Pensionarul viitorului va fi actualul apartenent al “generaţiei decreţeilor”, care s-ar putea trezi că, după ce-a cotizat 45 de ani la stat cu câte o felie zdravănă din veniturile sale lunare, vine statul şi-i spune aşa: “Va trebui să mai munceşti, tataie, pân’ la 75-80 de ani. Nu ne permitem să te pensionăm acum. Că nu mai sunt bani. Oi fi cotizat matale din greu, da’ pentru tine nu mai are cine…”
Pentru ca (măcar) pensia facultativă să însemne ceva în viitor, s-a considerat necesar să se impună reguli stricte în autorizarea şi administrarea acestor fonduri. Nu-i aşa c-ar fi fost bine să fi existat o mai mare stricteţe şi-n administrarea fondurilor publice de pensii?
Norma ASF 23/2015 privind autorizarea fondului de pensii facultative a văzut lumina tiparului în “Monitorul Oficial” 986/2015. Parcurgând noile ştiri juridice, aflăm că absolut niciun fond de pensii facultative nu va putea să funcţioneze pe teritoriul naţional fără a primi autorizarea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Orice persoană cu cetăţenie română poate adera la un fond de pensii facultative autorizat într-un stat membru UE sau din Spaţiul Economic European (SEE).
Orice fond de pensii facultative se constituie la iniţiativa fondatorilor săi, care trebuie să îndeplinească condiţiile legii pentru a fi participanţi. Constituirea are loc în temeiul unui contract de societate în acord cu litera Codului civil. Fondatorii? Nu pot fi mai puţini de cinci.
La nevoie, contractul de societate poate fi supus modificării. Modificare cu două faze. Prima: obţinerea avizului prealabil de modificare a contractului de societate. A doua: dobândirea avizului definitiv de modificare. Contractul de societate se modifică, potrivit ultimelor noutăţi legislative, la propunerea administratorului ori a majorităţii participanţilor, atunci când în contractul de societate nu-s clauze potrivnice.
Avizarea modificării contractului
Administratorul va trebui să depună la ASF, spre a dobândi avizul prealabil de modificare a contractului de societate, o cerere de avizare prealabilă – acompaniată de proiectul actului adiţional, de nota de fundamentare, de documentul de solicitare a acordului participanţilor. Nu va trebui să lipsească nici dovada plăţii taxei de avizare a modificării.
ASF va trebui să delibereze cu privire la cererea de avizare prealabilă în decursul a 30 de zile (calendaristice) de la înregistrarea ultimului act însoţitor al cererii pe care l-a transmis solicitantul. Acest termen va fi întrerupt de oricare cerere venită din partea ASF în ceea ce priveşte furnizarea unor noi documente sau modificarea unora dintre cele furnizate. De la momentul depunerii actelor cerute începe să curgă un termen nou. Atenţie! Dacă documentele sunt depuse după mai mult de 30 de zile calendaristice de la solicitarea ASF, cererea va fi respinsă.
În scopul modificării contractului de societate, trebuie să fie obţinut consimţământul acelor participanţi la fondul de pensii ce existau la data comunicării avizului prealabil. Pentru a dobândi consimţământul participanţilor în legătură cu modificarea contractului, administratorul trebuie să realizeze publicitatea operaţiunii, în termen de zece zile lucrătoare de la comunicarea avizului prealabil. Administratorul va trebui să-i transmită participantului documentul de informare şi solicitare a consimţământului, prin poştă.
În termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document pe care solicitantul l-a transmis în legătură cu solicitarea, ASF va hotărî şi cu privire la cererea de avizare definitivă a modificării contractului de societate.
Autorizarea fondului de pensii. Cerinţe
La momentul depunerii cererii de autorizare, fondul de pensii trebuie să fie constituit prin contract de societate, să fie autorizat de ASF (ori de autorităţile similare din UE/SEE), să aibă minimum o sută de participanţi.
Totodată, administratorul trebuie să aibă prospectul schemei de pensii autorizat de către ASF. Actul individual de aderare la fondul de pensii facultative trebuie să aibă avizul ASF iar depozitarul activelor fondului de pensii facultative trebuie să fie – şi el, avizat de către ASF, la fel ca şi auditorul financiar al fondului de pensii. La aceste condiţii, ce trebuie îndeplinite cumulativ, se adaugă şi cerinţa ca membrii fondatori ai fondului de pensii facultative să îndeplinească toate rigorile legale impuse participanţilor.
Eliberarea deciziei de autorizare a fondului de pensii facultative se realizează în temeiul unei cereri alcătuită de către administrator. Cererea de autorizare a fondului de pensii va fi depusă la ASF de către reprezentantul legal al administratorului, acompaniată de o serie de documente, dintre care nu vor absenta: contractul de administrare, documentul ce dovedeşte autorizarea ca administrator de fonduri de pensii (de la ASF), contractele de depozitare şi custodie, contractul de societate, contractul dintre administrator şi auditorul financiar.
Va fi prezentată şi documentaţia de trebuinţă pentru a dovedi că fiecare membru fondator satisface exigenţele legii. Cererea de autorizare a fondului de pensii facultative poate fi verificată de către ASF sub orişice aspect. În acest scop, ASF se poate adresa autorităţilor competente în diverse domenii, pentru informaţiile de trebuinţă.
Cerere aprobată? Sau respinsă?
În termen de 30 de zile calendaristice – timp în care verifică dacă-s îndeplinite cerinţele, ASF va aviza contractul de societate şi va decide fie aprobarea, fie respingerea motivată a cererii de autorizare a fondului de pensii facultative. Decizia de aprobare va fi comunicată administratorului în decursul a cinci zile de la adoptarea sa, la fel ca şi eventuala decizie de respingere, temeinic motivată.
Decizia de respingere produce o nemulţumire atât de mare încât administratorul va decide să se adreseze instanţei? Trebuie ştiut că acţiunea de contestare a deciziei de respingere se poate realiza în justiţie, în acord cu Legea contenciosului administrativ. Pe de altă parte, la ASF va putea fi depusă o nouă cerere doar dacă au fost înlăturate acele lipsuri şi inconveniente ce au constituit pricinile de respingere a anterioarei solicitări.
O pensie facultativă? Poate fi necesară?
Facultativ, benevol sau opţional! Adică un lucru pe care-l poţi face sau nu; dar care te-ar putea avantaja ori salva, dacă-l faci. Sau dacă-l obţii. Într-o ţară în care fondurile de pensii publice vor aduce tot mult cu jocurile piramidale – din pricina emigrării forţei de muncă şi diminuării severe a numărului de nou-născuţi (deci, lipsă de cotizanţi), pensia facultativă s-ar putea să reprezinte un veritabil “survival kit” sau colac de salvare pentru pensionarul viitorului.
În plină “iarnă demografică”, pensionarului din 2050 i-ar putea sufla crivăţul prin buzunare… dacă-şi va pune nădejdea doar în sistemul public de pensii!