Statul acordă eșalonări la plata obligațiilor fiscale!


txOmul – o ființă bizară. El muncește tot mai greu pentru privilegiul de a avea voie să plătească impozite tot mai mari.” (George Mikes). Având în vedere că numărul taxelor crește direct proporțional cu numărul românilor care acumulează datorii către stat, legiuitorul s-a gândit să vină în ajutorul datornicilor cu noi facilități fiscale.

Astfel, în “Monitorul Oficial” nr. 455/2014 s-a publicat OUG 40/2014 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscale. Dispozițiile acestui program legislativ au intrat în vigoare de la momentul publicării, din 23 iunie 2014.

Care sunt noutățile legislative aduse prin aceste măsuri fiscale?

Potrivit portalului juridic, contribuabilul fără domiciliu fiscal în România care are obligația de a depune declarații la organele fiscale, trebuie să-şi desemneze un împuternicit cu domiciliul fiscal în România, care să îndeplinească, în numele său, obligațiile aferente către stat.

Potrivit OUG 40/2014, această prevedere nu se aplică contribuabililor care au rezidență într-un stat membru UE și celor care sunt rezidenți într-un stat semnatar al unor instrumente juridice internaționale la care România e parte și care cuprind prevederi privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și recuperarea creanțelor fiscale.

Programul legislativ reglementează posibilitatea emiterii și comunicării actelor administrative fiscale și în formă electronică. Actul administrativ fiscal emis în formă electronică va fi semnat cu semnătura electronică extinsă a Ministerului Finanțelor bazată pe un certificat calificat. Actul administrativ fiscal emis în formă electronică va fi comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanță atunci când contribuabilul a optat pentru această modalitate.

Portalul juridic stabilește regulile care vizează posibilitatea contribuabililor de a transmite la organele fiscale cereri sau alte acte procedurale folosind mijloacele de transmitere la distanță. Data depunerii cererii utilizând mijloacele de transmitere la distanță va fi data înregistrării acesteia, așa cum rezultă din mesajul electronic transmis de registratura electronică a Ministerului Finanțelor Publice  sau administrației publice locale.

Persoanele juridice care aleg comunicarea la distanță se vor identifica prin certificatele digitale calificate, iar persoanele fizice prin intermediul furnizorilor de servicii publice de autentificare electronică autorizați.

Acordarea de eșalonări la plată

Până la apariția OUG 40/2014, legiuitorul stabilise că eșalonarea la plată se acorda pentru toate obligațiile fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală și administrate de ANAF. Programul legislativ al OUG 40/2014 a stabilit, cu titlu de noutăți legislative, faptul că pot fi eșalonate la plată toate obligațiile de plată existente la data emiterii certificatului de atestare fiscală (inclusiv creanțele stabilite de alte organe și transmise spre recuperare către ANAF).

Contribuabilii care, la 23 iunie 2014, au eșalonări de plată în derulare pot beneficia de eșalonarea creanțelor stabilite de alte organe și transmise spre recuperare către ANAF dacă aceste sume sunt nestinse la data comunicării deciziei de eșalonare și nu s-a împlinit termenul de 180 de zile de la data comunicării acesteia și dacă cei interesați depun cererea de acordare a eșalonării la plată până la împlinirea celor 180 de zile de la comunicarea deciziei de eșalonare. Rețineți că aceste două condiții trebuie întrunite cumulativ.

Dacă în 23 iunie 2014 sunt contribuabili care  au eșalonări de plată în derulare, ei pot beneficia de eșalonarea creanțelor stabilite de alte organe și transmise spre recuperare către ANAF (cu excepția amenzilor, care se fac venit la bugetul de stat) pentru care au fost comunicate somații anterior datei de 23 iunie 2014, dacă nu s-a împlinit termenul de 180 de zile de la comunicarea somației și depun cererea de acordare a eșalonării la plată până la împlinirea celor 180 de zile.

Pot fi contribuabili care la data de 23.06.2014 să fi cerut menținerea unei eșalonări la plată a cărei valabilitate să se fi pierdut. Ei pot cere eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale exigibile între data pierderii valabilității eșalonării la plată și data depunerii cererii de menținere a eșalonării, dacă nu s-au împlinit 90 de zile de la data comunicării deciziei de menținere a valabilității acestora și depun cererea de acordare a eșalonării până la împlinirea celor 90 de zile.

Un contribuabil poate depune cel mult două cereri de modificare a deciziei de eșalonare la plată într-un an de eșalonare, care se calculează de la data comunicării deciziei de eșalonare. Această limitare previne utilizarea abuzivă a dreptului la eșalonare.

 Decizia de eșalonare la plată este modificată și, potrivit programului legislativ al OUG 40/2014, sunt introduse noi obligații fiscale:

– obligații fiscale principale stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere și cele accesorii acestora și termenele de plată după data comunicării deciziei de eșalonare;

– obligațiile fiscale administrate de ANAF cu termene de plată începând cu data comunicării deciziei de eșalonare;

– diferențe de obligații fiscale stabilite prin declarații rectificative;

– creanțe stabilite de alte organe și transmise spre recuperare ANAF (dacă transmiterea are loc în perioada eșalonării);

– obligații fiscale rămase nestinse după soluționarea deconturilor.

Scopul acestor modificări a fost determinat de faptul că, pe perioada eșalonării la plată, pot apărea și alte obligații fiscale pentru contribuabilul copleșit de datorii.

Anularea impozitului pe venitul agricol

Programul legislativ anulează impozitul pe venitul agricol proporțional cu gradul de calamitate constatat. Acesta se va aplica contribuabililor care-au desfășurat activități agricole individual sau în asociere în 2013 și au suferit pierderi de venit determinate de anumiți factori externi.

Trebuie întrunite, cumulativ, condițiile:

– impozitul a fost stabilit pe norme de venit;

– n-au fost încheiate polițe de asigurare pentru producția agricolă;

– producția a fost calamitată peste 30%.

Cei care au achitat impozitul și se află în situația expusă mai sus, au dreptul la restituirea sumelor achitate.

Eșalonarea la plată aduce avantaje pentru contribuabil!

Pe lângă creșterea perioadei de timp pentru rambursarea datoriilor, contribuabilii ce obțin eșalonarea datoriilor fiscale trebuie să știe că, pentru sumele acestea, se suspendă procedura de executare silită începând de la comunicarea deciziei de eșalonare. Astfel, va înceta indisponibilizarea sumelor viitoare, care vor intra în conturile contribuabilului începând cu data comunicării adresei de suspendare a executării silite. Contribuabilul se va putea folosi de sumele din contul său pentru a plăti drepturi salariale și obligațiile fiscale eșalonate.

Având în vedere avantajele aduse la pachet cu eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, poate că românii vor fi mai receptivi la noutățile legislative. „Pentr-o datorie veche,/Ești fudul de o ureche;/Pentr-o datorie nouă,/Ești fudul de amândouă.”(I.L. Caragiale)