Parlamentul UE și-a adoptat marți poziția referitoare la un „drept la reparare” consolidat de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.
Să alegem să reparăm în loc să cumpărăm ceva nou, chiar și după expirarea garanției
În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.
După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.