H.G. nr. 332/2014 – sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă


GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă

În temeiul Deciziei Comisiei Europene C(2014) 2240 final, al art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007,
având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare),
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

CAPITOLUL I Dispoziţii generale
CAPITOLUL II Durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
CAPITOLUL III Cheltuieli eligibile
CAPITOLUL IV Intensitatea şi cumulul ajutoarelor de stat
CAPITOLUL V Efectul stimulativ
CAPITOLUL VI Criterii de acordare a ajutorului de stat
CAPITOLUL VII Dispoziţii finale
ANEXE
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. – Scopul prezentei hotărâri îl reprezintă instituirea unei scheme de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv dezvoltarea regională prin realizarea de investiţii care determină crearea de locuri de muncă în toate sectoarele, cu excepţia celor prevăzute la art. 13 şi în Lista sectoarelor de activitate pentru care nu se acordă ajutoare de stat, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2. – (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul schemei se face cu respectarea prevederilor privind ajutorul de stat regional din Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 214 din 9 august 2008, denumit în continuare Regulament, şi este exceptată de la obligaţia notificării către Comisia Europeană.
(2) Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor Regulamentului.

CAPITOLUL II
Durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari

Art. 3. – (1) Se pot emite acorduri pentru finanţare în baza prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2020, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
(2) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2015 – 2025, în baza acordurilor pentru finanţare emise, în limita bugetului anual alocat schemei.

Art. 4. – (1) Prezenta schemă este inclusă în Programul “Ajutoare de stat pentru finanţarea proiectelor pentru investiţii” din cadrul bugetului Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni generale. Acordarea ajutoarelor de stat instituite prin schemă se realizează cu încadrarea în creditele de angajament şi creditele bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru acest program.
(2) Bugetul maxim al schemei este de 2.700 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 600 milioane euro, cu posibilitatea suplimentării, astfel:

a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanţare pentru perioada 2014 – 2020;
b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2015 – 2025.

(3) Bugetul anual maxim al schemei este de 450 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 100 milioane euro.

Art. 5. – Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 1.500.

CAPITOLUL III
Cheltuieli eligibile

Art. 6. – (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile salariale, astfel cum sunt definite la art. 1 lit. d) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat, prevăzută în anexa nr. 2, înregistrate pe o perioadă de 2 ani consecutivi, ca urmare a creării de locuri de muncă.
(2) Ajutorul de stat aferent cheltuielilor eligibile se acordă cu îndeplinirea următoarelor condiţii:

a) locurile de muncă sunt create direct de un proiect de investiţii;
b) locurile de muncă sunt create după data primirii acordului pentru finanţare, dar nu mai târziu de 3 ani de la data finalizării investiţiei.

(3) Se iau în considerare locurile de muncă nou – create în cazul în care între angajaţi şi angajator sau întreprinderi asociate acestuia nu există raporturi de muncă în ultimele 12 luni anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanţare.
(4) Locurile de muncă create se păstrează pentru o perioadă minimă de 5 ani în cazul întreprinderilor mari şi de 3 ani în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.

Art. 7. – Ajutorul de stat se acordă întreprinderilor, cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri şi a Regulamentului, prin alocări de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni generale, sub formă de sume nerambursabile, în raport cu cheltuielile eligibile şi în limita intensităţii maxim admisibile.

CAPITOLUL IV
Intensitatea şi cumulul ajutoarelor de stat

Art. 8. – (1) Nivelul maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia o întreprindere, în cadrul schemei, în raport cu cheltuielile eligibile şi cu respectarea prevederilor art. 10, este următorul:

Regiunea

Nivelul maxim al ajutorului de stat

2014 – 2017

2018 – 2020

Regiunea Bucureşti

echivalentul în lei a 11,25 milioane euro

echivalentul în lei a 7,5 milioane euro

Regiunile Vest şi Ilfov

echivalentul în lei a 26,25 milioane euro

Regiunile Nord – Vest, Centru, Nord – Est, Sud – Est, Sud – Muntenia, Sud – Vest Oltenia

echivalentul în lei a 37,5 milioane euro

(2) Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de stat exprimat în euro se utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data elaborării acordului pentru finanţare.

Art. 9. – (1) Intensitatea brută a ajutorului de stat regional, raportată la cheltuielile eligibile, nu poate depăşi următoarele procente:

Regiunea

Intensitatea maximă a ajutorului de stat

2014 – 2017

2018 – 2020

Regiunea Bucureşti

15%

10%

Regiunile Vest şi Ilfov

35%

Regiunile Nord – Vest, Centru, Nord – Est, Sud – Est, Sud – Muntenia, Sud – Vest Oltenia

50%

(2) În cazul proiectelor mari de investiţii, ajutorul nu poate depăşi valoarea maximă prevăzută pentru fiecare regiune de dezvoltare la art. 8 alin. (1) şi se calculează conform formulei:
valoarea maximă a ajutorului = R x (50 + 0,50 x B + 0,34 x C),

unde: R este intensitatea maximă a ajutorului aplicabilă în regiunea în cauză; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 50 milioane euro şi 100 milioane euro; C este partea din costurile eligibile mai mare de 100 milioane euro.
(3) Un proiect unic de investiţii nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă prevăzută pentru proiectele mari de investiţii.

Art. 10. – (1) Pentru a stabili dacă nivelul şi intensitatea ajutorului de stat de care beneficiază o întreprindere se încadrează în limitele maxime prevăzute la art. 8 alin. (1), respectiv art. 9 alin. (1) şi (2), se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, proiectul sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.
(2) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, pot fi cumulate după cum urmează:

a) cu orice alt ajutor de stat, aferent unor costuri eligibile diferite;
b) cu orice alt ajutor de stat în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, dar numai în cazul în care cumularea respectivă nu are drept rezultat depăşirea limitelor maxime prevăzute la art. 8 alin. (1), respectiv art. 9 alin. (1) şi (2).

(3) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate şi un nivel al ajutorului care depăşeşte limitele prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2).

CAPITOLUL V
Efectul stimulativ

Art. 11. – (1) Prezenta hotărâre se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.
(2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) întreprinderea adresează Ministerului Finanţelor Publice o cerere scrisă de acordare a ajutorului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat, înainte de demararea investiţiei;
b) documentaţia anexată cererii face dovada că proiectul nu ar fi profitabil pentru întreprindere în regiunea respectivă sau nu ar fi realizat în regiunea respectivă, în absenţa ajutorului;
c) proiectul de investiţii nu demarează înaintea primirii acordului pentru finanţare.

Art. 12. – În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiţia anterior primirii acordului pentru finanţare, întreaga investiţie nu este eligibilă.

CAPITOLUL VI
Criterii de acordare a ajutorului de stat

Art. 13. – Prezenta hotărâre se aplică ajutoarelor din toate sectoarele economice, cu excepţia următoarelor ajutoare prevăzute la art. 1 alin. (3) din Regulament:

a) ajutoare acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
b) ajutoare acordate în sectorul producţiei primare de produse agricole;
c) ajutoare acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; sau
(ii) atunci când acordarea ajutoarelor este condiţionată de transferarea lor parţială sau integrală către producători primari;

d) ajutoare pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia nr. 2010/787 a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive;
e) ajutoare care favorizează activităţile din sectorul siderurgic, sectorul cărbunelui, sectorul construcţiilor navale, sectorul fibrelor sintetice, sectorul transporturilor şi sectorul energiei.

Art. 14. – Întreprinderile nu pot beneficia de următoarele tipuri de ajutor de stat:

a) ajutor destinat activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
b) ajutor condiţionat de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
c) ajutor pentru exploatare.

Art. 15. – (1) Pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, următoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt înregistrate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) realizează o investiţie iniţială în România, în orice sector, cu excepţia celor prevăzute la art. 13 şi în Lista sectoarelor de activitate pentru care nu se acordă ajutoare de stat, prevăzută în anexa nr. 1;
c) nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu intră în categoria “întreprinderilor în dificultate” potrivit prevederilor cap. 2, secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei – Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (2004/C 244/02), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004;
e) nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii;
f) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
g) nu au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura activelor corporale şi necorporale în cadrul aceluiaşi proiect unic de investiţii;
h) nu au închis o activitate identică sau similară în spaţiul economic european în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanţare şi, la momentul înregistrării cererii, nu au planuri concrete de a închide o astfel de activitate într-o perioadă de 2 ani după finalizarea, în regiunea în cauză, a investiţiei iniţiale.

(2) Întreprinderile în activitate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, criteriile prevăzute la alin. (1), precum şi următoarele criterii de eligibilitate:

a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare sau egală cu 1% în ultimul exerciţiu financiar încheiat;
b) au capitalurile proprii pozitive în ultimul exerciţiu financiar încheiat.

(3) Întreprinderile nou – înfiinţate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, criteriile prevăzute la alin. (1), precum şi următoarele criterii de eligibilitate:

a) au capital social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 30.000 lei;
b) nu aparţin unor acţionari care deţin sau au deţinut în ultimii 2 ani anteriori datei înregistrării cererii de acord pentru finanţare o altă întreprindere înregistrată conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară sau a desfăşurat activitatea pentru care solicită finanţare.

Art. 16. – Investiţiile realizate de întreprinderi în cadrul schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:

a) să fie considerate investiţii iniţiale, astfel cum sunt definite la art. 1 lit. k) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat prevăzută la anexa nr. 2, respectiv investiţii iniţiale în favoarea unei noi activităţi economice, în cazul întreprinderilor mari din regiunea Bucureşti, astfel cum sunt definite la art. 1 lit. l) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat prevăzută la anexa nr. 2;
b) să conducă la crearea, pentru fiecare locaţie a realizării investiţiei, a cel puţin 20 de locuri de muncă dintre care minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizaţi;
c) să fie viabile şi să determine eficienţa economică a întreprinderii, conform planului de afaceri definit la art. 1 lit. w) din procedura prevăzută la anexa nr. 2.

CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale

Art. 17. – Ministerul Finanţelor Publice are obligaţia de a publica pe site-ul său textul integral al schemei, perioada în care se pot înregistra cereri de acord pentru finanţare, bugetul anual alocat schemei de ajutor de stat, bugetul sesiunii, data epuizării bugetului anual şi a bugetului total alocat schemei, rezultatele etapelor de evaluare şi lista beneficiarilor.

Art. 18. – (1) Ministerul Finanţelor Publice trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele de investiţii în cadrul schemei. Aceste înregistrări, care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
(2) Angajatorul trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data primirii acordului pentru finanţare toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei.
(3) Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform schemei, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.

Art. 19. – (1) Toate documentele transmise Ministerului Finanţelor Publice de către întreprindere trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor redactate într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoţite de traduceri în limba română certificate de către traducători autorizaţi.
(2) Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate, ştampilate şi semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea. Documentele prezentate în copie poartă pe fiecare pagină menţiunea Conform cu originalul”, ştampila întreprinderii şi semnătura persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea.

Art. 20. – Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM – MINISTRU
VICTOR – VIOREL PONTA

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Ioana – Maria Petrescu
Ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea

Bucureşti, 23 aprilie 2014.
Nr. 332.

SUMAR:
ANEXA Nr. 1 Lista sectoarelor de activitate pentru care nu se acordă ajutoare de stat
ANEXA Nr. 2 Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat

ANEXA Nr. 1
LISTA
sectoarelor de activitate pentru care nu se acordă ajutoare de stat

Nr. crt.

Cod CAEN

Denumire cod CAEN

SECŢIUNEA A – AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ŞI PESCUIT
1

01

Agricultură, vânătoare şi servicii anexe
2

02

Silvicultură şi exploatare forestieră
3

03

Pescuitul şi acvacultura
SECŢIUNEA B – INDUSTRIA EXTRACTIVĂ
4

05

Extracţia cărbunelui superior şi inferior
5

06

Extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale
6

071

Extracţia minereurilor feroase
7

0892

Extracţia şi aglomerarea turbei
8

091

Activităţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale
9

099

Activităţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor
SECŢIUNEA C – INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
10

102

Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor
11

1101

Distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor alcoolice
12

1102

Fabricarea vinurilor din struguri
13

1103

Fabricarea cidrului şi a altor vinuri din fructe
14

1104

Fabricarea altor băuturi nedistilate, obţinute prin fermentare
15

1105

Fabricarea berii
16

1106

Fabricarea malţului
17

12

Fabricarea produselor din tutun
18

131

Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile
19

19

Fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului
20

2014

Fabricarea altor produse chimice organice de bază
21

2051

Fabricarea explozivelor
22

206

Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale
23

24

Industria metalurgică
24

254

Fabricarea armamentului şi muniţiei
25

2591

Fabricarea de recipiente, containere şi alte produse similare din oţel
26

301

Construcţia de nave şi bărci
27

304

Fabricarea vehiculelor militare de luptă
28

33

Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor
SECŢIUNEA D – PRODUCŢIA ŞI FURNIZAREA DE ENERGIE ELECTRICĂ ŞI TERMICĂ, GAZE, APĂ CALDĂ ŞI AER CONDIŢIONAT
29

35

Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat
SECŢIUNEA F – CONSTRUCŢII
30

4399

Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a.
SECŢIUNEA G – COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL; REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR
31

45

Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor
32

46

Comerţ cu ridicata, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete
33

47

Comerţ cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor
SECŢIUNEA H – TRANSPORT ŞI DEPOZITARE
34

49

Transporturi terestre şi transporturi prin conducte
35

50

Transporturi pe apă
36

51

Transporturi aeriene
37

522

Activităţi anexe pentru transporturi
SECŢIUNEA I – HOTELURI ŞI RESTAURANTE
38

55

Hoteluri şi alte facilităţi de cazare
39

56

Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie
SECŢIUNEA J – INFORMAŢII ŞI COMUNICAŢII
40

60

Activităţi de difuzare şi transmitere de programe
41

61

Telecomunicaţii
SECŢIUNEA K – INTERMEDIERI FINANCIARE ŞI ASIGURĂRI
42

64

Intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor de asigurări şi ale fondurilor de pensii
43

65

Activităţi de asigurări, reasigurări şi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale)
44

66

Activităţi auxiliare intermedierilor financiare, activităţi de asigurare şi fonduri de pensii
SECŢIUNEA L – TRANZACŢII IMOBILIARE
45

68

Tranzacţii imobiliare
SECŢIUNEA N – ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT
46

77

Activităţi de închiriere şi leasing
47

78

Activităţi de servicii privind forţa de muncă
SECŢIUNEA O – ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ ŞI APĂRARE; ASIGURĂRI SOCIALE DIN SISTEMUL PUBLIC
48

84

Administraţie publică şi apărare; asigurări sociale din sistemul public
SECŢIUNEA R – ACTIVITĂŢI DE SPECTACOLE, CULTURALE ŞI RECREATIVE
49

92

Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri
50

93

Activităţi sportive, recreative şi distractive
SECŢIUNEA S – ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII
51

94

Activităţi asociative diverse
SECŢIUNEA T – ACTIVITĂŢI ALE GOSPODĂRIILOR PRIVATE ÎN CALITATE DE ANGAJATOR DE PERSONAL CASNIC; ACTIVITĂŢI ALE GOSPODĂRIILOR PRIVATE DE PRODUCERE DE BUNURI ŞI SERVICII DESTINATE CONSUMULUI PROPRIU
52

97

Activităţi ale gospodăriilor private în calitate de angajator de personal casnic
53

98

Activităţi ale gospodăriilor private de producere de bunuri şi servicii destinate consumului propriu
SECŢIUNEA U – ACTIVITĂŢI ALE ORGANIZAŢIILOR ŞI ORGANISMELOR EXTRATERITORIALE
54

99

Activităţi ale organizaţiilor şi organismelor extrateritoriale

ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
privind acordarea ajutoarelor de stat

CAPITOLUL I Definiţii
CAPITOLUL II Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
CAPITOLUL III Plata ajutorului de stat
CAPITOLUL IV Menţinerea investiţiei şi a locurilor de muncă şi recuperarea ajutorului de stat
ANEXE
CAPITOLUL I
Definiţii

Art. 1. – În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) activitate identică sau similară – activitatea care face parte din aceeaşi clasă, respectiv cod numeric de 4 cifre, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN;
b) ajutor pentru exploatare – ajutorul pentru reducerea cheltuielilor curente ale unei întreprinderi, care nu are legătură cu o investiţie iniţială. Aceste cheltuieli cuprind categorii de costuri precum cheltuielile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea şi altele asemenea, dar nu cuprind costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost incluse în costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investiţii;
c) angajator – întreprinderea care solicită ajutor de stat pentru locurile de muncă nou – create în baza prezentei scheme;
d) cost salarial – valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locul de muncă respectiv, cuprinzând, pentru o perioadă de timp definită, salariul brut şi contribuţiile obligatorii ale angajatorului aferente salariului brut, conform reglementărilor legale în vigoare;
e) crearea de locuri de muncă – creşterea netă a numărului de locuri de muncă create direct de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, în raport cu media celor 12 luni precedente lunii în care se înregistrează cererea de acord pentru finanţare, după deducerea din numărul aparent de locuri de muncă create a locurilor de muncă desfiinţate faţă de medie;
f) demararea investiţiei – fie demararea lucrărilor de construcţie aferente investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă de echipamente sau orice contract prin care investiţia devine ireversibilă, oricare dintre acestea se efectuează mai întâi, excluzându-se lucrările pregătitoare; cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea autorizaţiilor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate ca marcând demararea lucrărilor;
g) desfăşoară activitate economică – obţine venituri din activitatea realizată;
h) exerciţiu financiar încheiat – exerciţiul financiar pentru care întreprinderea are situaţii financiare depuse şi aprobate conform prevederilor legale în vigoare;
i) imobilizări corporale – activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii, maşini şi echipamente;
j) imobilizări necorporale – activele dobândite în urma unui transfer de tehnologie;
k) investiţia iniţială – investiţia în imobilizări corporale şi necorporale legate de înfiinţarea unei unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi existente sau o schimbare fundamentală în procesul general de producţie din cadrul unei unităţi existente;

(i) înfiinţarea unei unităţi noi – înfiinţarea unei întreprinderi noi care realizează un proiect de investiţii independent de alte proiecte;
(ii) extinderea capacităţii unei unităţi existente – mărirea capacităţii de producţie datorată existenţei unei cereri neonorate;
(iii) diversificarea producţiei unei unităţi existente – obţinerea de produse care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă;
(iv) schimbare fundamentală în procesul general de producţie – achiziţionarea de active a căror valoare contabilă depăşeşte amortizarea, calculată în cursul celor 3 exerciţii financiare precedente, a activelor legate de activitatea care trebuie modernizată;

l) investiţia iniţială în favoarea unei noi activităţi economice – investiţia în imobilizări corporale şi necorporale legate de înfiinţarea unei unităţi noi;
m) întreprindere – orice entitate cu personalitate juridică înfiinţată în scopul de a realiza venituri din desfăşurarea unei activităţi economice;
n) întreprindere în activitate – întreprinderea care desfăşoară activitate economică şi are situaţii financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat;
o) întreprindere nou – înfiinţată – întreprinderea înfiinţată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanţare sau întreprinderea care nu a desfăşurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;
p) întreprinderi mici şi mijlocii – acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care fie au o cifră de afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 de milioane euro, fie deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 de milioane euro şi se clasifică, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:

(i) întreprindere mijlocie, din cadrul categoriei de IMM, este întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 de milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 de milioane euro;
(ii) întreprindere mică, din cadrul categoriei de IMM, este întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei;
(iii) microîntreprindere, din cadrul categoriei de IMM, este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;

q) întreprindere mare – întreprinderea care nu îndeplineşte criteriile pentru încadrarea în categoria IMM – urilor;
r) întreprindere asociată – întreprinderea care deţine singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai celeilalte întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor întreprinderii respective;
s) locaţia realizării investiţiei – sediul social sau unul dintre punctele de lucru ale întreprinderii, înregistrate la oficiul registrului comerţului, unde se realizează investiţia;
t) locuri de muncă create direct de un proiect de investiţii – locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiţiei, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creşteri a ratei de utilizare a capacităţii create de investiţie, ocupate de persoane angajate în baza unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă;
u) lucrător defavorizat – orice persoană care se află în una dintre următoarele situaţii:

(i) nu a avut un loc de muncă remunerat în ultimele 6 luni;
(ii) are vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani;
(iii) are vârsta peste 50 de ani;
(iv) nu a absolvit o formă de învăţământ liceal sau nu deţine o calificare profesională (ISCED 3) ori se află în primii 2 ani de la absolvirea unui ciclu de învăţământ cu frecvenţă şi nu a avut încă niciun loc de muncă remunerat;
(v) provine din familie monoparentală, având în întreţinerea sa una sau mai multe persoane;
(vi) este membru al unei minorităţi etnice şi are nevoie să îşi dezvolte competenţele lingvistice, formarea profesională sau experienţa în muncă, pentru a-şi spori şansele de a obţine un loc de muncă stabil;
(vii) este recunoscută ca persoană cu handicap conform legislaţiei naţionale;

v) număr de salariaţi – numărul de unităţi de muncă anuale, denumite în continuare UMA, şi anume numărul de persoane angajate cu normă întreagă pe parcursul unui an; persoanele care îşi desfăşoară activitatea cu normă redusă şi persoanele care desfăşoară o muncă sezonieră sunt contabilizate ca fracţiuni din UMA;
w) planul de afaceri – document din care rezultă eficienţa economică a întreprinderii şi viabilitatea proiectului de investiţii, vizând cel puţin următoarele aspecte: descrierea afacerii, locaţia realizării investiţiei, prezentarea proiectului de investiţii, planul de investiţii, fundamentarea planului de creare a locurilor de muncă, analiza pieţei relevante pe care întreprinderea solicită finanţare, fundamentarea cifrei de afaceri, situaţia financiară actuală şi proiecţii financiare. În document se fundamentează: încadrarea investiţiei în categoria investiţiei iniţiale, efectul stimulativ al ajutorului de stat, modul de îndeplinire a indicatorilor cantitativi şi calitativi prevăzuţi în modelul de plan de afaceri din anexa nr. 7. Planul de afaceri are anexate documente justificative necesare fundamentării acestuia. Planul de afaceri este elaborat pentru perioada implementării investiţiei şi 5 ani de la data ocupării ultimului loc de muncă, respectiv 3 ani în cazul IMM – urilor;
x) planul de creare a locurilor de muncă – document care cuprinde calendarul creării şi menţinerii locurilor de muncă aferente investiţiei, precum şi structura organizatorică;
y) proiect mare de investiţii – o investiţie iniţială cu costuri eligibile care depăşesc 50 de milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data elaborării acordului pentru finanţare;
z) proiect unic de investiţii – orice investiţie iniţială demarată de acelaşi beneficiar sau întreprinderi asociate într-un interval de 3 ani de la data iniţierii lucrărilor la o altă investiţie care beneficiază de ajutor în aceeaşi regiune NUTS 3;
aa) producţie primară de produse agricole – activităţi care au ca scop obţinerea produselor enumerate în anexa 1 la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, respectiv activităţi legate de creşterea animalelor şi/sau cultivarea produselor agricole;
bb) prelucrarea produselor agricole – orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
cc) salariu brut – suma veniturilor realizate de salariat în întreprindere înainte de impozitare până la limita salariului mediu brut pe economie aprobat prin legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat, valabil pentru anul înregistrării cererii de acord pentru finanţare;
dd) sursa de finanţare – resursele financiare ale întreprinderii destinate realizării planului de investiţii, obţinute din surse proprii, respectiv majorare de capital subscris şi vărsat, profit reinvestit, împrumut intragrup sau credit bancar.

CAPITOLUL II
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 2. – (1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obţină un acord pentru finanţare din partea Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanţare se realizează în sesiuni de 20 de zile lucrătoare, cu posibilitatea prelungirii. Perioada de înregistrare a cererilor este comunicată de Ministerul Finanţelor Publice pe site-ul său, conform art. 17 din hotărâre.
(3) Cererile de acord pentru finanţare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor.

Art. 3. – (1) În cadrul sesiunii de înregistrare, întreprinderea solicitantă transmite la Registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice, prin poştă cu confirmare de primire, următoarele documente necesare primei etape de evaluare:

a) cerere de acord pentru finanţare, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1;
b) declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 2, după caz;
c) certificat constatator, în original, emis de oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul întreprinderea, în care să se menţioneze ce: puţin următoarele informaţii: datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociaţii şi reprezentanţii legali ai întreprinderii, domeniul de activitate principal şi toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale întreprinderii şi data ultimei menţiuni înscrise în registru şi obiectul acesteia;
d) situaţii financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat, în copie, după caz;
e) plan de creare a locurilor de muncă;
f) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul de stat, fără debite restante, în original sau în copie legalizată;
g) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru, fără debite restante, în original sau în copie legalizată;
h) împuternicire semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanţare;
i) act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea, în copie;
j) opis cu documentele transmise în prima etapă de evaluare.

(2) Documentul menţionat la alin. (1) lit. e) se transmite şi în format electronic.

Art. 4. – (1) Ministerul Finanţelor Publice verifică îndeplinirea condiţiilor de conformitate şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în anexele nr. 3 şi 4.
(2) Pentru întreprinderile care îndeplinesc condiţiile menţionate la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice calculează un punctaj, potrivit criteriilor prevăzute în anexa nr. 5.
(3) În vederea încadrării în bugetul alocat schemei, selectarea întreprinderilor se face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut.

Art. 5. – În urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finanţare, Ministerul Finanţelor Publice:

a) publică pe site-ul său rezultatele obţinute;
b) transmite prin poştă cu confirmare de primire o scrisoare de înştiinţare cu privire la rezultatele primei etape de evaluare, punctajul obţinut în cazul întreprinderilor care îndeplinesc condiţiile de conformitate şi criteriile de eligibilitate, prevăzute în anexele nr. 3 şi 4, şi documentaţia necesară în a doua etapă de evaluare, în cazul întreprinderilor care se încadrează în bugetul alocat.

Art. 6. – Ministerul Finanţelor Publice finalizează prima etapă de evaluare a cererilor de acord pentru finanţare în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data încheierii sesiunii.

Art. 7. – (1) Întreprinderea selectată în prima etapă de evaluare transmite la Registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice, prin poştă cu confirmare de primire, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii scrisorii de înştiinţare, următoarele documente necesare etapei a doua de evaluare:

a) plan de afaceri din care să rezulte viabilitatea proiectului de investiţii şi eficienţa economică a întreprinderii;
b) documente justificative pentru fundamentarea planului de afaceri;
c) opis cu documentele transmise în a doua etapă de evaluare.

(2) Documentul menţionat la alin. (1) lit. a) se transmite şi în format electronic.

Art. 8. – (1) Ministerul Finanţelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise şi analizează viabilitatea proiectului de investiţii şi eficienţa economică a întreprinderii, având în vedere prevederile anexelor nr. 6 şi 7.
(2) În urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanţare, Ministerul Finanţelor Publice transmite întreprinderilor solicitante, după caz:

a) acord pentru finanţare, dacă sunt îndeplinite condiţiile şi criteriile de eligibilitate conform prevederilor prezentei scheme;
b) solicitare de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanţare, în cazul în care:

(i) există neconcordanţe în informaţiile furnizate;
(ii) se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluţionării cererii.

În acest caz, termenul de evaluare a cererii de acord pentru finanţare, prevăzut la art. 9, curge de la data la care cererea este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme. Întreprinderea solicitantă transmite completarea documentaţiei în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanţare;
c) scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanţare, în cazul în care:

(i) cererea de acord pentru finanţare nu este însoţită de documentele prevăzute la art. 7;
(ii) nu sunt îndeplinite criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 16 din hotărâre;
(iii) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii scrisorii de înştiinţare pentru transmiterea documentelor necesare în a doua etapă de evaluare;
(iv) întreprinderea nu respectă termenul de maximum 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanţare.

Art. 9. – Ministerul Finanţelor Publice finalizează a doua etapă de evaluare în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data la care întreaga documentaţie este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme.

Art. 10. – Documentele transmise de întreprinderea solicitantă din propria iniţiativă în vederea completării cererii de acord pentru finanţare nu se iau în considerare.

CAPITOLUL III
Plata ajutorului de stat

Art. 11. – (1) Ajutorul de stat se plăteşte întreprinderilor care au primit acord pentru finanţare, după efectuarea parţială sau totală a cheltuielilor eligibile, conform acordului pentru finanţare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate.
(2) Prima plată a ajutorului de stat este condiţionată de crearea a minimum 20 de noi locuri de muncă pentru aceeaşi locaţie a realizării investiţiei, dintre acestea minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizaţi.

Art. 12. – (1) În vederea plăţii ajutorului de stat, întreprinderea transmite la Registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice, prin poştă cu confirmare de primire, cel puţin următoarele documente:

a) cerere de plată a ajutorului de stat însoţită de documentele justificative, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 8;
b) stadiul creării şi menţinerii locurilor de muncă, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 9;
c) declaraţie pe propria răspundere privind realizarea investiţiei, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 10;
d) stadiul menţinerii investiţiei iniţiale, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 11, după caz;
e) situaţii financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat, în copie, după caz;
f) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul de stat, fără debite restante, în original sau în copie legalizată;
g) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru, fără debite restante, în original sau în copie legalizată;
h) confirmarea de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică în a cărei rază îşi are domiciliul fiscal întreprinderea a deschiderii contului pentru cod IBAN 50.70 “Disponibil din subvenţii şi transferuri”, în copie;
i) opis cu documentele transmise în vederea plăţii ajutorului de stat.

(2) Într-un an calendaristic, întreprinderea poate transmite maximum 4 cereri de plată a ajutorului de stat.

Art. 13. – (1) Ministerul Finanţelor Publice verifică conformitatea documentelor transmise şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezenta schemă în vederea efectuării plăţii.
(2) În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanţe între datele şi informaţiile transmise, Ministerul Finanţelor Publice transmite o solicitare de completare a cererii de plată a ajutorului de stat.

Art. 14. – (1) Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de furnizor de ajutor de stat, îşi rezervă dreptul de a verifica oricând la faţa locului, notificând în prealabil, în perioada implementării şi monitorizării investiţiei şi locurilor de muncă nou – create, veridicitatea şi conformitatea documentelor privind realizarea investiţiei şi efectuarea cheltuielilor eligibile aferente locurilor de muncă nou – create.
(2) Pe durata efectuării verificării la faţa locului, întreprinderea are obligaţia de a permite accesul echipei de control, în condiţiile legii, la activele aferente investiţiei iniţiale şi la toate documentele în original, care atestă îndeplinirea condiţiilor impuse de prezenta hotărâre.

Art. 15. – (1) Plata ajutorului de stat nu poate face obiectul unor plăţi compensatorii.
(2) Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către Ministerul Finanţelor Publice, în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme, în contul 50.70 “Disponibil din subvenţii şi transferuri”, deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază îşi are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară de ajutor de stat.

Art. 16. – (1) Întreprinderile care au primit acord pentru finanţare au obligaţia să demareze investiţia conform planului de afaceri şi să informeze Ministerul Finanţelor Publice în acest sens.
(2) Întreprinderile care au primit acord pentru finanţare şi nu realizează investiţia au obligaţia să informeze Ministerul Finanţelor Publice în cel mai scurt timp posibil, fără a depăşi 10 zile lucrătoare de la data estimată a demarării investiţiei prevăzută în cererea de acord pentru finanţare.

Art. 17. – (1) Pe parcursul realizării investiţiei şi creării locurilor de muncă şi pe o perioadă de 5 ani de la data la care posturile au fost ocupate prima dată, respectiv 3 ani în cazul IMM – urilor, orice modificare a adresei locaţiei unde este efectuată investiţia se notifică Ministerului Finanţelor Publice printr-o adresă însoţită de certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului, în care se menţionează noua locaţie, codul CAEN aferent activităţii pentru care s-a obţinut finanţare la noua locaţie, actul de deţinere a locaţiei, precum şi valabilitatea acestuia.
(2) Mutarea locaţiei într-o regiune în care intensitatea maximă a ajutorului de stat este mai mică decât cea aferentă regiunii în care întreprinderea a beneficiat de ajutor de stat atrage revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea ajutorului de stat acordat.

CAPITOLUL IV
Menţinerea investiţiei şi a locurilor de muncă şi recuperarea ajutorului de stat

Art. 18. – (1) Întreprinderea are obligaţia de a menţine fiecare loc de muncă nou – creat pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data la care acesta a fost ocupat prima dată, respectiv 3 ani în cazul IMM – urilor.
(2) Întreprinderea are obligaţia de a menţine în stare de funcţionare investiţia iniţială realizată, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării acesteia, respectiv 3 ani în cazul IMM – urilor.
(3) În cazul în care, în termenul prevăzut la alin. (2), se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiţiei iniţiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuităţii activităţii finanţate.

Art. 19. – În perioada de monitorizare, anual până la data de 30 iunie, întreprinderea transmite la Registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice, pe baza situaţiilor financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat, informaţii privind menţinerea investiţiei iniţiale şi a locurilor de muncă, potrivit formularelor prevăzute în anexele nr. 11 şi 12.

Art. 20. – (1) Ministerul Finanţelor Publice aplică măsurile privind revocarea acordului pentru finanţare în situaţia în care întreprinderea:

a) nu a demarat investiţia conform planului de afaceri şi nu a informat Ministerul Finanţelor Publice în acest sens;
b) nu menţine numărul minim de locuri de muncă prevăzut la art. 16 lit. b) din hotărâre;
c) intră în procedură de faliment sau îşi suspendă activitatea;
d) nu respectă obligaţia prevăzută la art. 14 alin. (2);
e) mută locaţia realizării investiţiei într-o regiune în care intensitatea maximă a ajutorului de stat este mai mică decât cea aferentă regiunii în care a beneficiat de ajutor de stat.

(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanţare.
(3) Revocarea acordului pentru finanţare în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) – e) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării totale a ajutorului de stat plătit.
(4) Ajutorul de stat plătit se recuperează proporţional cu gradul de nerealizare în următoarele situaţii:

a) întreprinderea nu respectă condiţia privind menţinerea locurilor de muncă prevăzută la art. 18 alin. (1);
b) întreprinderea nu respectă condiţia privind menţinerea investiţiei iniţiale prevăzută la art. 18 alin. (2).

(5) Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
(6) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificările ulterioare.

Art. 21. – Anexele nr. 1 – 12 fac parte integrantă din prezenta procedură.

,