Procedura de anulare a obligațiilor fiscale!


Contribuabilii pot beneficia de facilitățile fiscale prevăzute
de OUG nr. 107/2024, cu modificările ulterioare aduse de OUG
112/2024.

Procedura de anulare a obligațiilor fiscale a fost aprobată
prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplică obligațiilor bugetare
administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele
vamale.

Prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august
2024 inclusiv se înțelege:
a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau
termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv.
Sunt considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor;
b) diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6
septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de
până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

NU sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
a) obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
b) obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.

Pentru obligațiile de plată menționate la lit. b) debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor.

În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.

Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și nu mai târziu de
data de 25 noiembrie 2024, sub sancțiunea decăderii.

Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul “Spaţiu privat virtual”, denumit în continuare SPV.

Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal.