Fiecare om, dar și fiecare popor au destinul lor pe care și-l urmează. În cazul nostru, al românilor, am înțeles în ani de zile că „așa ne hărăzise Dumnezeu/Să-avem țară bogată,/Din rău s-o ducem și mai rău/Și veșnic buni de plată.” (Vasile Iușan)
Situația din ultimii ani în care românii au fost copleșiți de o avalanșă de taxe care răsar ca ciupercile după ploaie ne face să credem că trăim acele vremuri în care „oamenii încearcă să trăiască pe măsura veniturilor pentru a-și putea permite să plătească taxe către un guvern care nu poate să trăiască pe măsura veniturilor.”(Robert Half)
O bună parte dintre semenii noștri, deși cunosc faptul că trebuie să achite taxe și impozite către stat, rămân în pasivitate mergând pe principiul că „taxele ar trebui impuse în concordanță cu abilitatea de a le plăti.” (Franklin D. Roosevelt) Cei care au datorii primesc un cadou din partea statului care îi va scuti de plata penalităților de întârziere dacă vor îndeplini anumite condiții. Noutățile legislative sunt prevăzute în OUG 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale publicată în Monitorul Oficial 785 din 21 octombrie 2015. Legiuitorul a precizat că în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei OUG, se va aproba și procedura de aplicare a acesteia.
Cine va beneficia de facilitățile fiscale?
Începând cu 21 octombrie 2015, data intrării în vigoare a noutăților legislative, vor putea beneficia de facilitățile fiscale toți contribuabilii persoane fizice și juridice și entitățile fără personalitate juridică. Aceștia vor beneficia de anularea penalităților de întârziere dacă își vor achita până la 31 martie 2016 toate datoriile restante față de bugetul de stat la 30 septembrie 2015.
Ce condiții trebuie să îndeplinească contribuabilii pentru a li se acorda facilitățile fiscale?
Se vor anula penalitățile de întârziere și o cotă de 54,2% din dobânzile aferente sumelor datorate de contribuabili către stat, sume restante la 30 septembrie 2015 dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: obligațiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015 sunt achitate până la 31 martie 2016 și până la 30 iunie 2016 este achitată o cotă de 45,8% din dobânzile aferente sumelor datorate.
În plus, se cere ca, până la data de 5 a lunii următoare dacă comunicarea deciziei s-a făcut între 1-15 din lună sau până la data de 20 a lunii următoare dacă data comunicării este între 16-31 din lună, să fie achitat 45,8% din dobânzi. Știrile juridice arată că până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, contribuabilul trebuie să aibă depuse toate declarațiile fiscale, iar cererea de anulare de plată a penalităților de întârziere trebuie depusă, sub sancțiunea decăderii, până la 30 iunie 2016.
Știrile juridice precizează că se vor anula penalitățile de întârziere și o cotă de 54,2% din dobânzile aferente diferențelor de obligații de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile de plată principale cu scadențe anterioare datei de 30 septembrie 2015 dacă declarația rectificativă este depusă până la 31 martie 2016 inclusiv și obligațiile de plată principale sunt achitate până la 31 martie 2016.
Ce se întâmplă cu sumele datorate în baza unei inspecții fiscale?
Dacă după 21 octombrie 2015 au loc inspecții fiscale și se constată diferențe de sume ce trebuiesc achitate, în scopul acordării facilităților fiscale, organele fiscale vor lua în considerare declarațiile rectificative depuse de contribuabili în maxim 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG.
Cererea de anulare
Pentru a beneficia de aceste facilități, contribuabilii trebuie să depună până la 30 iunie 2016 inclusiv o cerere de anulare a penalităților de întârziere. Știrile juridice precizează că cei care au notificat organul fiscal nu vor achita penalitățile de întârziere și o cotă de 54,2% din dobânzi începând cu data depunerii cererii și până la soluționarea ei. În plus, după depunerea cererii de anulare, procedura de executare silită nu începe sau se suspendă pentru toate obligațiile de plată accesorii amânate la plată.
Rețineți că obligațiile de plată accesorii amânate la plată nu se sting până la soluționarea cererii de anulare sau până la 30 iunie 2016 dacă nu a fost depusă această cerere. Contribuabilii care au formulat cerere în anulare și au înființate popriri de către organul de executare fiscală, la data de 21 octombrie 2015, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înființare a popririi din sumele indisponibilizate. Rețineți că acest lucru este valabil și pentru popririle înființate între 21 octombrie 2015 și 30 iunie 2016.
Decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a cotei de 54,2% din dobânzi își pierde valabilitatea la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor sau la 30 iunie 2016 dacă contribuabilul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Consiliile locale decid cu privire la taxele locale
Cei care au datorii către bugetele locale vor aștepta să vadă dacă consiliile locale vor decide aplicarea prevederilor OUG 44/2015 și cu privire la acestea. Dacă vor prelua prevederile OUG, atunci se va anula o cotă de 73,3% din majorările de întârziere datorate ca urmare a neachitării la termen a obligațiilor de plată restante datorate bugetelor locale.
Ce se întâmplă cu cei care vor formula cereri de rambursare?
Contribuabilii care la 31 martie 2016 vor avea cereri de rambursare în curs de soluționare și organul fiscal le va respinge în tot sau în parte solicitarea, vor beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii, dacă achită obligațiile de plată de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în 30 de zile de la comunicarea deciziei prin care se respinge rambursarea.
Ce obligații de plată sunt considerate a nu fi restante ?
Noutățile legislative precizează că nu sunt considerate obligații de plată restante la 30 septembrie 2015, obligațiile de plată pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri de plată la 30 septembrie 2015 și cele stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată la 30 septembrie 2015 inclusiv.
Amnistie fiscală sau amnezie?
Nu știu cum se face că înaintea oricărui an electoral are loc câte o amnistie fiscală care arată mai degrabă a amnezie. Într-o Românie dominată de taxe la orice colț de stradă pare straniu că statul se face că „uită” de o parte din datoriile unor contribuabili și le acordă anumite facilități fiscale, doar, doar or plăti taxele!
Probabil că această lege are la bază ideea că „până azi am dus-o foarte rău. N-ar fi mai bine s-o ducem rău?” (Janet Nică)