Zilnic văd pe stradă copii care își aprind țigara în drum spre școală sau îi zăresc fumând în curtea liceului, fie pe la colțuri, fie în văzul tuturor. Mulți “condimentează” țigara cu băuturile alcoolice, pe care le procură cu ușurință de la chioșcurile de lângă bloc, din supermarket-uri sau chiar din curtea școlii!
Deși fumatul și consumul de alcool lasă în timp urme asupra acestei noi generații, totuși teribilismul vârstei, presiunea grupului de prieteni, dorința de apartenență la un anumit grup sau senzația de maturitate, îi face să aleagă acest drum greșit.
În prezent, s-a ajuns la situația în care numărul adulților care fumează scade, iar numărul adolescenților care aleg această practică în mod constant, este în creștere. În România, 54% dintre copiii de 16 ani fumează și 81% dintre ei au consumat alcool.
Deși mass-media arată, cu îngrijorare, tot mai multe cazuri de minori care ajung în comă la spital din cauza băuturilor alcoolice consumate în exces, totuși există persoane care vând, fără pic de remușcare, alcool și tutun minorilor.
Într-un studiu efectuat în România, s-a constatat că 94% din populație cunoaște faptul că legea interzice în mod imperativ vânzarea către minori a tutunului și alcoolului, însă mulți comercianți ignoră cu desăvârșire aceste prevederi. Să fie reglementarea legislativă atât de permisivă, încât nimănui nu îi mai este frică de brațul legii sau ignoranța și lăcomia comerciantului roman întrec orice graniță?
Cum îi protejează legislația din alte țări pe minori?
Și în alte țări de pe glob tentațiile adolescenților privind consumul de alcool și tutun sunt aceleași, doar că legiuitorul din acele țări a stopat vânzarea acestor produse către minori, prin aplicarea unor amenzi uriașe comercianților care nesocotesc prevederile legale. Până la urmă frica păzește bostănăria!
De exemplu, în Suedia, vânzătorii au obligația de a le solicita cumpărătorilor să arate cartea de identitate, pentru a demonstra că nu sunt minori. Dacă încalcă această prevedere și vând alcool sau tutun persoanelor minore, amenzile ajung la câteva mii de euro!
Japonezii au pus preț pe sănătatea generațiilor viitoare încă din 1900, când au interzis vânzarea tutunului către persoane sub 20 de ani. În scopul protejării tinerei generații și reducerii fumatului în rândul acesteia, Japonia a introdus un card, care se eliberează tuturor cetățenilor cu vârste de peste 20 de ani. Fără acest card, aceștia nu pot cumpăra țigări de la automate.
Deși se spune că SUA sunt tărâmul făgăduinței și “țara tuturor posibilităților”, acolo există şi cea mai dură legislație în această materie. Astfel, vânzătorii au obligația de a legitima pe tinerii care doresc să cumpere alcool sau tutun. În SUA se poate consuma legal alcool de la 21 de ani și este permis fumatul de la 18 ani. Comercianții care uită prevederile legale, scot din buzunar între 200 și 6000 de dolari, iar minorii care au încercat să păcălească legea vor fi obligați să presteze ore de muncă în folosul comunității și amenzi.
Ce modificări propune legiuitorul roman, pentru a-i proteja pe tineri?
În prezent, evoluția societății îi expune la o serie de tentații pe tineri și îi determină pe mulți să adopte un stil de viață inadecvat vârstei lor. Creșterea alarmantă a consumului de alcool și tutun în rândul tinerei generații și pasivitatea comercianților față de sancțiunile existente, l-au determinat pe legiuitor să adopte un proiect de lege pentru instituirea unor măsuri de protecție în rândul minorilor.
Acest proiect se va afla în dezbatere publică până la 6 februarie 2015, când va intra în atenția Senatului. Dacă va trece de această Cameră și apoi de camera Deputaților, legea va fi promulgată de Președintele României și va fi publicată în Monitorul Oficial.
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a stabilit că accesul minorilor în baruri, cluburi, discoteci, unde se comercializează alcool și tutun este permisă doar dacă sunt însoțiți de părinte sau tutore. Este interzis ca minorii să posede și să consume alcool și tutun sau să li se ofere cu titlu gratuit spre consum aceste produse.
Comercianții au obligația de a afișa într-un loc vizibil faptul că este interzisă vânzarea produselor alcoolice sau a tutunului către minori. Această prevedere există și în prezent. Dar cine o respectă?
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a introdus obligația comercianților de a verifica vârsta consumatorilor care doresc să cumpere alcool sau tutun.
Ce sancțiuni riscă cei care vor încălca legea?
Din experiența altor ţări, legiuitorul român a înțeles că doar o sancțiune pecuniară aspră îi va face pe comercianții români să se gândească de două înainte de a vinde alcool și tutun minorilor.
Astfel, cei care vor nesocoti legea, vor scoate din buzunar între 500 și 5000 de lei, iar persoanele juridice vor suporta și sancțiunea complementară de a li se suspenda complet activitatea, timp de 30 de zile.
În prezent, amenda pentru consumul, desfacerea și comercializarea de băuturi alcoolice pe aleile de acces, pe trotuarele din jurul școlilor, se sancționează cu amendă de la 100 la 500 lei. S-a dovedit că suma era prea mică pentru comercianți, astfel încât tentația de a face profit, i-a făcut pe unii să continue să vândă produsele interzise minorilor.
Legi avem. Dar cine le respectă?!
Legiuitorul român a mărit cuantumul amenzilor și al sancțiunilor pentru comercianții care nu respectă legea, în speranța că măsura va da roade. Dacă în alte țări fiecare comerciant știe că unde-i lege, nu-i tocmeală, la noi, probabil că ar trebui pus câte un polițist la ușa fiecărui magazin, pentru a vedea dacă se respectă întocmai legea.
Ar fi util ca legiuitorul să impună sancțiuni și minorilor care, în goana de a fi la cât mai “la modă”, încalcă cu bună știință legea. După modelul american, aplicarea unor ore de muncă în folosul comunității i-ar face pe minori să se gândească bine dacă vor să mai consume alcool sau tutun acum sau mai așteaptă până la majorat. Dacă de mici nu li se arată că “cine greșește, plătește”, când vor deveni adulți vor crede că legea poate fi ignorată, pentru că oricum nu pățești nimic atunci când o încalci!
Pe hârtie totul sună bine: comercianții sunt informați că nu trebuie să vândă alcool și tutun minorilor pentru că riscă sancțiuni aspre, autoritățile au armonizat legislația românească cu aceea europeană, copiii știu că n-au voie să cumpere aceste produse. În realitate, însă, scopul scuză mijloacele. Iar tentația profitului pe termen scurt este mai mare decât grija pentru sănătatea unei întregi generații!