România este o țară a contrastelor și a lucrurilor atipice. Astfel, deși la noi în țară procentul șoferilor din totalul populației este cel mai redus din Europa, totuși ne clasăm pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce privește decesele provocate de accidentele rutiere.
Aproape că nu este zi în care să nu fie invadate ecranele televizoarelor și paginile ziarelor cu știri privind grave accidente rutiere petrecute pe șoselele patriei, multe dintre ele soldate cu victime. Deși suntem avertizați asupra pericolului cauzat de viteza excesivă, condusul sub influența băuturilor alcoolice, nepurtarea centurilor de siguranță, încălcarea regulilor de circulație, totuși, parese că am devenit imuni și nu facem nimic să oprim măcelul de pe șosele.
Pentru că este cel mai ușor să găsești un vinovat, majoritatea celor implicați în astfel de accidente rutiere dau vina pe infrastructura noastră care, ce-i drept, lasă mult de dorit. Statisticile au dovedit că, în general, principalii vinovați de producerea acestor accidente sunt șoferii.
O altă constatare dureroasă este că tinerii între 15 și 24 de ani sunt cel mai frecvent implicați în astfel de accidente rutiere, astfel încât aceasta a ajuns să fie cauza principală a mortalității pe acest segment al populației. Accidentele rutiere sunt a doua cauză a mortalității după SIDA pentru bărbații cu vârsta de la 15 la 44 ani care cad victimă accidentelor rutiere.
Având în vedere aceste statistici absolut îngrijorătoare, legiuitorul a considerat că trebuie să ia o serie de măsuri pentru reducerea numărului victimelor accidentelor rutiere. S-a constatat că, de multe ori, viața victimelor unui astfel de accident putea fi salvată dacă s-ar fi intervenit în primele 10 minute după producere. Este cert că dacă accidentul are loc în afara unui oraș durata până la care poate ajunge ambulanța este destul de mare, fapt ce pune în pericol viața victimelor.
Legiuitorul consideră că șoferii trebuie instruiți să poată acorda măsurile de prim ajutor, mai ales că, de multe ori, până la venirea ajutorului medical specializat pot trece zeci de minute extrem de prețioase pentru victime, minute care pot face diferența între viață și moarte.
S-a dovedit că, în general, ajutorul medical poate veni de la un alt participant la trafic care poate suna la 112 și până la venirea acestora acesta ar trebui să aibă cunoștințele necesare să consulte victima, să o resusciteze, să îi deblocheze căile respiratorii, să facă manevre corecte care să nu îi pună viața în pericol. De cele mai multe ori există persoane care, fără să aibă cunoștințe medicale, dar în dorința de a da o mână de ajutor, mișcă o victimă care are coloana fracturată, caz în care îi agravează și mai tare starea. Necunoașterea regulilor de acordare a primului-ajutor poate agrava situația victimelor.
Cu ce noutăți legislative vine acest proiect de lege?
În 17 martie 2015 a fost înregistrat la Senat un proiect pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice și până în 16 mai 2015, cei interesați își pot exprima opiniile.
Atunci când cineva va dori să fie șofer pe șoselele patriei noastre, va avea obligația ca în paralel cu acumularea cunoștințelor teoretice și practice în vederea obținerii permisului de conducere să participe la un curs specializat de instruire teoretică și practică privind metodele de prim-ajutor în caz de accidente rutiere.
Candidatul care nu participă la acest curs sau nu trece testul în care îi sunt verificate cunoștințele teoretice și practice acumulate privind acordarea primului ajutor în caz de accident rutier, nu va putea să se înscrie la examenul pentru obținerea permisului de conducere.
Noile știri juridice prevăd ca derularea cursului și testarea cunoștințelor să se facă în centre specializate autorizate în cadrul instituțiilor publice. Lista acestora va fi publicată în Monitorul Oficial pentru ca cei interesați să știe unde pot urma acest curs de pregătire care să fie recunoscut. Întreaga pregătire teoretică și practică pentru a învăța cum să dea primul ajutor va fi realizată de instructori atestați.
Prin ordin al ministrului sănătății și al ministrului administrației și internelor care va fi publicat în Monitorul Oficial se vor stabili programa, modul de organizare și desfășurare a cursurilor și a testului de evaluare a cunoștințelor.
Sigur că cei care sunt obligați să urmeze aceste cursuri de prim-ajutor vor trebui să suporte din propriul buzunar costurile aferente participării prin plata unei taxe de curs (de exemplu, pentru costul manualului/ materialului pe suport electronic) și de examinare.
Obligativitatea evaluării psihologice a viitorilor șoferi profesioniști
Având în vedere unele situații în care șoferii s-au considerat adevărați kamikaze și au ucis persoane nevinovate pe șosele, legiuitorul a considerat că este util să prevadă obligativitatea testării psihologice a celor ce obțin certificatul de șofer profesionist.
Noutățile legislative prevăd obligativitatea efectuării unei evaluări a capacităților psihologice solicitate în conducerea autovehiculelor și tramvaielor. Această evaluare psihologică este obligatorie înainte de a obține certificatul de atestare profesională pentru șoferii de autovehicule și tramvaie.
Rețineți că șoferii de autovehicule și tramvaie care dețin deja certificatul de atestare profesională, vor fi evaluați periodic din punct de vedere psihologic. Evaluarea psihologică se va efectua în laboratoare autorizate după o metodă ce va fi publicată în Monitorul Oficial.
Scopul acestui proiect de lege
Prin instruirea șoferilor privind modul de a reacționa în caz de accident rutier, se speră la o reducere a ratei mortalității cauzate de accidentele rutiere, în sensul că aceștia vor ști să ia cele mai bine decizii în astfel de situații. Astfel, prin cunoștințele acumulate în cadrul acestor cursuri de pregătire vor putea acorda primul-ajutor și în caz de accidente casnice sau la locul de muncă.
Cel care ajunge primul la locul unui accident rutier soldat cu victime va trebui să solicite ajutor medical specializat, să stingă un potențial incendiu cauzat de impact, să poată preveni producerea altor accidente, să poată acorda primul-ajutor până la venirea ambulanței.
Cele patru minute care pot face diferența între viață și moarte
Cred că este un proiect extrem de util nu doar pentru șoferi. Cursurile ar trebui urmate de cât mai multă lume, pentru că nu știi niciodată când va trebui să salvezi viața cuiva și va trebui să știi ce să faci pentru acest lucru.
Studiile privind victimele accidentelor rutiere au arătat că este vital să ai cunoștințe pentru a debloca căile respiratorii de îndată, pentru că lipsa de oxigen duce la efecte fatale într-un timp de 4 minute de când victima nu mai respiră. Până la urmă nu trebuie să fi medic pentru a putea salva vieți, dacă știi ce trebuie să faci, folosește-ți cunoștințele, pentru că ai acestă datorie nescrisă!
“Cine salvează viața unui om, salvează lumea întreagă.” (Thomas Keneally).