După cum ar trebui să ştie toţi plătitorii de biruri ce-şi duc zilele pe minunatele plaiuri mioritice, pentru neplata la vreme a obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat ori bugetelor locale se calculează şi se încasează dobânzi şi penalităţi de întârziere ori majorări de întârziere. La fel de bine ar trebui să se ştie că penalităţile de întârziere sunt socotite ca procent din obligaţia principală, în funcţie de întârzierea la plata acestora faţă de scadenţă.
După cum rezultă din noile ştiri juridice, pe site-ul ministerului finanţelor a fost postat un proiect de OUG privind acordarea unor facilităţi fiscale, aflându-se, acum, în dezbatere publică. Orice concesie venită din partea autorităţilor fiscale constituie o veritabilă mană cerească pentru greu încercatul contribuabil român. Care este caracterul acestor facilităţi? Vom afla numaidecât!
Ce se urmăreşte prin noul act normativ?
Se poate bănui că numărul potenţialilor beneficiari ai clemenţei fiscale este foarte mare. Şi-au făcut căpeteniile noastre… socotelile lor. Calculele or fi având legătură şi cu viitorul an electoral? Posibil!
Rămâne de văzut care va fi reacţia contribuabililor, după aprobarea OUG şi publicarea sa în „Monitorul Oficial”. În principal, prin noul act normativ, sunt vizate următoarele chestiuni:
– anularea penalităţilor de întârziere aferente diferenţelor suplimentare stabilite prin decizie de impunere emisă de inspecţia fiscală aflată-n curs de derulare la data intrării în vigoare a OUG, cu condiţia plăţii obligaţiilor principale individualizate în decizia de impunere şi a dobânzilor aferente lor până la termenul de plată din decizie;
– anularea penalităţilor de întârziere datorate şi neachitate la 30.09.2015, aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată anterioare datei de 30.09.2015 şi stinse până la această dată;
– anularea penalităţilor de întârziere datorate pentru diferenţele suplimentare de plată declarate de contribuabili prin declaraţie rectificativă cu scadenţa anterioară datei de 30.09.2015;
– anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor de plată principale către bugetul general consolidat, restante la 30.09.2015.
Facilitatea anulării penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor de plată principale către bugetul general consolidat, restante la 30.09.2015 va fi acordată cu condiţia stingerii – până la 31.03.2016, a obligaţiilor de plată principale, restante la 30.09.2015. Contribuabilului i se va solicita şi stingerea – până la 30.06.2016, a dobânzilor aferente obligaţiilor principale restante, fixate prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale.
Alte două cerinţe de îndeplinit sunt: stingerea, până la termenul de plată prevăzut de către procedura fiscală, eventualelor dobânzi calculate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale şi stingerea, până la data depunerii cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a obligaţiilor de plată principale curente, cu termenele de plată în perioada 01.10.2015-31.03.2016.
O a cincea condiţie necesară e depunerea, de către contribuabili, până la data înregistrării cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a tuturor declaraţiilor fiscale, conform vectorului fiscal. Fireşte, rămâne necesară depunerea cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, până la 30.06.2016.
Şi pentru anularea penalităţilor de întârziere datorate pentru diferenţele suplimentare de plată declarate de contribuabili prin declaraţie rectificativă cu scadenţă anterioară datei de 30.09.2015 trebuie satisfăcute câteva condiţii.
Astfel, declaraţia rectificativă trebuie depusă până la 31.03.2016, obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă trebuie stinsă până la aceeaşi dată şi, până la 30.06.2016, trebuie stinse dobânzile corespunzătoare obligaţiilor principale declarate suplimentar, fixate prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale.
Simultan, trebuie să se petreacă stingerea eventualelor dobânzi calculate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale, până la termenul de plată prevăzut în procedura fiscală, cu depunerea tuturor declaraţiilor fiscale până la data înregistrării cererii de anulare a penalităţilor de întârziere şi, bineînţeles, cu depunerea cererii de anulare a penalităţilor de întârziere până la 30.06.2016.
Pe de altă parte, anularea penalităţilor de întârziere datorate şi rămase neachitate până la 30.09.2015, aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată anterioare datei de 30.09.2015 şi stinse până la această dată va fi condiţionată de către: stingerea – până la 31.03.2016, a dobânzilor corespunzătoare îndatoririlor de plată principale şi de către depunerea, până în 30.06.2016 a solicitării de anulare a penalităţilor de întârziere. Potrivit recentelor ştiri din contabilitate, formularea datorate şi nestinse priveşte şi penalităţile de întârziere ce nu au fost stabilite până la 30.09.2015, dar se vor stabili, prin decizie fiscală, mai apoi.
Care vor fi efectele noului act normativ?
După ultimele noutăţi legislative, prin noul promovatul act normativ se ţinteşte atât „stimularea conformării voluntare a contribuabililor la plata obligaţiilor fiscale”, cât (mai ales!) creşterea încasărilor bugetare, simultan cu “stimularea mediului economic” şi „diminuarea arieratelor bugetare”. Se apreciază că, de pe urma acestor măsuri, va beneficia „întreaga societate”- nici mai mult, nici mai puţin!
Aşadar, legiuitorul nu se fereşte de vorbele mari. Să vedem de vor fi şi efectele pe măsura vorbelor. A mai trecut România prin epoci de „măreţe înfăptuiri”. Adeseori, rezultatele au fost transpuse în cifre extrem de mari… Păcat că le stătea câte un minus în faţă!
Ca întotdeauna, românul rămâne un optimist incurabil. Dacă optimismul altor popoare ţinteşte spre măreţie, optimistul român visează (doar) la normalitate. Din fericire, dreptul de a visa nu se impozitează… Momentan!