profesională a auditorilor de siguranță rutieră și promovarea examenului de atestare a calității de auditor de siguranță rutieră. Persoana trebuie să fie aptă medical, să dețină permis de conducere categoria B și să nu i se fi interzis exercitarea profesiei în domeniul specialității sale prin hotărâre judecătorească definitivă.
După obținerea calității de auditor, aceștia au obligația de a participa o dată la 2 ani la cursurile de perfecționare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR) în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate.
În ce situații încetează calitatea de auditor?
Calitatea de auditor de siguranță rutieră încetează la cerere, prin renunțare făcută în scris de cel în cauză, dacă acesta nu mai îndeplinește condițiile de numire și în caz de deces. În aceste cazuri, încetarea calității este dispusă de ARR prin rezoluția de retragere a atestatului și radierea numelui acestuia din Registru.
Auditul de siguranță rutieră și inspecția de siguranță rutieră
Știrile juridice arată că auditul de siguranță rutieră presupune verificarea detaliată, tehnică și sistematică, independentă, din punct de vedere al siguranței, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la momentul imediat după darea în exploatare a drumului public. El este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră și se finalizează cu un raport de audit de siguranță rutieră în care apare studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, proiectul tehnic și detalii de execuție, starea anterioară recepției la terminarea lucrărilor și după darea în exploatare a drumului public.
În schimb, inspecția de siguranță rutieră este parte integrantă a managementului siguranței rutiere, are caracter preventiv și duce la evaluarea sistematică a îndeplinirii cerințelor standardelor de siguranță rutieră de către un drum public care se află în starea de dare în folosință sau de exploatare efectivă, urmând să evidențieze riscurile și propunând eliminarea acestora. Aceasta se realizează obligatoriu pentru fiecare drum public din 2 în 2 ani.
Auditul de siguranță rutieră și evaluarea de impact asupra siguranței rutiere se efectuează în regim de liberă practică de către auditorii desemnați de ARR. Inspecția de siguranță rutieră se efectuează de ARR prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul ARR, cel puțin unul dintre membri echipei fiind atestat ca auditor de siguranță rutieră. Rețineți că auditorii de siguranță rutieră angajați ai ARR nu pot efectua audit si evaluarea de impact asupra siguranței rutiere în regim de liberă practică.
În ce cazuri este suspendată calitatea de auditor de siguranță rutieră?
Poate fi suspendată timp de 30 de zile în cazul nedepunerii în termen a rapoartelor pentru activitățile contractate de ARR. Pentru cazurile mai grave poate fi suspendat pe o durată de la o lună la 6 luni dacă a încetat îndeplinirea uneia dintre condițiile de obținere a atestatului de auditor până la data complinirii acestora, iar, dacă după 6 luni nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se va prelungi corespunzător.
Aceeași perioadă de suspendare se aplică pentru depășirea nejustificată, cu cel puțin un an, a obligației de a participa o dată la 2 ani la cursurile de perfecționare profesională. Va fi suspendat pe o perioadă de un an dacă nu aduce la cunoștința ARR orice împrejurare de natură să aducă atingere principiului independenței auditorului față de investitor, proiectant, executant sau administrator al drumului imediat ce a luat cunoștință de aceasta (de exemplu, dacă auditorul, o rudă a sa până la gradul al II-lea sau un angajat al acestuia are relații contractuale sau este angajat/acționar sau deține părți sociale/membru în organele de conducere al uneia dintre părți)
Amenzi usturătoare
Administratorul drumului va plăti o amendă de la 10.000 ei la 50.000 lei dacă nu remediază eventualele deficiențe constatate în raportul de siguranță rutieră. Auditorul poate scoate din buzunar de la 1.000 lei până la 5.000 lei dacă nu aduce la cunoștința ARR orice împrejurare de natură să aducă atingere principiului independenței auditorului față de investitor, proiectant, executant sau administrator al drumului imediat ce a luat cunoștință de aceasta.
Drumurile noastre
Constat că avem cadru legislativ, avem procedura de implementare, avem persoane calificate să studieze starea actualei infrastructuri și să o evalueze pe cea viitoare, dar nouă ne lipsesc drumurile practicabile, în care să nu rupem mașinile, să nu ne înghesuim cu orele în trafic în drum spre serviciu sau în vacanță.
Cât va mai trece până când vom putea avea și noi o infrastructură ca afară? Om trăi și om vedea…