Bani europeni pentru promovarea vinurilor româneşti în străinătate


vin1Orice negustor îşi laudă marfa! Dar nici clienţii nu-s mereu uşor de convins. Calitatea e cea mai bună reclamă. Dar pentru a concura pe piaţa externă e nevoie şi de promovare. Lucru valabil şi-n ceea ce priveşte popularizarea vinurilor autohtone!

În afaceri, ideal e să găseşti echilibrul optim între inspiraţie şi realism, claritate a gândirii! Consumul cumpătat de vin are reputaţia de a lăsa cale liberă inspiraţiei, inventivităţii. Ca să-ţi promovezi marfa pe pieţe noi şi-n condiţii de acerbă concurenţă ai nevoie de inspiraţie, dar şi de-o gândire limpede, pentru a sesiza toate oportunităţile. Inclusiv pe acelea legislative!

Ordinul 1648/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul programului naţional de sprijin al României în sectorul vini-viticol 2014-2018 şi pentru aprobarea modelului de contract pentru punerea în aplicare a programelor de promovare a vinurilor a fost publicat în „Monitorul oficial” 833/2014.

Programele naţionale de sprijin în domeniul vini-viticol sunt descrise ca ansambluri coerente de acţiuni având o amploare îndeajuns de mare pentru a contribui la informarea consumatorilor din UE cu privire la consumul de vin şi la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice. Cât priveşte pieţele din exteriorul spaţiului comunitar, se urmăreşte îmbunătăţirea competitivităţii şi a exporturilor de vinuri cu denumire de origine controlată şi indicaţie geografică sau a vinurilor pentru care se indică soiul viţei-de-vie.

Măsura de promovare a vinurilor (produse în UE) constă în variate acţiuni desfăşurate în statele comunitare, în scopul informării consumatorilor cu privire la consumul moderat de vin, la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice, precum şi de promovare a vinurilor în ţările din spaţiul extracomunitar, în vederea îmbunătăţirii competitivităţii vinurilor europene obţinute din strugurii de soi nobil.

 

Cine poate solicita sprijin financiar?

Puţini sunt cei ce nu şi-ar dori fonduri suplimentare pentru a-şi promova vinurile, dar nu orice entitate se încadreză în… cerinţe. Calitatea de solicitanţi de sprijin pentru submăsura de promovare a vinurilor obţinute în UE o pot poseda, conform noilor ştiri juridice, organizaţiile de producători, organizaţiile profesionale, asociaţiile organizaţiilor de producători ori organizaţiile interprofesionale.

Pentru submăsura de promovare a vinurilor în ţări extracomunitare nu pot dobândi calitatea de solicitanţi decât organizaţiile de producători, societăţile româneşti producătoare de vinuri cu denumire de origine controlată sau indicaţie geografică ori de vinuri pentru care se indică soiul viţei-de-vie, organizaţiile profesionale şi organizaţiile interprofesionale ai căror membri produc sau exportă vinuri cu denumire de origine controlată ori cu indicaţie geografică, ce propun programe de promovare a acestor vinuri. Ca să dobândeşti, trebuie să ceri!

Cine va căpăta sprijin? Fireşte, beneficiarii de susţinere financiară nu vor fi decât… solicitanţii cărora li se aprobă programele de promovare. Ei sunt fericiţii care vor încheia contracte de punere în aplicare a programelor cu Agenţia pentru Plăţi şi Promovare în Agricultură.

În ceea ce priveşte cofinanţarea, pentru măsura de promovare a vinurilor descrisă în Ordinul 1648/2014, contribuţia beneficiarilor va fi de minimum 50% iar contribuţia UE este de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile. Mai trebuie precizat că beneficiarul care nu poate participa cu o cotă măcar egală celei provenite de la UE, poate opta pentru accesarea contribuţiei de la bugetul de stat, în cuantum de 30%. Şi în acest caz, contribuţia UE e de maximum 50%, dar contribuţia beneficiarului trebuie să fie de 20%.

Promovare… În ce fel?

E timpul să vedem care-s acţiunile de promovare ce pot primi susţinere! Acţiunile eligibile pentru promovarea prin informare în statele membre constau în difuzarea de informaţii către consumatori în ceea ce priveşte consumul (cumpătat!) de vin şi pericolele necumpătării, dar şi schema de denumiri de origine protejate şi indicaţii geografice protejate, în ceea ce priveşte calitatea specifică, renumele dobândit sau alte caracteristici ale vinului, datorate mediului geografic sau originilor sale.

Conform ştirilor juridice, difuzarea informaţiilor se poate înfăptui prin campanii de informare şi prin participarea la evenimente, târguri şi expoziţii de anvergură, la nivel naţional sau comunitar. Prilejurile de a-ţi face marfa cunoscută nu lipsesc! Însă, pe de o parte, ele nu trebuie ratate iar pe de altă parte, beneficiarul trebuie să se prezinte impecabil, pentru că-n domeniu concucrenţa e înverşunată, Europa fiind bogată în regiuni viticole de renume – Toscana, Rioja etc. Producătorii de pe-acolo luptau cu îndârjire pe piaţă şi înainte să răsărim şi noi, românii, în peisajul comunitar.

Vom enumera, acum, rezumativ, şi acţiunile pentru care se poate acorda sprijin financicar în cadrul programului de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe! Acestea privesc: participarea la târguri, evenimente, expoziţii; activităţile de relaţii publice; acţiunile de promovare şi publicitate; campaniile de informare; studiile de evaluare a rezultatelor acţiunilor de promovare şi informare; studiul potenţialelor pieţe. Lista detaliată a acestora o puteţi consulta în Monitorul Oficial!

 

Documentaţia – să fie impecabilă!

După ce-au fost întocmite ca la carte, care în cazul nostru se numeşte „Ghidul privind accesarea sprijinului acordat programelor de promovare a vinurilor”, propunerile de programe vor fi depuse prin poştă sau în sesiune deschisă, la Ministerul Agriculturii. Apoi, ele vor fi luate la bani mărunţi de către o comisie ale cărei atribuţii or să fie stabilite prin ordin ministerial.

Dosarele prin care se solicită sprijin pentru programele de promovare prin informare în statele membre vor fi evaluate şi selectate în funcţie de raportul calitate-preţ. Întâi şi-ntâi vor fi aprobate dosarele ce propun operaţiuni promoţionale ce vizează mai multe state comunitare sau mai multe regiuni administrative sau viticole.

Dacă documentaţia pe care a avansat-o solicitantul e incompletă, comisia de evaluare şi selecţie a programelor de promovare îl va înştiinţa pe solicitant în 5 zile lucrătoare de la constatarea carenţelor, specificându-i, negru pe alb, ce înscrisuri lipsesc.

Documentele lipsă trebuie furnizate de către solicitant în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării. Dacă nu-s îndeplinite cerinţele tehnice şi de ordin administrativ, propunerile de programe de promovare a vinurilor nu vor fi admise.

Apoi, în cel mult 2 luni de la depunerea programelor de promovare, Ministerul Agriculturii va preda rezultatele selecţiei şi documentaţiile la APIA. Beneficiarii or să încheie contractul privind punerea în practică a programului de promovare a vinurilor într-un termen de 120 de zile de la data la care le-a parvenit înştiinţarea de aprobare a proiectului propus. Ulterior acestui interval, contractele nu se vor semna decât cu încuviinţarea ministerului.

Dacă s-a perfectat înţelegerea, beneficiarul va deschide o sticlă de şampanie. E motiv de petrecere! Nu oricine poate trece prin canoanele birocraţiei, spre a dobândi sprijin financiar. Dar oricât de mare ar fi bucuria reuşitei, nu trebuie uitată legea temperanţei.

Experienţa a arătat, deja, că solicitanţii care consideră că s-ar putea obţine finanţare şi cu un dosar întocmit în dorul lelii se îmbată degrabă. Cu apă rece!