Cât eşti tânăr şi sănătos, nesiguranţa zilei de mâine dă înapoi în faţa dorinţei tale de a munci şi, mai ales, de a dobândi competenţe apreciate de către angajatori. La un moment dat, însă, vârsta înaintată îşi spune cuvântul. Puterea de muncă se înjumătăţeşte, scade capacitatea de adaptare la noile pretenţii iar piaţa muncii nu mai este tot atât de prietenoasă cu tine ca odinioară.
În orice societate normală, acesta e momentul pensionării. Şi tot într-o societate normală, pensia ar trebui să aibă un nivel decent… pe care majoritatea pensiilor de stat s-ar putea să nu-l poată atinge nici în viitor. Soluţia? Economisirea (la tinereţe) şi pensiile private!
Odată cu „Monitorul Oficial” 11/2016 a ieşit de sub tipar Norma nr. 22/2015 a Autorităţii de Supraveghere Financiară privind autorizarea fondului de pensii administrat privat. Potrivit recentelor ştiri juridice, niciun fond de pensii administrate privat nu poate funcţiona pe teritoriul naţional în absenţa deciziei de autorizare de la ASF.
La baza constituirii unui fond de pensii administrat privat se află un contract de societate, alcătuit potrivit Codului Civil. Pentru constituirea unui fond de pensii administrat privat sunt necesare pe puţin cinci persoane. Contractul de administrare va fi încheiat între membrii fondatori şi un administrator, prin care administratorul e împuternicit să reprezinte fondul în relaţiile cu ceilalţi, inclusiv în justiţie.
Din conţinutul contractului de societate nu trebuie să lipsească denumirea fondului de pensii, părţile, fundamentarea legală a constituirii, durata, obiectivele fondului, drepturile şi obligaţiile părţilor, atribuţiile administratorului, limitele mandatului acordat, definirea unităţii de fond (descriere, valoare), definirea forţei majore, clauzele de încetare (plus proceduri de protecţie) şi prevederile din care să reiasă că, prin semnarea contractului, participanţii devin părţi contractante.
Noutăţi legislative
Pentru dobândirea avizului prealabil de modificare a contractului de societate, administratorul trebuie să depună la ASF o cerere de avizare prealabilă, acompaniată de către nota de fundamentare a administratorului, proiectul actului adiţional la contract, documentul prin care e solicitat acordul participanţilor şi dovada achitării taxei de avizare a modificării contractului.
ASF are la dispoziţie 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document legat de solicitare, pentru a decide cu privire la cererea de avizare prealabilă. Acest termen poate fi întrerupt de orice solicitare privind furnizarea unor informaţii în plus. De la data furnizării respectivelor informaţii va începe un termen nou.
O neîndeplinire sau o îndeplinire necorespunzătoare a noilor cerinţe atrage respingerea cererii de avizare prealabilă a modificării contractului de societate. Atât avizul prealabil, cât şi decizia de respingere vor fi aduse la cunoştinţa solicitantului în cel mult cinci zile lucrătoare de la adoptare.
În temeiul cererii de avizare definitivă, la care se adaugă documentele furnizate de administrator, ASF va decide cu privire la avizarea definitivă a contractului de societate. Pe lângă cerere, vor trebui să fie depuse şi actul adiţional la contractul de societate, raportul referitor la îndeplinirea obligaţiilor privind obţinerea consimţământului participanţilor şi documentele din care rezultă îndeplinirea îndatoririlor referitoare la publicitatea operaţiunii de modificare a contractului de societate.
Şi aici, ASF va hotărî cu privire la solicitarea de avizare definitivă a modificării contractului de societate, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document aferent cererii, transmis de către solicitant. Un nou termen va începe de la data depunerii informaţiilor sau modificărilor solicitate. Depunerea acestora nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării ASF, sub sancţiunea respingerii solicitării.
Evident, atunci când condiţiile cerute de noul act normativ nu sunt îndeplinite ori sunt îndeplinite defectuos, va surveni respingerea cererii de avizare definitivă a modificării contractului de societate. Potrivit ultimelor noutăţi legislative, avizul definitiv ori decizia de respingere vor fi comunicate solicitantului în maximum cinci zile lucrătoare de la adoptare. Decizia de respingere poate fi contestată, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data comunicării sale!
Ce condiţii de autorizare sunt necesare?
Pe lângă condiţiile pe care le solicită Legea privind fondurile de pensii administrate privat, fondul de pensii va trebui să îndeplinească, concomitent, o serie de cerinţe, în clipa depunerii solicitării de autorizare. Administratorul fondului trebuie să fie autorizat de ASF sau de autorităţile de acelaşi soi dintr-un stat al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European; fondul trebuie să fie constituit prin contract de societate iar administratorul trebuie să aibă prospectul schemei de pensii private autorizat de către ASF.
Membrii fondatori trebuie să îndeplinească toate cerinţele Legii privind fondurile de pensii administrate privat şi ale normelor emise spre aplicarea sa. La rândul său, auditorul financiar al fondului de pensii administrat privat va fi avizat de ASF, la fel ca şi depozitarul activelor fondului. De avizul ASF trebuie să aibă parte şi actul individual de aderare la fondul de pensii administrat privat.
Pe parcursul a 30 de zile calendaristice, ASF va decide cu privire la aprobarea sau respingerea motivată a cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat, după ce în prealabil a verificat dacă-s îndeplinite condiţiile prevăzute de către Legea privind fondurile de pensii administrate privat şi de actul normativ discutat aici.
Printre cazurile de respingere se numără caracterul incomplet al cererii (rămas aşa chiar şi după isprăvirea termenului oferit pentru completare) sau existenţa unor clauze ce i-ar putea vătăma pe participanţi, în drepturile lor. Solicitantul a cărei cerere a fost respinsă se poate adresa instanţei, contestând decizia de respingere. Îi stau la dispoziţie (doar) 30 de zile lucrătoare, spre a face acest lucru!
În loc de încheiere, trebuie spus că în pofida unei reglementări destul de severe a domeniului pensiilor private, nimeni nu poate preciza cu o siguranţă de 100% care va fi condiţia pensionarului român peste 3-4 decenii. Totodată, în lipsa creşterii substanţiale a numărului de locuri de muncă, situaţia viitoare a pensiilor publice nu pare deloc roză. Oricât ar părea de incert, viitorul mai depinde şi de prudenţa fiecărui cetăţean în parte, nu doar de legiuitor.
Cei tineri, în putere, au la dispoziţie câteva decenii pentru a cugeta la viitor, a economisi şi a investi cu grijă surplusul bănesc – cât ar fi el de mic, astfel încât zilele bătrâneţii să nu-i prindă cu buzunarele lipsite de gologani şi doldora de… lipsuri grele!