Atunci când dorești să îți începi propria afacere, trebuie să cunoști bine legea, ca să știi ce drepturi, dar mai ales ce obligații vei avea. Euforia începutului unei afaceri, cu găsirea sediului pentru desfășurarea viitoarei activități, cu planurile de urmat pentru a avea succes, ajung la întrebarea: am obligația să mă înregistrez ca plătitor de TVA?
Pentru a face lumină, legiuitorul a elaborat Ordinul ANAF 17/2015 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA, care a fost publicat în Monitorul Oficial 16 din 9 ianuarie 2015. Prevederile sale se vor aplica începând cu 1 februarie 2015.
Cui i se adresează prezentul Ordin ANAF?
Ordinul ANAF se referă la firmele deja înființate și la cele care se vor constitui în viitor și care au realizat sau estimează că vor avea o cifră de afaceri anuală de peste 65.000 euro (adică 220.000 lei, sumă calculată la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderării României la UE, curs care era de 3,3817 lei).
Firmele care declară că vor realiza o cifră de afaceri anuală inferioară plafonului de scutire de TVA de 65.000 euro, vor beneficia de scutire pentru livrări de bunuri și servicii, cu excepția livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi.
Cu titlu de știri juridice, ordinul se aplică și sucursalelor din România ale persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României. Acestea au obligația înregistrării în scopuri de TVA la noi în țară, deoarece se consideră că este stabilită în România dacă are sediu fix aici, respectiv dacă dispune la noi în țară de suficiente resurse tehnice și umane pentru a efectua regulat livrări de bunuri și/sau prestări de servicii impozabile.
Ce declarații trebuie depuse pentru înregistrarea în scopuri de TVA?
Firmele care urmează să se constituie au obligația de a depune în aceeași zi cererea de înmatriculare la oficiul registrului comerțului și cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098) la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială se află sediul social declarat în cererea de înmatriculare la registrul comerțului.
Firmele deja constituite care, în decursul unui an calendaristic, au o cifră de afaceri sub 65.000 euro, dar optează pentru aplicarea regimului de TVA, au obligația de a depune la organele fiscale unde sunt înregistrați ca plătitori de taxe și impozite declarația de mențiuni (formular 010).
Firmele la care a încetat cauza care a dus la anularea înregistrării în scopuri de TVA, au obligația de a depune la organele fiscale competente formularul 099.
Care sunt criteriile în funcție de care se condiționează înscrierea în scopuri de TVA?
1. Dacă firmele desfășoară sau nu activități economice la sediul social și/sau la sediile secundare sau în afara acestora. Pentru a fi evaluat acest criteriu de către organele fiscale competente, persoana impozabilă va trebui să depună o declarație pe propria răspundere din care să rezulte dacă desfășoară sau nu activități economice.
2. Niciunul dintre asociații/administratorii firmei care solicită înregistrarea în scopuri de TVA înregistrați fiscal în România sau chiar firma însăși care cere înregistrarea nu au înscrise, în cazierul fiscal, infracțiuni (de exemplu, atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvent sau insolvabil, stabilită prin decizie definitivă a organului fiscal sau prin hotărâre judecătorească).
Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit că dacă administratorii/asociații firmei nu sunt înregistrați fiscal în România, au obligația de a depune o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că nu au comis infracțiuni ce ar fi putut fi înscrise în cazierul fiscal.
3. Evaluarea pe baza analizei efectuate de către organele fiscale a intenției și a capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum și operațiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operațiuni ar avea loc în România.
Pentru evaluarea acestui criteriu, persoana impozabilă va depune o declarație pe propria răspundere (formular 088).
Ce decide organul fiscal?
Organul fiscal verifică dacă cererea de înregistrare în scopuri de TVA are toată documentația completă. În cazul în care constată că nu are anexate toate actele cerute de lege, va notifica firma în termen de o zi lucrătoare de la data depunerii solicitării incomplete în vedere completării documentației. Dacă firma nu se conformează, va primi o înștiințare privind imposibilitatea soluționării cererii.
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a stabilit că cererea va fi respinsă fără să se mai verifice celelalte criterii dacă firma se află într-una din situațiile:
– depune o declarație din care rezultă că nu desfășoară activități economice la sediul social/sediile secundare sau în afara acestora;
– administratorii/asociații sau firma au fapte înscrise în cazierul fiscal;
– administratorii/asociații neînregistrați fiscal în România declară că au comis fapte ce au fost înscrise în cazierul fiscal.
Dacă îndeplinește toate condițiile cerute, decizia de admitere se va emite într-o zi lucrătoare de la depunere. Dacă criteriile nu sunt îndeplinite, decizia de respingere se va emite tot într-o zi lucrătoare de la depunere.
Dacă firma îndeplinește parțial criteriile de evaluare, va primi o invitație de se prezenta la o anumită dată și loc cu documentele care lipsesc. Rețineți că după primirea acestei invitații, persoana impozabilă poate solicita o singură dată, pentru motive justificate, amânarea datei de prezentare la organul fiscal competent. Amânarea se aprobă sau nu de către organul fiscal. Dacă se aprobă cererea de amânare, i se va comunica data la care a fost reprogramată vizita la organul fiscal.
Dacă reprezentatul legal al firmei nu se prezintă la sediul organului fiscal la data stabilită, cererea de înregistrare în scopuri de TVA se va respinge. Dacă reprezentantul legal al firmei se prezintă, dar nu clarifică situația și nu aduce toate documentele, cererea sa va fi înaintată spre analiză direcției regionale antifraudă, care va decide dacă aprobă sau nu cererea firmei.
Rețineți că firmele care se înființează vor primi decizia de aprobare sau respingere a înregistrării în scopuri de TVA după ce se va comunica certificatul de înmatriculare în registrul comerțului. Toate solicitările de înregistrare în scopuri de TVA depuse până la 1 februarie 2015 se vor soluționa conform procedurii în vigoare de la data depunerii lor.
Menținerea plafonului de scutire TVA la 65.000 euro
Având în vedere decizia UE care stabilește că păstrarea plafonului de 65.000 euro, până la care firmele sunt scutite de la plata TVA, se va aplica până în 31 decembrie 2017, cred că acesta își va găsi aplicabilitatea și pe plaiurile noastre mioritice.