Proiect – Societățile vor putea fi dizolvate dacă nu își depun situațiile financiare


situatie financiara„Scopul unei afaceri este să câștige și să rețină clienți” (Petre Drucker). La noi, o parte dintre cei care au firme, pe motiv că se pierd în hățișul legislativ, „uită” să își depună bilanțul financiar sau să își prelungească durata de funcționare a sediului social, lucruri care ridică un semn de întrebare asupra credibilității acelei firme. Pentru că tot mai multe firme au omis în ultima vreme să își declare veniturile realizate, legiuitorul a considerat că este util să dispună anumite sancțiuni pentru cei care nu se conformează rigorilor legii.

Astfel, a fost lansat în dezbatere publică proiectul privind modificarea și completarea legii societăților nr. 31/1990 republicată în Monitorul oficial nr. 1066 din 17 noiembrie 2004 cu modificările și completările ulterioare. După ce va fi adoptat de Parlament, va vedea lumina tiparului și va apărea în Monitorul Oficial.

Ce știri juridice noi propune legiuitorul în cadrul acestui proiect?

Scopul acestor modificări este determinat de dorința legiuitorului de a simplifica procedurile de lichidare, radiere, dizolvare și de a reduce numărul de dosare care sufocă instanțele de judecată.

A. Dizolvarea

Tribunalul va putea pronunța dizolvarea societății la cererea oricărei persoane interesate și a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) în cazul în care:

– societatea nu a depus situațiile financiare anuale la Ministerul de Finanțe – Agenția Națională de Administrare Fiscală în termenul prevăzut de lege;

– societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni;

– sediul social nu mai îndeplinește condițiile legale (durata actului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului – comodat, închiriere, este expirată);

– a încetat activitatea societății sau nu a fost reluată după perioada de inactivitate temporară înregistrată la registrul comerțului și la fisc. Rețineți că această durată nu poate depăși 3 ani de la data înregistrării cererii de inactivitate la registrul comerțului;

– societatea nu și-a completat capitalul social;

– asociații/acționarii/membrii au dispărut sau nu au domiciliul sau reședința cunoscute.

Cu 15 zile calendaristice înainte de a demara acțiunile de dizolvare, ONRC are obligația de a afișa pe pagina sa de internet și pe portalul de servicii online, lista cu societățile vizate. În urma demersului ONRC formulat la tribunal, se va pronunța o hotărâre judecătorească care va fi comunicată societății dizolvate, ONRC, Ministerului de Finanțe – Agenția Națională de Administrare Fiscală, administrațiilor publice locale unde persoana juridică are sediul social sau deține bunuri și publicată în Monitorul Oficial. Rețineți că în prezent nu există obligația de a comunica hotărârea privind dizolvarea la administrația fiscală de la sediul firmei în cauză. Scopul acestui demers este acela de a ușura munca inspectorilor cu atribuții de constatare, impunere și control a persoanei juridice.

Mai rețineți că, atunci când cererea de dizolvare este promovată de ONRC, costul publicării în Monitorul Oficial a hotărârii judecătorești de dizolvare este zero. Dacă cererea de dizolvare este promovată de o altă persoană, aceasta va suporta costurile cerute de Monitorul Oficial pentru publicare, urmând a-și recupera banii de la societatea dizolvată.

Împotriva hotărârii de dizolvare se va putea declara apel în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a hotărârii judecătorești atacate. Cererea de apel se va depune la ONRC.

B. Lichidarea

După ce rămâne definitivă hotărârea judecătorească de dizolvare, firma va intra în lichidare la cererea oricărei persoane interesate, a Ministerului de Finanțe – ANAF. Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit ca ONRC să numească un lichidator înscris în Tabelul Practicienilor în insolvență. În prezent, lichidatorul este numit de judecătorul delegat după ce trec 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de dizolvare.

Cu titlu de știri juridice, lichidatorul va fi remunerat cu suma fixă de 1.000 lei din averea societății dizolvate, iar dacă aceasta nu există, banii se decontează de la Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România. În prezent, lichidatorul nu are o remunerație fixă stabilită prin lege și este plătit fie din averea debitorului, fie dacă aceasta nu există, i se achită suma din fondul de lichidare.

C. Radierea

Dacă în 3 luni de când a rămas definitivă hotărârea de dizolvare, nu există nicio cerere de numire a lichidatorului, ONRC sau orice altă persoană interesată va cere tribunalului să pronunțe radierea societății din registrul comerțului.

Ca și în cazul dizolvării, ONRC are obligația de a afișa pe pagina sa de internet și pe portalul de servicii online, lista cu societățile vizate cu 15 zile calendaristice înainte de formula acțiunile de radiere.

Hotărârea judecătorească de radiere se va comunica societății radiate, ONRC, Ministerului de Finanțe -ANAF și se va publica gratuit pe pagina de internet a ONRC. Cu titlu de știri juridice, s-a statuat că împotriva acestei hotărâri se poate declara apel în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a hotărârii judecătorești atacate. Cererea de apel se va depune la ONRC.

O noutate propusă de legiuitor în acest proiect o reprezintă faptul că bunurile rămase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comerțului ar putea reveni și acționarilor și membrilor firmei, nu doar asociaților, așa cum este reglementat în prezent.

Lichidarea finalizată în maxim un an de la dizolvare

În scopul degrevării instanțelor de judecată, proiectul propune ca noutate ca decizia de prelungire pentru motive temeinice a lichidării să fie în sarcina exclusivă al ONRC și nu a tribunalului, așa cum este în prezent. Cu titlu de știri juridice, ONRC va putea prelungi termenul de un an cu încă un an, dar nu mai mult de două ori.

 O altă noutate o reprezintă propunerea ca lichidatorii să fie numiți în 60 de zile de la înregistrarea la Registrul comerțului a cererii de dizolvare, iar nu în 30 de zile, cât este în prezent. O altă modificare o reprezintă reducerea amenzii aplicate lichidatorului care întârzie să depună la ONRC cererea de radiere a societății. Aceasta ar putea fi diminuată de la 200 lei, în prezent, la 20 lei/zi întârziere.

Degrevarea instanțelor de judecată

Scopul acestui proiect îl reprezintă dorința de a lua de pe umerii judecătorilor o serie de dosare și de a pasa răspunderea privind procedura de dizolvare şi lichidare către ONRC.

Dacă aceste aspecte vor simplifica procedurile, rămâne ca practica să o dovedească! Dar, pentru a pune în practică, întâi trebuie să cunoști temeinic partea teoretică, pentru că “practica fără teorie este oarbă”.