Este foarte important să cunoașteți care sunt condițiile de formă ale contractelor pe care intenționați să le încheiați cu profesionistul. În Monitorul Oficial nr. 427/2014 legiuitorul a stabilit, prin OUG 34/2014, și dreptul consumatorului de a se putea retrage din contract fără costuri, în termen de 14 zile de la încheierea sa. Anterior acestor modificări, consumatorul se putea retrage în termen de 10 zile.
Care sunt condițiile de formă ale contractelor încheiate în afara spațiilor comerciale?
Profesionistul trimite pe suport de hârtie informațiile către consumator, informații care sunt lizibile și redactate într-un limbaj pe înțelesul tuturor. Contractul se va încheia în scris și profesionistul va remite un exemplar original (semnat) al acestuia către consumator.
Pot fi cazuri în care consumatorul a solicitat expres serviciile profesionistului pentru a-i efectua anumite lucrări de reparații sau întreținere. Dacă părțile s-au înțeles și suma pentru servicii nu depășește echivalentul a 200 euro în lei la cursul BNR din acea zi, atunci profesionistul îl va informa pe consumator printr-o hârtie scrisă asupra caracteristicilor serviciilor, a datelor de identificare ale profesionistului și va estima costul total al lucrării.
Profesionistul poate informa pe consumator asupra caracteristicilor serviciilor, a dreptului de retragere al consumatorului, urmând ca aceste informații să poată fi trimise și pe alt suport decât cel de hârtie, dacă consumatorul își dă acordul în acest sens.
Care sunt condițiile de formă ale contractelor la distanță?
Să presupunem că doriți să achiziționați un produs on-line. Pe site-ul profesionistului trebuie să se regăsească toate informațiile ce trebuiesc furnizate în mod obligatoriu consumatorului. Acestea se comunică folosindu-se un limbaj simplu. Dacă ați primit o ofertă prin poștă informațiile trebuie să fie lizibile și comunicate într-un limbaj clar.
Atunci când doriți să achiziționați un produs on-line, înainte de a comanda produsul, trebuie să fiți informat clar și de-o manieră vizibilă prin intermediul site-ului asupra caracteristicilor acestuia, prețului, modului de calcul al prețului și-a eventualelor costuri suplimentare (taxe de livrare), durata pentru care se va încheia contractul și durata minimă de valabilitate a obligațiilor ce-i revin consumatorului.
Rețineți că atunci când faceți o comandă on-line vă asumați şi obligația să plătiți. Pentru a elimina orice neclarități, profesionistul trebuie să treacă pe butonul pe care se apasă pentru lansarea unei comenzi mențiunea “comandă ce implică o obligație de plată.” Este acceptată și o altă formulare din partea profesionistului cu condiția să rezulte clar că acela ce face comanda are obligația de a-i plăti profesionistului.
Dacă profesionistul nu trece pe site informația prin care consumatorul este bun de plată și dacă acesta lansează o comandă, atunci consumatorul nu are nicio obligație de plată!
Pe site-urile comerciale trebuie să apară lizibil și clar cel mai târziu la momentul în care consumatorul începe să formuleze comanda dacă există vreo restricție în ceea ce privește livrarea și care sunt mijloacele de plată acceptate.
Dacă sunteți sunat la telefon și vi se face o ofertă pentru a încheia un contract la distanță rețineți că acela care vă sună trebuie, încă de la începutul convorbirii, să se prezinte și să vă comunice în numele cărei companii vă sună și care este scopul comercial al apelului. Dacă consumatorul agrează oferta celui care l-a sunat, se va încheia un contract la distanță prin telefon, dar profesionistul are obligația de a confirma oferta consumatorului.
Rețineți că angajamentul consumatorului asumat prin contract începe din momentul în care a semnat pe un suport de hârtie consimțământul privind acel contract!
Dacă acel profesionist operează o linie telefonică pentru a fi contactat prin telefon privind contractul încheiat, consumatorul nu este obligat să achite peste tariful de bază la contactarea profesionistului.
Profesionistul va trimite consumatorului confirmarea încheierii contractului de preferat pe suport de hârtie cel mai târziu până la momentul livrării produselor sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat. Momentul încheierii contractului la distanță este acela al confirmării pe un suport durabil (hârtie) de către profesionist a acceptării comenzii transmise de consumator.
Consumatorul are dreptul de a se retrage din contract
Consumatorul are un termen de 14 zile în care se poate retrage dintr-un contract la distanță sau în afara spațiilor comerciale fără a-și justifica decizia și fără a suporta vreun cost. Cele 14 zile curg de la data încheierii contractului (pentru cele de prestări servicii), din ziua în care consumatorul intră în posesia fizică a bunurilor (pentru contractele de vânzare).
Pot fi cazuri în care un consumator să solicite printr-o singură comandă mai multe produse. Cele 14 zile vor curge de la data la care consumatorul a primit ultimul produs comandat. Dacă s-a încheiat un contract pentru livrarea pe o perioadă de timp a unor produse, cele 14 zile curg din ziua în care consumatorul a primit primul produs.
La contractele de furnizare a apei, gazelor, energiei electrice, termice, când nu se prevede vânzarea într-un volum limitat sau a unei cantități stabilite, cele 14 zile curg de la data încheierii contractului.
Rețineți că, în perioada de retragere, părțile trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale.
Dacă profesionistul nu l-a informat pe consumator că are un termen de 14 zile în care se poate retrage din contract, atunci perioada de retragere va expira la 12 luni de la sfârșitul perioadei inițiale de retragere de 14 zile.
În cele 14 zile, cât durează perioada de retragere, consumatorul îl poate informa pe profesionist privind decizia sa de retragere din contract. El poate să folosească formularul de retragere stabilit prin OUG 34/2014 sau o altă modalitate din care să rezulte clar hotărârea sa. În mod clar, decizia de retragere trebuie să îmbrace forma scrisă. Pentru a evita viitoarele neînțelegeri, profesionistul, după ce va primi formularul de retragere, va confirma în scris consumatorului primirea acestuia.
Potrivit legislației gratuite termenele se calculează pe zile calendaristice. De exemplu, dacă pe 17.06.2014 consumatorul a intrat în posesia fizică a produsului comandat, cele 14 zile pentru a-și exercita dreptul de retragere curg începând cu 18.06.2014. Dacă presupunem că ultima zi din cele 14, în care consumatorul poate să se retragă, pică într-o duminică, atunci termenul se va prelungi până luni.
Rețineți că sarcina probei privind dreptul de retragere aparține consumatorului, de aceea trebuie să alegeți forma scrisă, pentru a nu lăsa loc la interpretări.