Știri juridice privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada 2014-2020


eurAtunci când, după o îndelungă așteptare, poarta UE s-a deschis larg înaintea României, se considera că ne va fi ușor să atragem banii europeni, în baza unor proiecte aducătoare de progres și bunăstare. Dar birocrația, neglijența și planificarea defectuoasă au determinat dezangajări și o rată scăzută de absorbție a fondurilor. Apariția OUG 40/2015 a fost determinată de nevoia stabilirii unui cadru de gestionare financiară a fondurilor structurale și asigurării unui corespunzător management financiar al fondurilor și al capacității de absorbție.

În definiția oferită de către OUG 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, fondurile europene constituie asistența financiară nerambursabilă dobândită prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională, Fondului social european, Fondului de coeziune și Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane.

În „Monitorul Oficial” 406/2016 a fost publicată Legea 105/2016 pentru aprobarea OUG 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020.

 

Noutăți legislative aduse de Legea 105/2016

În bugetele beneficiarilor care sunt finanțați 100% din bugetul statului, bugetul asigurărilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale vor fi cuprinse creditele de angajament și creditele bugetare corespunzătoare valorii totale a proiectelor proprii finanțate din fonduri europene.

Totuși, pentru acele proiecte aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei, în bugetele beneficiarilor finanțați în întregime din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale vor fi cuprinse sumele de trebuință pentru asigurarea cofinanțării publice, finanțării unor cheltuieli diferite de cele eligibile, dar și cheltuielile corespunzătoare continuării proiectelor până la rambursarea tranșei finale de către Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele.

Conform recentelor știri juridice, beneficiarii finanțați în întregime de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale vor include în bugetul fondurilor externe nerambursabile sumele dobândite în avans de la Comisia Europeană sau Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele în vederea implementării proiectelor proprii aferente Mecanismului pentru Interconectarea Europei.

Noul act normativ stabilește că sumele care constituie fonduri externe nerambursabile dobândite ca avans pentru implementarea proiectelor în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, care au rămas disponibile la finele anului în conturile beneficiarilor ce sunt finanțați totalmente din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor speciale, vor fi întrebuințate în același scop în anul ce urmează.

Au fost operate modificări și în ceea ce privește prefinanțarea! Astfel, putem afla că, sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare, liderul de parteneriat sau beneficiarul ce a depus cerere de prefinanțare va trebui să depună în termen de cel mult zece zile lucrătoare de la momentul expirării perioadei pentru care tranșa de prefinanțare a fost acordată, fără a fi depășită durata contractului de finanțare, o solicitare de rambursare.

În cererea de rambursare e nevoie să fie incluse toate cheltuielile efectuate, pentru care a fost acordată prefinanțarea. În formularea inițială a OUG termenul era de „maximum 10 zile calendaristice” de la expirarea perioadei!

Cu titlu de noutăți din contabilitate, trebuie spus că beneficiarii care sunt finanțați în întregime de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat ori din bugetele fondurilor speciale ce implementează proiecte în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei au îndatorirea de-a vira (în moneda națională), sumele obținute (în moneda europeană) care constituie contravaloarea fondurilor externe nerambursabile, cheltuite inițial din propriile bugete, în scopul aducerii la bun sfârșit a proiectelor, în conturile distincte de venituri ale bugetelor din care-au fost făcute cheltuielile.

În materie de știri juridice, nu trebuie să fie omisă prevederea nou-apărută, conform căreia ordonatorii principali de credite care, ca beneficiari, au angajat și au achitat cheltuieli corespunzătoare proiectelor cu finanțare din fonduri nerambursabile (mai exact a Fondului european de dezvoltare regională, Fondului social european, Fondului de coeziune și Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane) din titlul 56 – Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, în acord cu OUG 34/2015 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbției fondurilor nerambursabile (art. V), vor trebui să asigure o reîntregire a conturilor din care s-au realizat plățile prin deschideri de credite bugetare de la titlul „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”.

 

Controlul, verificările, auditul

Noutățile legislative privesc și domeniul controlului! Controlul financiar preventiv delegat nu va fi exercitat asupra proiectelor de operațiuni inițiate la nivelul autorității de management, al organismului intermediar sau al autorității de certificare în scopul administrării financiare a programelor finanțate din fonduri europene, exceptate fiind proiectele pentru care autoritatea de management, organismul intermediar sau Autoritatea de certificare dețin statutul de beneficiar. Precizare: această prevedere reprezintă o derogare de la OG 119/1999 privind controlul intern și controlul financiar preventiv.

Beneficiarul unui proiect finanțat din fonduri europene are îndatorirea îndosarierii și a păstrării în condiții optime a totalității documentelor referitoare la proiect. În plus, beneficiarul e dator să asigure liberul acces al autorităților naționale ce au sarcini de verificare, control sau audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Oficiului European pentru Luptă Antifraudă, al Departamentului pentru Luptă Antifraudă și al Curții Europene de Conturi, în limitele competențelor ce le-au fost atribuite, atunci când sunt efectuate la fața locului controale, verificări ori un audit iar aceste structuri cer, în scris, informații, declarații ori documente.

Indiscutabil, controalele și verificările autorităților au să vină, într-o bună zi. Cui nu-i va fi teamă, la control? Doar celui ce deține un bun… autocontrol. Autoverificările periodice te mențin aproape de succes și la distanță de sancțiuni ori pierderi!