Conduci imprudent? Legea n-o poţi depăşi. Te ajunge unde-ai fi!


drvr

Deşi cu toţii putem avea acces oricând la un portal de legislaţie gratuită, necunoaşterea celor mai noi apariţii legislative încă ne mai surprinde adesea pe un picior greşit, plasându-ne în situaţii dintre cele mai neplăcute. Neştiinţa se plăteşte!

Fie că ne dăm sau nu seama, cu toţii avem nevoie de un instrument care să ne ofere posibilitatea de a identifica rapid ce a apărut nou prin Monitorul Oficial, în domeniul propriu de interes şi de activitate.

Şoferi, sunteţi pe fază? În acest moment, vă aducem în atenţie o nouă reglementare, Legea nr. 5/2014 ! Ea îi vizează atât pe românii care trec hotarele ţării la volanul autoturismului propriu, dar şi pe europenii aflaţi în tranzit prin «eterna şi fascinanta Românie».

Şoferul neaoş care are obiceiul să circule după regulile proprii prin ţările UE, nepăsător de amenzi şi fără teamă că l-ar putea ajunge din urmă sancţiunile aici, în România, va afla că, de acum, nu va mai fi chiar aşa.

Iată numai unul dintre subiectele de meditaţie pentru vitezomani şi alţi şoferi care se cred mai presus de reguli. Mai urmează şi altele, din perspectiva Legii 5/2014, publicată în “Monitorul Oficial” nr. 31/2014.

Nu vor fi uitaţi nici cei care nu văd la semafor decât… verde în faţa ochilor. Chiar dacă e roşu!

 

Nu poţi fugi, nu te poţi ascunde… N-ai unde!

Noutăţi legislative şi legislaţie gratuită avem, dar mai trebuie să le şi analizăm!

Amenda te poate ajunge aproape oriunde, dar mai înainte va trebui să fii identificat! Cum îţi vor da autorităţile străine de urmă?! Află din cele ce urmează.

Ţelul asumat prin Legea 5/2014 este înlesnirea schimburilor de informaţii între autorităţile româneşti şi cele ale altor state (în majoritatea lor membre ale comunităţii europene) în ceea ce priveşte nerespectarea regulilor de circulaţie.

De acum înainte românul care săvârşeşte încălcări ale legislaţiei rutiere într-o altă ţară membră a UE (dar şi în alte state participante la schimbul transfrontalier de informaţii) nu va mai putea sta liniştit, fără teamă de sancţiune! Circuli fără centură de siguranţă prin Andaluzia, îţi primeşti “răsplata” la Mangalia, unde domiciliezi. Simplu!

Legea se pune-n practică în relaţia cu statele terţe (non-membre în UE) în temeiul şi-n condiţiile acordului încheiat de către acestea din urmă cu Uniunea, în scopul participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor, potrivit Directivei 2011/82/UE.

De efectele unei transpuneri în legislaţia naţională a Directivei 2011/82/UE de facilitare a schimbului transfrontalier de date privind încălcările normelor de circulaţie ce prejudiciază siguranţa rutieră sunt scutiţi deocamdată britanicii şi danezii.

Cum se identifică şoferul străin? De acum, uşor! Prin intermediul căutării automatizate şi a unui program informatic special autorităţile române competente vor avea acces nemijlocit şi-n timp real la bazele de date ale altor state participante. Punctele naţionale de contact sunt reprezentate de către autorităţile nominalizate de către un stat (membru UE sau participant) pentru a efectua schimburi de date referitoare la înmatricularea unui vehicul.

În ce situaţii se aplică prevederile Legii 5/2014 privind schimbul transfrontalier de informaţii legate de nesocotirea normelor de circulaţie ce afectează siguranţa pe drumurile publice? Le vom enumera neîntârziat!

Vizaţi sunt şoferii care: conduc cu viteză (şi sunt surprinşi de radar); cei care parcă nu văd niciodată culoarea roşie la semafor (deşi nu-s nici daltonişti); cei pentru care centura de siguranţă e doar un moft, un accesoriu inutil; cei care şofează sub influenţa aburilor bahici (şi etanolul este un combustibil, numai că te conduce direct în şanţ!).

Sancţionabile mai sunt şi: neîntrebuinţarea căştii de protecţie (vizaţi sunt motocicliştii rebeli cu pletele-n vânt şi capul în nori, ce-şi uită mereu acasă echipamentul de protecţie), conducerea vehiculului sub influenţa stupefiantelor (mare pericol, într-adevăr!), utilizarea telefonului mobil în timpul conducerii (măcar sistemul “hands free” te fereşte de accident, deşi vorba lungă tot  sărăcia omului rămâne) şi în, fine, circulaţia pe benzile interzise (există numeroşi doritori de senzaţii tari).

E bine! Dar numai atât? De ce, oare, alte abateri nu sunt subiect de sancţiune?! De pildă, faptele de violenţă în trafic. Dacă-i vorba doar de-o violenţă verbală, mai treacă meargă… Graiurile europene conţin, fiecare, o puzderie de expresii licenţioase iar fapta e mai greu de dovedit.

Dar în trafic se întâlnesc o mulţime de situaţii cu mult mai periculoase decât exprimarea mâniei printr-un limbaj necenzurat!

Faţă de conducătorii auto cu ceafă groasă şi dispreţ cronic faţă de lege, gata mereu să dirijeze traficul cu bâta-n mână, se impune o toleranţă zero. Violenţa fizică nu-i ceva străin pentru unii şoferi cu maniere mai degrabă antropoide, la care predomină, pesemne, instinctele primare, dar acest fel de a acţiona trebuie sever pedepsit!

 

Statele UE colaborează… Rezultatul? Va veni o cascadă de amenzi!

Schimbul de date între statele membre UE şi ale altor ţări participante la înţelegere va fi înfăptuit prin mijlocirea autorităţilor competente desemnate de către statul membru (sau participant) pentru schimbul de date privind vehiculele utilizate dar şi proprietarii ori deţinătorii acestora.

Informaţiile privind încălcările regulilor de circulaţie vor fi accesate cu ajutorul unei platforme digitale, administrată la nivel naţional de către Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din MAI.

La nevoie, accesarea datelor deţinute de către partenerii străini se va efectua dacă faptele cetăţeanului european vinovat au fost constatate de către autorităţile noastre cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic (radare) iar datele personale ale făptuitorului nu sunt disponibile.

La rândul său, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (D.R.P.C.I.V.) va furniza datele privind vehiculele şi stăpânii lor către punctele de contact ale celorlalte state (autorităţile omoloage). Tot D.R.P.C.I.V. va asigura accesul autorităţilor române la datele deţinute de către ceilalţi parteneri, din UE şi din afara comunităţii.

Accesarea datelor privind vehiculele şi proprietarii acestora de către punctele naţionale de contact ale statelor partenere în care s-a săvârşit o încălcare a normelor de circulaţie rutieră, prin căutare automatizată, se realizează gratuit, fiind condiţionată de utilizarea unui număr de înmatriculare complet.

Accesarea nu se poate face după oricâtă vreme de la săvârşirea faptei. Ea se realizează în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării încălcării!

Datele colectate şi obţinute conform Legii 5/2014 sunt prelucrate de catre autorităţile naţionale competente exclusiv pentru a fi identificaţi vinovaţii de încălcările comise pe teritoriul nostru.

Autorităţile responsabile de aplicarea prevederilor Legii 5 (desemnate prin HG) au dreptul să-şi creeze sisteme de evidenţă a datelor personale pentru efectuarea investigaţiilor privind încălcările săvârşite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un stat UE şi pentru facilitarea punerii în practică a sancţiunilor aplicate cetăţenilor statelor supuse Directivei 2011/82/UE.

Datele cu caracter personal colectate şi stocate nu pot fi prelucrate într-un alt scop decât cel declarat prin Legea 5/2014!

 

O scrisoare din străinătate… Veşti bune sau nu prea?

Încălcarea normelor de circulaţie ce afectează siguranţa rutieră va fi comunicată printr-o scrisoare de informare către proprietarul sau deţinătorul vehiculului ale cărui date au fost obţinute în condiţiile Legii 5 sau către persoana suspectată că ar fi încălcat legea.

În conţinutul scrisorii se vor regăsi informaţii legate de fapta comisă, de actul normativ încălcat, posibilităţile de contestare a procesului verbal de constatare a contravenţiei, informaţii privind aparatul întrebuinţat în constatarea faptei, urmările legale ale încălcării, termenul de stocare a datelor, termenul disponibil pentru a răspunde expeditorului scrisorii şi altele.

Prin răspunsul său la scrisoarea de informare, cetăţeanul statului străin găsit vinovat poate aduce obiecţiile sale, precizând, de pildă, că o terţă persoană a condus autoturismul şi a săvârşit fapta pedepsibilă.

Uniunea Europeană este unică, dar graiurile şi dialectele folosite sunt mai numeroase ca la Turnul Babel! Scrisoarea de informare a cetăţeanului certat cu normele de circulaţie se redactează în limba statului membru întrebuinţată în actul de înmatriculare a vehiculului, dacă acest document e disponibil sau într-una dintre limbile oficiale ale statului de înmatriculare a vehiculului utilizat!

 Deîndată ce au primit răspuns de la stăpânul vehiculului, de la deţinătorul său ori de la persoana identificată prin alte mijloace ca autor al faptei, agenţii constatatori din cadrul autorităţilor competente româneşti vor constata contravenţia şi pune-n practică sancţiunea sau, dacă e vorba de vreo infracţiune, vor alcătui actele de constatare.

Amenzile aplicate cetăţenilor din statele UE (ori participante) sau cetăţenilor români cu domiciliul în aceste state pentru încălcări ce constituie contravenţii vor ajunge la bugetul de stat. (Apoi ştie el, statul, cum să cheltuiască banii. Aşa de bine ştie că a îngropat în datorii vreo 3 generaţii de români!)

Amenzile se achită în numerar la orice unitate a trezoreriei statului sau prin virament în contul corespunzător de venituri ale bugetului de Stat. În cazul viramentului se pot utiliza serviciile poştale, instituţiile bancare ori instrumentele de plată electronică, dar şi sistemul naţional electronic de plată online a taxelor, utilizând cardul bancar. Important e să fie plătite!

Nădăjduim că, de-acum, cunoscând noutăţile aduse de către Legea 5/2014, şoferii vor fi mai prudenţi la volan, pe drumurile Europei, dar şi-n ţară.

*

Motivele pentru care îţi doreşti un contact mai bun cu informaţia nouă şi cu legislaţia pot fi diferite!

Poate că îţi doreşti succes în afaceri ori ai vrea să te pui la punct cu noutăţile din contabilitate sau vrei să evadezi din capcanele dezinformării şi din avalanşa de ştiri nefolositoare şi să ajungi într-un loc unde se discută necenzurat despre problemele reale ale vieţii româneşti, pentru mai multă justiţie şi un spor de bunăstare.

Nu uita: evoluţia ta viitoare depinde de calitatea informaţiei pe care o accesezi acum!

Este esenţial să fructifici cât mai bine oportunitatea de a avea acces la un portal de legislaţie gratuită, fiindcă informaţia este putere în formă pură şi însăşi legea îţi poate deveni un nepreţuit aliat, atunci când o cunoşti suficient de bine!