Vremurile s-au schimbat și astăzi părinții pot alege ca odraslele lor să studieze în școli private care își desfășoară activitatea pe teritoriul României. Desigur cei cu dare de mână plătesc o avere pentru ca cei mici să studieze după concepte și metode practicate în Anglia, Franța, SUA sau în alte țări.
Pentru cei mici este o oportunitate să se obișnuiască cu un alt mod de a învăța în care li se permite să aprofundeze materiile care le plac și în care metoda de a învăța se bazează foarte mult pe dezvoltarea creativității copiilor, iar temele se pregătesc în timpul orelor de școală, astfel încât o dată ajunși acasă copiii au liber la joacă. În școlile românești clasice recunoscute pentru învățământul de calitate, metoda de a preda se bazează în special pe dictare și memorare și pe un orar încărcat. Cei mici ajung acasă și continuă pregătirea temelor pentru a doua zi, astfel încât timpul pentru jocurile copilăriei ajunge să fie limitat.
Învățătura nu a omorât pe nimeni și cred în continuare că școala românească promovează un învățământ de calitate fără ca cei care nu își pot permite să își trimită copiii să studieze la școli scumpe unde materiile se predau în limbi străine să aibă de ce să se simtă inferiori. Până la urmă reușita în viață ține de fiecare individ în parte, școala fiind doar rampa de lansare.
Pentru că unii români consideră învechit sistemul de învățământ românesc și își permit să achite mii de euro anual pentru ca odraslele lor să urmeze școli cu predare într-o limbă străină, s-a dezvoltat o adevărată afacere pentru cei care au înțeles că există piață în România pentru astfel de servicii.
Având în vedere că aceste școli promovează un sistem educațional care este complet diferit de cel românesc, este necesar să parcurgă anumite etape pentru a fi acreditate pe teritoriul României. Astfel, în Monitorul Oficial 341 din 19 mai 2015 a fost publicat Ordinul Ministerului Educației și Cercetării Științifice nr. 3800/2015 privind aprobarea Procedurilor de înscriere a organizaţiilor furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară şi de recunoaştere a studiilor efectuate de elevii şcolarizaţi în cadrul acestor unităţi de învăţământ. Prevederile sale au intrat în vigoare de la data publicării.
Care este procedura de înscriere și ce acte trebuiesc depuse?
Persoanele juridice care au astfel de afaceri au obligația de a se înscrie în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară în România activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară. În acest sens, vor depune la Departamentul de acreditare al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) următoarele acte:
– cererea privind declanșarea procedurii de înscriere;
– fișa-tip a dosarului,
– acte care să ateste acreditarea în sistemul educațional adoptat în cadrul unității de învățământ respective;
– confirmarea misiunii diplomatice a statului respectiv pe baza răspunsului autorității competente din statul al cărui sistem educațional va fi adoptat;
– elementele de identificare a organizațiilor furnizoare de educație (denumirea, sediul, nivelurile de învățământ, specializările, durata de școlarizare, date privind personalul angajat, numărul de elevi, naționalitatea, date privind spațiile de învățământ și baza materială, autorizația sanitară vizată pe anul în curs);
– acte privind programa utilizată;
– certificatul de atestare fiscală;
– copie de pe ordinul de plată ce atestă achitarea taxei de evaluare.
În cât timp sunt analizate actele și de către cine?
În 30 de zile de la depunerea dosarului cu actele menționate mai-sus, experții de la ARACIP verifică dacă acesta este complet și corect întocmit. Rezultatul analizei se va comunica organizației depunătoare în maxim 15 zile de la finalizarea verificărilor. Noutățile legislative arată că dacă dosarul este complet, ARACIP va face propunerea de înscriere a acelei unități în Registrul special. Propunerea se trimite la Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor.
Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor emite avizul după 30 de zile de la înregistrarea propunerii ARACIP, însă acest termen se poate prelungi dacă Centrul solicită informații și/sau documente suplimentare organizației furnizoare de educație și autorităților competente din statul al cărui sistem educațional urmează să fie adoptat.
Dacă Centrul emite avizul favorabil, ARACIP înscrie unitatea de învățământ respectivă în registrul special și emite o adeverință în acest sens în maximum 15 zile de la înscrierea acesteia. Știrile juridice precizează că dacă Centrul dă aviz nefavorabil, ARACIP va comunica organizației furnizoare de educație în maximum 30 de zile motivele care au stat la baza respingerii cererii sale.
Unitatea de învățământ a cărei solicitare a primit aviz nefavorabil, are obligația de a transmite la ARACIP acte ce atestă remedierea tuturor deficiențelor. În caz contrar, cererea acesteia va fi respinsă ca inadmisibilă, unitatea va intra în lichidare în sistemul educațional respectiv începând cu anul școlar următor, urmând a se supune procesului de evaluare și acreditare din sistemul educațional românesc.
Dacă organizațiile furnizoare de educație nu finalizează înscrierea în Registrul special în maxim 2 ani de la data inițierii procedurii de înscriere, vor fi obligate să se supună procesului de evaluare și acreditare în sistemul educațional românesc.
Ce obligații au unitățile care au primit aviz favorabil?
Acestea au obligația de a solicita ARACIP din 5 în 5 ani reînscrierea în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară. Noutățile legislative arată că neîndeplinirea acestei obligații are drept consecință nerecunoașterea funcționării organizației pe teritoriul României.
Rețineți că recunoașterea și echivalarea studiilor efectuate în cadrul acestor organizații înscrise în Registrul special se va realiza de către Ministerul Educației și Cercetării Științifice.
De asemenea, organizațiile care la data intrării în vigoare a prezentelor proceduri sunt în proces de înregistrare/reînregistrare în Registrul special vor finaliza procedura urmând prevederile legale anterioare Ordinul ministrului educației, cercetării și tineretului 3565/2008.
Școala-i școala doar pentru cei ce vor să învețe!
Rămân la părerea că indiferent de avântul luat de acest tip de școli pe teritoriul românesc, până la urmă omul sfințește locul, astfel încât elevii care doresc să învețe o vor face indiferent de denumirea școlii, de limba în care li se predă sau de materiile pe care le studiază.
Partea bună este că „cel care deschide o școală închide o temniță” (Victor Hugo), însă, în final, „educația este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ceea ce ai învățat în școală.” (Albert Einstein)