Văzând cât de multe taxe au de plătit românii, taxe al căror cuantum crește precum Făt-Frumos, nu poți să nu te gândești că în țara noastră viața este ca în epigrama lui Constantin Enescu: „Avem povești despre mai bine,/Cu lefuri mari, cămări mai pline,/Și viața ne va fi de vis…/Nu pe pământ…în paradis.”
Mulți contribuabili nu pot face față valului de cheltuieli și de taxe, astfel încât solicită eșalonarea obligațiilor fiscale. Aparent ar părea o procedură accesibilă și simplă de care ar putea beneficia mai mulți români, însă prevederile legale par să contrazică dorința debitorilor.
În Monitorul Oficial 45 din 20 ianuarie 2016 a fost publicat Ordinul ANAF 90/2016 pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central. Prevederile sale intră în vigoare chiar de la data publicării și se aplică solicitărilor și cererilor de acordare a eșalonării la plată aflate în curs de soluționare la 1 ianuarie 2016.
Ce trebuie făcut dacă dorești eșalonarea obligațiilor de plată?
În România este bine cunoscut faptul că rezolvarea oricărei probleme începe cu o petiție adresată unei instituții. Și în acest caz, debitorii care doresc eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, trebuie să depună o cerere la organul fiscal. Legea le permite să o poată trimite și prin poștă cu confirmare de primire.
Știrile juridice precizează că pentru debitorii care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, cererea se va depune de către debitor pentru obligațiile fiscale datorate de acesta și pentru cele ale sediilor secundare. Rețineți că cererea se va depune la organul fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale.
În cererea adresată organului fiscal se vor menționa, în mod obligatoriu, datele de identificare ale debitorului, perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată (exprimată în luni) și motivarea acesteia, suma pentru care se cere eșalonarea defalcată pe impozite, taxe, contribuții. Dacă debitorii au sedii secundare înregistrate fiscal, impozitul pe venitul din salarii se va menționa separat pentru debitor și separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.
Pentru a avea șanse să se eșaloneze obligațiile de plată, va trebui să justificați starea de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. În mod obligatoriu va trebui menționat dacă ați beneficiat de înlesniri la plată acordate până la depunerea cererii.
Cererea va fi însoțită de acte justificative, cum ar fi declarația pe propria răspundere a debitorului că nu se află în insolvență sau dizolvare. Persoanele juridice vor atașa copia ultimei situații financiare (cu excepția cazului în care acestea au fost deja depuse la organul fiscal), situația încasărilor și a plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei de depunere a cererii de acordare a eșalonării, copia ultimei balanțe de verificare, programul de restructurare sau redresare financiară care va conține argumentarea plăților pe durata solicitată la eșalonare.
Persoanele fizice vor atașa la cererea de eșalonare registrul-jurnal de încasări și plăți sau actele prin care dovedesc veniturile pe ultimele 6 luni și programul de redresare financiară sau alt document similar.
Ce soluții poate da organul fiscal?
După ce primește cererea de la debitor, organul fiscal are 60 de zile la dispoziție pentru a o soluționa. Dacă există debitori cu risc fiscal mic, cererea se va soluționa în 15 zile. În scopul soluționării cererii și a stabilirii sumelor, organul fiscal va elibera, din oficiu, certificatul de atestare fiscală care va cuprinde obligațiile fiscale restante existente în sold la data eliberării acestuia și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise conform legii și aflate în evidența organului fiscal în vederea recuperării. După eliberarea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal verifică să vadă dacă sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea eșalonării la plată.
Noutățile legislative precizează că organul fiscal poate să dispună eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, amânarea la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate la plată în vederea anulării până la data finalizării eșalonării la plată, amânarea la plată a 50% din majorările de întârziere și amânarea la plată a penalităților de nedeclarare aferente obligațiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor și stabilite de organul de inspecție fiscală prin decizii de impunere, eșalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eșalonării la plată.
Dacă se respinge cererea, se va motiva de ce s-a adoptat această soluție, indiferent dacă acest aspect se referă la debitor sau la unul dintre sediile sale secundare și se va comunica debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal.
Acordul de principiu
Știrile juridice arată că organul fiscal stabilește prin acordul de principiu perioada de eșalonare, data până la care este valabilă garanția și cuantumul acesteia, menționând sumele eșalonate la plată, dobânzile datorate pe acestă perioadă. Dobânda se va calcula de la data emiterii acordului de principiu.
În 30 de zile de la comunicarea acestui acord de principiu, debitorii trebuie să constituie garanții (mijloace bănești pe numele debitorului și la dispoziția organului fiscal, scrisoare de garanție, instituire sechestru asigurător pe bunurile proprietatea debitorului sau încheierea unui contract de ipotecă/gaj în favoarea organului fiscal competent pentru executarea obligațiilor fiscale ale debitorului pentru care există acord de eșalonare).
Rețineți că, în cazul în care, debitorul oferă spre garanție bunurile aflate în proprietatea sa, are obligația de a prezenta actul de proprietate, raportul de evaluare întocmit de un expert evaluator, extrasul de carte funciară actualizat al bunurilor imobile și cel de la Arhiva de Garanții Reale Mobiliare pentru cele mobile.
S-a stabilit că perioada de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale se stabilește de organul fiscal în funcție de cuantumul acestora și de posibilitatea de achitare a debitorului. Rețineți că perioada de eșalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eșalonare la plată solicitată de debitor.
Rata de eșalonare reprezintă obligațiile fiscale principale și/sau accesorii eșalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe această perioadă. Termenul de plată a ratelor de eșalonare este în 15 a fiecărei luni. Prima rată va fi achitată în 15 a lunii următoare emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.
Plouă cu taxe!
Ne-am obișnuit să fim buni de plată și, de multe ori, copleșiți de griji, uităm să ne mai cerem drepturile, fie pentru că nu știm că există posibilitatea să putem achita în tranșe împovărătoarele taxe, fie pentru că nu credem că ni se va soluționa favorabil cererea.
Ca într-un adevărat lanț al slăbiciunilor, la noi „vine anul cu scadența,/Unii impozite nu dau,/Alții ajutor nu iau/Și asta face…diferența!” (David Boia)