După ce în anii comunismului magazinele de la noi vindeau doar produse românești, românii erau avizi să cumpere produse venite de pe alte meleaguri. După 1990 am devenit o atractivă piață de desfacere pentru străini. Toți românii au devorat produsele fabricate în țări străine și în goana după mărci de renume ale altor țări, au uitat să mai achiziționeze și produse fabricate pe ale noastre plaiuri mioritice.
În timp, însă, românii au înțeles că s-au lăsat pradă mirajului produselor străine pentru care au scos din buzunar sume considerabile de bani. Și asta în detrimentul produselor autohtone, mai ieftine și mai gustoase.
În scopul încurajării românilor să cumpere și să consume produse alimentare made in Romania, legiuitorul a lansat în dezbatere publică în 10 martie 2015 un proiect de lege pentru modificarea și completarea legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Cei interesați își pot face auzit glasul, trimițând opinii privind acest proiect de lege până pe 9 mai 2015.
Cu ce noi știri juridice vine acest proiect de lege?
Legiuitorul a înțeles că atâta timp cât unui comerciant îi impui anumite reguli fără să îl sancționezi drastic dacă nu le respectă, acesta nu va face niciun efort să se supună prevederilor legale. Singura șansă, ca produsele românești care altădată ne făceau cu ochiul din galantarele magazinelor, să fie iarăși vedete în magazine, este apariția unei prevederi legislative în acest sens.
Astfel, aceste noutăți legislative propun ca toți comercianții persoane juridice care desfășoară activități de comercializare cu ridicata/de gros, de tip cash and carry, supermagazin sau hipermagazin pentru produse alimentare să aibă obligația de a achiziționa carne, legume și fructe în proporție de cel puțin 51% corespunzător fiecărei categorii, din producția românească.
Legiuitorul a prevăzut procentul de 51%, deoarece este firesc să lase libertatea fiecărui comerciant de a-și alege propria politică de marketing și modul în care își aprovizionează magazinele.
Consecința imediată ar fi încurajarea și motivarea producătorilor autohtoni care vor avea o piață de desfacere chiar la ei acasă, crearea de locuri de muncă și, nu în ultimul rând, aducerea în prim-plan a produselor fabricate în România. Așa vom avea garanția că mărul care ne zâmbește din raft va avea gustul copilăriei din livada bunicilor! Astfel, merele din import care par trase la xerox și care arată impecabil, deși nu au pic de gust, ar putea ajunge în timp o simplă amintire.
Având în vedere că în lunile de iarnă din decembrie până în februarie producția de legume și fructe autohtone este alimentată doar de ceea ce se produce în sere, legiuitorul a decis ca în această perioadă din an fructele și legumele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta magazinelor. Scopul acestei reglementări este acela de a asigura populației acces la fructe și legume proaspete și în aceste luni de iarnă.
Dacă acest proiect de lege va prinde viață prevederile sale se vor aplica în 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial. Noile știri juridice prevăd că cei care vor încălca prevederile de mai sus, vor fi sancționați cu o amendă de la 25.000 lei la 50.000 lei.
Ce reguli de bază trebuie să cunoască furnizorii de produse alimentare în relația cu magazinul/comerciantul?
Atunci când un furnizor livrează produse către un magazin o poate face doar în baza unui contract scris încheiat cu acel comerciant. Conform legii, furnizorul de carne, lapte, ouă, legume, fructe și ciuperci proaspete va fi plătit în maxim 30 de zile de la livrarea mărfii.
Dacă o parte nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract ( de exemplu, furnizorul nu livrează marfa la termenul și în cantitățile asumate prin contract sau comerciantul nu îl plătește pe furnizor la termenul la care s-a obligat), atunci părțile pot să prevadă plata unor penalități de către partea în culpă. Părțile trebuie să negocieze cuantumul penalităților la data încheierii contractului.
Niciun comerciant nu va putea solicita și încasa de la furnizor plata de servicii care nu au legătură directă cu vânzarea produselor. De exemplu, un comerciant nu va putea cere furnizorului să îi achite serviciile legate de amenajarea spațiilor de vânzare ale comerciantului, de extinderea rețelei de distribuție sau de promovarea imaginii sale.
Un comerciant nu îi va putea impune furnizorului său să nu vândă altor comercianți aceleași produse la un cost de achiziție mai mic sau egal cu cel cu care a achiziționat acele produse.
Pot fi cazuri în care comerciantul să înceteze să mai vândă produsele oferite de un furnizor, așa cum prevederea contractul dintre părți. În acest caz, dacă motivul nu este determinat de culpa furnizorului ( de exemplu, marfa nu are calitatea asumată prin contract, există întârzieri la livrare etc.), atunci comerciantul trebuie să îl anunțe pe furnizor, în scris, cu două luni înainte de decizia scoaterii produsului de la vânzare.
Legea prevede faptul că un comerciant are dreptul să refuze marfa dacă aceasta nu îndeplinește calitatea, cantitatea din contract sau termenul de livrare. Comerciantul trebuie să notifice pe furnizor în scris în maxim 24 de ore de la data refuzului mărfii, în caz contrar, marfa va fi considerată acceptată.
Produsele românești, vedetele hipermarket-urilor
Românii, nostalgici după gustul de odinioară al fructelor și legumelor românești, îl caută și astăzi prin piețe și magazine, dar fără succes. Gustul produselor ca pe vremea bunicii este astăzi doar o amintire prețioasă la care doar visăm! Invazia produselor din export a sufocat piața românească, l-a îngenunchiat pe producătorul autohton, iar pe noi ne-a obligat să mâncăm alimente aduse din țări străine la prețuri mari și al căror gust s-a pierdut pe drum!
Suntem amăgiți că produsele aduse de peste mări și țări ar fi produse de calitate, însă ele sunt în realitate produse industriale tratate cu substanțe chimice care ne păcălesc simțurile, duc la dependență și pe termen lung au ca rezultat: obezitatea.
Ce poate fi mai frumos și mai sănătos decât să ai posibilitatea de a alege dintr-o varietate de fructe și legume autohtone al căror gust este inconfundabil? În prezent, există câteva magazine care au amenajat un stand special cu produse românești al căror preț este cu mult mai mic decât cel al unor produse de marcă. Inițiativa a avut succes și românii au achiziționat aceste produse autohtone pe care le așteptau de atâta amar de vreme.
Sper ca acest proiect de lege să devină realitate și românii să înțeleagă că un fruct sau o legumă produsă în România merită sa aibă șansa de a redeveni vedeta magazinelor, așa cum a fost odinioară!