Ziua de 11 septembrie 2001 a schimbat întreaga lume. Nimeni nu a anticipat la începutul acelei zile că lumea va fi zguduită de cel mai mare atac terorist de până atunci. Întreaga planetă privea în direct, consternată cum două avioane au lovit Turnurile Gemene din New York provocând moartea a 2993 de oameni, inclusiv a teroriștilor care au deturnat aceste zboruri.
Din acea zi nimic nu a mai fost la fel pentru cei care au ales să călătorească cu avionul. Măsurile de securitate s-au intensificat și se ajunsese ca fiecare pasager să fie suspectat că ar putea fi terorist. Din acea zi fatidică au trecut aproape 14 ani și se tot caută metode de a putea pune punct actelor teroriste, de a găsi soluții pentru ca zborul cu avionul să nu se transforme într-o tragedie.
Legiuitorul român a adoptat în acest sens OUG 13/2015 privind utilizarea unor date din registrele cu numele pasagerilor în cadrul cooperării transfrontaliere pentru prevenirea şi combaterea actelor de terorism, a infracţiunilor conexe acestora şi a infracţiunilor contra securităţii naţionale, precum şi pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale. Aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial 520 din 13 iunie 2015, iar prevederile sale urmează să intre în vigoare în 30 de zile de la data la care au văzut lumina tiparului.
Care sunt noutățile legislative aduse de prezenta OUG?
Se instituie obligația pentru transportatorii aerieni de a transmite către Uniunea națională de informații privind pasagerii (UNIP) cu 48 până la 24 de ore înainte de ora programată pentru plecarea zborului de pe ultimul aeroport anterior sosirii pe teritoriul României sau de pe aeroportul din România a datelor din registrul cu numele pasagerilor (PNR).
Noutățile legislative arată că datele care se transmit se referă la: codul de rezervare al pasagerului, data la care a fost făcută rezervarea, data la care este programată călătoria, numele, prenumele, adresele și numere de telefon, adresele de e-mail asociate rezervării, informații privind plata, itinerarul complet de călătorie al pasagerului, informațiile din profilul „client fidel” (dacă există), agenția/agentul de turism prin care s-a făcut rezervarea sau a fost cumpărat biletul, numărul și data biletului, data emiterii acestuia.
Transportatorii aerieni au obligația de a transmite către UNIP imediat după îmbarcarea pasagerilor în aeronava care se pregătește de decolare și în momentul în care niciun pasager nu se mai poate îmbarca sau debarca, următoarele informații: cu privire la situația de călătorie a pasagerului (confirmările, înregistrarea pentru zbor, neprezentarea pasagerului la îmbarcare sau venirea acestuia în ultimul moment), numărul locului, date privind bagajele (numărul acestora pentru fiecare segment de călătorie și identificatorul alocat acestora).
Transportatorii aerieni transmit datele de mai sus pentru zborurile din cadrul transportului aerian internațional pe care le operează și care au puncte de plecare, escală sau destinație finală teritoriul României. Rețineți că această obligație va reveni și transportatorilor aerieni care desemnează, pentru zborurile din cadrul transportului aerian internațional pe care le operează, aeroporturi sau aerodromuri de rezervă situate pe teritoriul țării noastre. Noutățile legislative arată că, dacă codul de identificare al unui zbor din cadrul transportului aerian internațional are punct de plecare, escală sau destinație finală teritoriul României, obligația transmiterii datelor revine transportatorului aerian care operează zborul.
Orice regulă, are excepțiile ei!
În cazul în care este imperios necesar ca datele PNR aferente unui zbor programat să fie evaluate, deoarece ar putea exista o amenințare iminentă la adresa securității naționale, atunci UNIP doar în baza unei cereri scrise din partea uneia dintre autoritățile competente, va putea solicita transportatorilor aerieni ca datele să fie transmise cu mai mult de 48 de ore anterior orei programate pentru plecarea zborului de pe ultimul aeroport anterior sosirii în România.
Securitatea națională, o prioritate
Știrile juridice arată că scopul apariției acestei OUG este acela de a preveni și combate actele de terorism, infracțiunile conexe acestora, cele contra securității naționale sau pentru a preveni și înlătura amenințările la adresa securității naționale.
Cât timp sunt stocate datele și ce se întâmplă cu ele?
Mulți dintre cei care călătoresc cu avionul se vor întreba unde ajung datele lor, cine are acces la ele și cât timp vor fi stocate. Datele PNR vor fi stocate timp de maximum 5 ani de la data transmiterii lor. După un an de la data recepționării lor, UNIP le va anonimiza, astfel încât anumite informații (nume, prenume, adrese, telefon, e-mail, forma de plată, date din profilul „client fidel”) să nu mai fie vizibile în sistem, dar fără să le șteargă de tot. Ele vor fi șterse la expirarea celor 5 ani fără să existe vreo interdicție ca autoritățile competente să poată stoca datele despre pasageri transferate și prelucrate în cazurile de a preveni și combate terorismul.
Dacă după operațiunea de anonimizare a datelor PNR, se va solicita furnizarea unor astfel de informații, acest lucru se va realiza doar în baza unei cereri motivate și doar dacă există suspiciunea unui act terorist sau a unor infracțiuni care să pună în pericol securitatea națională.
Legiuitorul precizează faptul că prelucrarea datelor PNR după criterii legate de originea rasială sau etnică, de convingerile religioase, politice, de apartenența sindicală, precum și a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate sau viața sexuală, este strict interzisă.
Ce riscă cei care nu respectă legea?
Orice lege pentru a fi respectată trebuie să prevadă anumite pedepse care se vor aplica celor care nu înțeleg că unde-i lege, nu-i tocmeală! Transportatorii aerieni care nu vor transmite corect și complet către UNIP datele PNR, vor fi sancționați cu o amendă de la 25.000 lei la 50.000 lei. Dacă transportatorii aerieni nu respectă termenele legale pentru a furniza datele PNR, vor scoate din buzunar între 10.000 lei și 25.000 lei. Vor fi exonerați de plata amenzii, dacă imposibilitatea furnizării datelor s-a datorat unei defecțiuni tehnice de scurtă durată, fapt asimilat forței majore.
Știrile juridice arată că, dacă în termen de un an de la data la care s-a constatat și s-a aplicat sancțiunea pentru faptele de mai sus, transportatorul aerian săvârșește o nouă contravenție, atunci limitele amenzilor descrise mai sus, se vor dubla.
Lupta împotriva terorismului
Aceste măsuri par a fi inventate de Big Brother, care își dorește mereu să știe ce fac frații săi mai mici. În situația în care datele furnizate și stocate vor fi folosite doar în scopul instituit de legiuitor, de a preveni și combate terorismul, fără să aibă și altă utilizare, nu putem decât să ne bucurăm că Fratele cel Mare are grijă de siguranța noastră!