V-ați întrebat cum ar arăta o lume fără asigurări de viață sau de bunuri? Probabil că într-o lume în care nu există asigurători care să îți vândă polițe de asigurare nimeni nu ar construi clădiri de frică să nu fie mistuite într-un incendiu, oamenii ar refuza să circule cu mașinile de frică să nu pățească ceva ei sau bolidul pe patru roți și multe persoane ar fi blocate în a-și investi banii de frica să nu îi piardă.
Asigurările le dau unora garanția că viața, bunurile și banii lor sunt salvați în cazul unui dezastru, fapt ce le crează o stare de confort. Sigur că pentru acest lucru plătesc brokerilor de asigurări sume care nu sunt deloc de neglijat. Personal îi dau dreptate lui Ramon Gomez de la Serna care spunea că „ o asigurare de viață este mai curând o asigurare de moarte.”
Având în vedere că firmele care vând asigurări s-au înmulțit ca ciupercile după ploaie, legiuitorul a considerat că se impune să facă ordine pe piața brokerilor de asigurare și să stabilească noi criterii pentru autorizarea acestora. Noutățile legislative din Norma 9/2015 ASF privind autorizarea și funcționarea brokerilor de asigurare și/sau de reasigurare, au văzut lumina tiparului în Monitorul Oficial 268 din 22 aprilie 2015, dată la care au intrat în vigoare.
Ce noi condiții trebuie îndeplinite pentru obținerea autorizației de funcționare ca broker de asigurare ?
Știrile juridice impun ca solicitantul unei astfel de autorizații să fie o persoană juridică română în a cărei denumire să se afle obligatoriu sintagma „broker de asigurare” sau „broker de reasigurare” sau „ broker de asigurare-reasigurare” în limba română sau într-o limbă de circulație internațională și să aibă ca obiect de activitate doar activitatea de broker de asigurare/reasigurare.
Noutățile legislative măresc cuantumul capitalului social și vărsat în formă bănească care nu poate fi mai mic de 150.000 lei. Brokerii care sunt autorizați la data de 22 aprilie 2015 au obligația de a-și majora capitalul social până la 31 decembrie 2015. În caz contrar, li se va retrage autorizația de funcționare.
Ca și în cazul medicilor sau avocaților, legiuitorul impune obligația existenței unui contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre cu o limită de acoperire de 1.250.000 euro/eveniment și o sumă agregată de 1.850.000 euro/an fără franșiză.
Legat de sediul social, legiuitorul impune ca acesta să fie destinat exclusiv desfășurării activității pentru care a fost autorizat. La sediul social se va transmite și primi corespondența și în mod obligatoriu trebuie să fie prezent un angajat în cadrul programului zilnic de lucru. Noutățile legislative impun ca sediul social și punctele de lucru să nu fie la subsolurile clădirilor cu excepția imobilelor tip centru de afaceri, să aibă o dotare tehnică adecvată (calculatoare și software, conexiune la internet, imprimante, telefon, fax) și să asigure buna desfășurare a activității.
Rețineți că ASF poate verifica îndeplinirea condițiilor privind respectarea condițiilor referitoare la sediu anterior autorizării și oricând pe parcursul desfășurării activității.
Este obligatoriu ca asociații/acționarii direcți și indirecți, conducătorii executivi și administratorii să nu aibă fapte înscrise în cazierul judiciar pentru infracțiuni contra patrimoniului și cazier fiscal pentru infracțiuni prevăzute în legislația financiar-fiscală. Pe perioada mandatului, administratorii nu pot fi angajați ai societăților de asigurare și/sau reasigurare fie că este vorba de o persoană juridică română, fie străină.
Pentru a obține autorizarea există obligația achitării unei taxe, care nu se va restitui în situația în care se respinge cererea de autorizare sau solicitantul își retrage documentația.
Ce condiții trebuie să îndeplinească conducătorii executivi?
Noutățile legislative au instituit noi condiții pentru conducătorii executivi care trebuie să aibă studii superioare și o experiență de cel puțin 2 ani într-o funcție de conducere în domeniul asigurărilor sau cel puțin 4 ani într-o funcție de conducere în domeniul financiar-bancar. Rețineți că dacă persoana propusă în funcția de conducător executiv a fost sancționată cu retragerea autorizației de către o autoritate din România sau din străinătate însărcinată cu supravegherea în domeniul asigurărilor sau financiar-bancar, aceasta nu va mai putea fi aprobată într-o funcție de conducere similară pentru 5 ani.
Conducătorul executiv nu are dreptul de a deține aceeași funcție la o altă persoană juridică română sau străină, după obținerea autorizației de funcționare sau după aprobarea de către ASF și în timpul exercitării funcției la brokerul de asigurare și/sau reasigurare. Excepția de la această regulă este dată de posibilitatea desfășurării de activități didactice și cercetare științifică evitând eventualul conflict de interese.
Cel care este propus pentru funcția de conducător executiv trebuie să dețină certificat de absolvire a unui program de calificare profesională sau program de pregătire profesională continuă a intermediarilor de asigurări.
Ce acte se depun pentru obținerea autorizației de funcționare ca broker de asigurare și/sau reasigurare?
Dacă îndepliniți condițiile impuse de legiuitor pentru a putea fi broker, puteți trece la pasul doi: depunerea actelor la ASF în vederea obținerii mult doritei autorizații de funcționare. Vă înarmați cu răbdare și adunați cu grijă următoarele acte pe care le veți îndosaria fără să uitați să atașați la cerere un opis cu toate documentele care o însoțesc. Rețineți că actele se depun într-un singur exemplar.
Adunați cu grijă toate actele care au stat la baza constituirii societății: actul constitutiv, certificatul de înmatriculare emis de registrul comerțului și certificatul constatator care să cuprindă toate datele de identificare ale societății. Apoi nu uitați copia documentului de plată și cea a extrasului de cont care atestă aportul integral în numerar la capitalul social al tuturor asociaților/acționarilor, existența capitalului social vărsat integral în numerar la data înregistrării la registrul comerțului.
ASF solicită să vadă regulamentul de organizare și funcționare în care să fie precizat distinct răspunderea și limitele de competență pentru conducătorii executivi și administratorii din cadrul brokerului de asigurare. Aproape ați terminat cu actele necesare. Mai aveți nevoie de copia documentului ce atestă plata taxei de autorizare în contul ASF, copia contractului de asigurare de răspundere civilă profesională și copia contractului de comodat, închiriere sau a actului de proprietate a sediului social înregistrat la administrația financiară.
Noile condiții de majorare a capitalului social, vor decima brokerii de asigurări
Noile prevederi legislative vor tria piața brokerilor de asigurări, nu mulți fiind cei ce își vor permite să suporte majorarea capitalului social. Cine nu se va conforma noilor reguli, va dispărea de pe piață!
În afaceri este ca și în viață, căci „în lupta pentru supraviețuire, cei mai puternici câștigă în fața rivalilor lor, deoarece reușesc cel mai bine să se adapteze mediului.” (Charles Darwin)