Margaret Thatcher, doamna de fier a politicii britanice – lider de la care orice politician autohton cu capul pe umeri ar fi putut învăța câte ceva, spunea, odinioară, că lumea nu și-ar mai fi adus aminte de Bunul Samaritean, dacă acesta ar fi avut doar bune intenții… nu și suficiente parale.
O problemă a clasei politice românești este că la mulți dintre componenții săi bunele intenții nu sunt pe măsura iubirii de arginți. Dorința de înavuțire rapidă a politrucului român e notorie și hipertrofiată, dar bunele sale intenții, descifrabile printr-un comportament politic etic și responsabil, se manifestă de prea puține ori. La fel, unii dintre finanțatorii partidelor nu-s mânați de cele mai curate gânduri.
În acest context, s-au iscat nenumărate discuții legate de modul de finanțare a formațiunilor politice, în vederea efectuării campaniei electorale. Asupra unor candidați și partide au planat grave suspiciuni. Din păcate, unele bănuieli de rea-credință s-au dovedit întemeiate. Pentru un mod de finanțare cât mai curat și transparent, legislatia trebuie adaptată necontenit realităților social-politice.
Hotărârea 26/2016 a Autorității Electorale Permanente privind modificarea și completarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016, aprobat prin Hotărârea AEP nr. 19/2016 a văzut lumina tiparului în „Monitorul Oficial” 388/2016.
Modificări privindu-i pe mandatarii financiari…
Calitatea de mandatar financiar coordonator sau de mandatar financiar la nivel județean trebuie să fie deținută de către un expert contabil sau contabil autorizat ori de către persoana juridică ce furnizează servicii contabile.
În materie de noutăți din contabilitate, fost introdusă, acum, pentru eliminarea oricărui dubiu, prevederea potrivit căreia atribuțiile mandatarilor financiari pot fi realizate fie în temeiul unui contract cu titlu oneros, fie a unuia cu titlu gratuit.
Înlocuirea mandatarilor financiari înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă (efectuată de către formațiunile politice) poate avea loc în orice moment, cu aplicarea procedurii statornicite prin normele metodologice de aplicare a Legii privind finanțarea activității partidelor politice și campaniilor electorale.
La fel ca în inițiala formă a actului normativ, cererile de înregistrare a mandatarilor financiari care au fost depuse dincolo de 6.05.2016 nu vor fi luate în seamă. Lucru valabil și pentru cererile de înregistrare a mandatarilor financiari coordonatori, după cum reiese din noile știri juridice!
Atât înregistrarea mandatarilor financiari, cât și înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori vor fi făcute publice prin presă ori pe site-urile competitorilor electorali. Printre obligațiile mandatarului financiar coordonator se numără și transmiterea unor documente și rapoarte către Autoritatea Electorală Permanentă (în scris și format electronic).
De asemenea, mandatarul financiar coordonator, are, ca importantă îndatorire, și transmiterea raportului detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, pentru totalitatea circumscripțiilor electorale în care formațiunea politică participă la alegeri (individual ori într-o alianță), către Autoritatea Electorală Permanentă. Raportul detaliat va fi transmis în scris și în format electronic.
Atenție! Dacă raportul amănunțit al veniturilor și cheltuielilor electorale n-a fost depus de către mandatarul financiar coordonator (în acord cu litera legii), nu li se vor putea valida mandatele candidaților care-au fost declarați aleși. Contul bancar deschis pentru campania electorală la nivel județean sau la nivelul (unui sector al) Capitalei va putea fi alimentat de la data depunerii propunerilor de candidaturi.
Cheltuieli electorale
Depunerea sau virarea contribuțiilor pentru campania electorală în conturile bancare anume deschise se efectuează doar de către candidați sau de către mandatarul financiar împuternicit de către ei, de la data depunerii propunerilor de candidaturi. Atunci când apare necesitatea organizării unui nou tur de scrutin, limitele cheltuielilor și contribuțiilor electorale vor fi diminuate la jumătate.
Interdicție: campania electorală nu poate să fie finanțată sub niciun chip de către cultele religioase, sindicate, asociații ori fundații, fie ele de naționalitate română sau străină.
Cererea de rambursare a cheltuielilor electorale aferentă alegerilor locale (2016) va trebui depusă la Autoritatea Electorală Permanentă, de către mandatarul financiar coordonator, fiind acompaniată de documente justificative.
Vor fi incluse în cererea de rambursare doar cheltuielile care-au fost realizate ori angajate până la momentul încetării campaniei electorale și plătite până, cel mai târziu, la data la care cererea a fost depusă.
Din recentele știri juridice putem afla că solicitarea de rambursare a cheltuielilor electorale va fi iscălită, datată, ștampilată de către reprezentantul legal al formațiunii politice ori de către cel împuternicit (potrivit statutului); sau va fi semnată, datată, de către candidatul independent.
Prin depunerea tardivă a cererii de rambursare a cheltuielilor electorale, prin absența documentației justificative, prin insuficiența sa, dar și printr-o nedepunere a documentației suplimentare pe care a cerut-o Autoritatea Electorală Permanentă va fi atrasă nerambursarea sumelor corespunzătoare cheltuielilor cu caracter electoral, în parte sau în întregime.
Sumele corespunzătoare cheltuielilor electorale pentru care a fost furnizată documentația justificativă vor fi validate de către Autoritatea Electorală Permanentă. Tot AEP va urma să invalideze sumele care corespund cheltuielilor electorale pentru care n-au fost puse la dispoziție actele justificative.
Noi contravenții și usturătoare amenzi!
În raportul amănunțit al veniturilor și cheltuielilor electorale, mandatarii financiari coordonatori ai partidelor ce fac parte dintr-o alianță electorală vor evidenția în mod aparte cheltuielile și contribuțiile electorale realizate.
Ca noutăți legislative, au fost introduse contravenții și sancțiuni… suplimentare. Astfel, mandatarul financiar coordonator care-și va îndeplini îndatoririle defectuos sau care nu și le va îndeplini deloc ar putea fi nevoit să scoată din buzunar o sumă considerabilă, cuprinsă între 10000 și 25000 de lei.
O amendă cuprinsă între aceleași limite poate căpăta și mandatarul financiar, desemnat la nivel județean sau (al unui sector) al Capitalei, care nu își face datoria. Tot o amendă usturătoare, de 10000-25000 de lei, poate fi atrasă și prin nesocotirea îndatoririi de a raporta în fiecare trimestru, la Autoritatea Electorală Permanentă, stadiul rambursării datoriilor înregistrate în campania electorală (până la achitarea lor totală).
Nicollo Machiavelli scria că politica n-are nicio treabă cu morala. Unii politicieni actuali se străduiesc necontenit să o confirme, deși n-au citit o iotă din Machiavelli. În fața electoratului, au de pierdut extrem de mult și politicienii onești ori partidele. De aceea, distanțarea politică față de răufăcătorii dovediți ar trebui să fie instantanee!