Profilului de formare al absolventului a fost aprobat prin Ordinul nr. 6731/2023.
Potrivit noutăților, profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului naţional, referenţial pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea acestuia.
Profilul de formare al absolventului descrie aşteptările exprimate faţă de absolvenţii diferitelor niveluri de studiu din învăţământul preşcolar, primar, gimnazial şi liceal, prin raportare la cerinţele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educaţională şi în studii de specialitate, finalităţile generale ale învăţământului, precum şi la caracteristicile de dezvoltare a elevilor.
Profesorii pot folosi profilul pentru:
• proiectarea unor activităţi de învăţare care să contribuie la dezvoltarea competenţelor, inclusiv a atributelor descrise în profil;
• crearea şi/sau utilizarea unor resurse de învăţare adecvate dezvoltării competenţelor şi aplicării acestora în contexte reale de viaţă;
• crearea de contexte multiple care să implice elevii în exerciţii de reflecţie asupra viitorului lor.
Elevii:
• pot folosi profilul ca un ghid pentru stabilirea obiectivelor pentru propria învăţare şi dezvoltare personală;
• pot reflecta asupra propriei învăţări şi asupra rezultatelor învăţării, fiind sprijiniţi în luarea celor mai bune decizii pentru atingerea obiectivelor stabilite.
Profilul de formare constituie reperul pentru experienţe educaţionale în contexte variate, inclusiv în comunitate. Comunitatea devine un spaţiu educaţional extins, un mediu de învăţare.
De exemplu, programele Şcoala Altfel şi Săptămâna verde devin oportunităţi care permit dezvoltarea contextelor de învăţare dincolo de şcoală, în comunitate.