Atunci când mergi la creșă, grădiniță sau școală ți se pare normal ca sălile de clasă să fie curate, mobilierul și instalațiile sanitare reparate și unitatea de învățământ păzită pentru siguranța copiilor. Toate aceste activități le îndeplinește personalul nedidactic (administrativ): paznicul, femeia de serviciu, muncitorul calificat cu întreținerea imobilului și a materialului didactic.
Pe lângă aceștia în unitățile de învățământ activează și personalul didactic auxiliar: bibliotecarul, informaticianul, tehnicianul, pedagogul școlar, instructorul de educație extrașcolară, laborantul. Toți îi ajută pe copii să beneficieze de condiții bune pentru a putea învăța. Sigur că universul copiilor se învârte în jurul profesorilor și învățătorilor, dar nu trebuie uitați și cei care își aduc zilnic aportul pentru ca totul să meargă ca pe roate.
Legiuitorul a adoptat prin Ordinul Ministerului Educației și Cercetării Științifice 3375/2015 metodologia privind transferul personalului didactic auxiliar și personalului nedidactic angajat în unitățile de învățământ preuniversitar de stat în anii 2015-2016 care a fost publicată în Monitorul Oficial 196 din 24 martie 2015.
În ce condiții se poate realiza transferul?
Noutățile legislative prevăd că se va putea transfera personalul didactic auxiliar și nedidactic angajat în unitățile de învățământ de stat, prin concurs sau examen, cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată. Noile știri juridice impun condiția ca transferul să se facă doar pe un post vacant pe perioadă nedeterminată. Ca excepție de la această regulă, se prevede că transferul se va putea realiza și pe fracțiune de post/funcție.
Personalul didactic auxiliar poate fi transferat pe postul pentru care îndeplinește condițiile specifice. Personalul nedidactic poate fi transferat pe un post nedidactic dacă îndeplinește condițiile specifice și doar dacă a ocupat anterior un post de natura celui pentru se solicită transferul.
Rețineți că transferul se poate face doar între unitățile de învățământ preuniversitar de stat care au personal încadrat peste necesar și cele care au deficit de personal. După finalizarea transferului, postul rămas vacant din unitatea de învățământ de la care s-a efectuat transferul se reduce.
Excepția de la regula de mai sus o reprezintă cazul în care transferul se realizează între persoane care ocupă funcții echivalente sau pentru rațiuni ce țin de apropierea de domiciliu. În acest caz, postul vacant din unitatea de la care s-a efectuat transferul nu se va reduce.
Procesul de transfer are loc dacă acest lucru este în interesul învățământului sau la cererea salariatului.
Care este procedura transferului în interesul învățământului?
În baza hotărârii consiliului de administrație, directorul școlii care are deficit de personal didactic auxiliar sau nedidactic va cere unității care are personal peste necesar transferarea în interesul învățământului a unuia sau mai multor salariați.
Directorul școlii care are personal peste necesar va stabili care salariați pot fi transferați. Noutățile legislative prevăd că refuzul motivat al salariaților de a da curs transferului va fi analizat de consiliul de administrație. Dacă salariații își dau acordul în scris, directorul unității unde aceștia lucrează va decide încetarea contractului de muncă prin acordul părților. Rețineți că în cazul transferului mai multor salariați, fiecare trebuie să primească o decizie de transfer în interesul învățământului.
Cu două zile înainte de începerea activității directorul unității care beneficiază de salariații transferați va emite decizia de angajare pe post și va încheia cu aceștia contractul de muncă pe durată nedeterminată cu cel puțin o zi lucrătoare anterior începerii activității.
Salariatul transferat are obligația de a depune la secretariatul unității la care s-a transferat acte care atestă studiile/ specializările sale, îndeplinirea condițiilor specifice postului, documente privind vechimea în muncă, copie a cărții de identitate și adeverința medicală care atestă starea de sănătate eliberată cu cel mult 6 luni anterior transferării. Noutățile legislative obligă salariatul ca în 30 de zile calendaristice să depună și cazierul judiciar.
Care este procedura transferului la cerere?
Pentru a se încadra la procedura transferului la cerere este obligatoriu ca unitatea în care este încadrat salariatul interesat de ocuparea unui post prin transfer să aibă excedent de personal. Salariatul interesat de transfer va depune o cerere prin care va solicita acordul de principiu al consiliului de administrație în vederea transferului la altă unitate.
După ce obține acordul unității de la care dorește să se transfere, are obligația de a depune la unitatea care are deficit de personal o cerere în care arată postul pe care îl vizează. Cererea sa va fi însoțită de acte doveditoare ale studiilor, specializărilor, vechimii în muncă, o copie a cărții de identitate și o adeverință medicală care atestă starea de sănătate eliberată cu cel mult 6 luni anterior transferării.
Directorul unității unde s-a depus cererea va analiza solicitarea și în caz de aviz pozitiv va solicita unității care are personal peste necesar emiterea deciziei de transfer pentru salariatul care a solicitat acest lucru. Directorul unității la care este încadrat salariatul al cărui transfer la cerere a fost aprobat va dispune încetarea contractului de muncă prin acordul părților.
Unitatea la care s-a transferat salariatul va încheia contractul de muncă pe durată nedeterminată cu acesta cu o zi lucrătoare înainte de începerea activității.
Decontarea cheltuielilor cu naveta
Având în vedere noutățile legislative care permit ca în anii 2015 și 2016 personalul didactic auxiliar și nedidactic din unitățile de învățământ de stat să poată fi transferat între unitățile de stat din cadrul aceleiași unități administrativ teritoriale, legiuitorul a decis să le acorde anumite facilități.
Doar personalul didactic beneficia până acum de decontarea cheltuielilor efectuate cu naveta. De acum și personalul didactic auxiliar va benefica de decontarea cheltuielilor cu naveta la și de la locul de muncă dacă nu au locuință în localitatea unde au postul. Cuantumul și modalitatea de decontare a acestor cheltuieli se va stabili prin norme metodologice.
Personalul didactic auxiliar și cel nedidactic beneficiază de maxim 30 de zile de concediu legal. Potrivit contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate de învățământ preuniversitar, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic poate beneficiaț și de un concediu de odihnă suplimentar între 5 și 10 zile lucrătoare. Durata acestui concediu se stabilește de comisia de la nivelul unității în funcție de activitatea prestată de salariat. Pentru a beneficia de concediul suplimentar, cei interesați trebuie să solicite în scris acest lucru unității.
Schimbi locul, schimbi norocul
Mulți dintre cei care fac parte din personalul didactic auxiliar și nedidactic vor avea posibilitatea de a uza de procedura transferului. În mod corect, legiuitorul le-a acordat facilități și acestora, pentru că munca lor alături de cea a dascălilor creează un cadru propice copiilor pentru a pătrunde tainele cărții.