Procedura de prezentare a legitimaţiei de inspecţie fiscală în cadrul acţiunilor de inspecţie fiscală


Ordinul nr. 1229/2023 prevede aprobarea Procedurii de prezentare a legitimaţiei de inspecţie fiscală şi a ordinului de serviciu în cadrul acţiunilor de inspecţie fiscală.

Potrivit legislației, legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu pot fi prezentate contribuabilului la începerea inspecţiei fiscale şi prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanţă.

Referitor la locul de desfăşurare a inspecţiei fiscale, Codul de procedură fiscală reglementează la art. 125 faptul că inspecţia fiscală se desfăşoară, de regulă, la sediul organului de inspecţie fiscală, dar, din iniţiativa organului de inspecţie fiscală sau la solicitarea motivată a contribuabilului, inspecţia fiscală se poate desfăşura în spaţiile de lucru ale contribuabilului.

În situaţia în care inspecţia fiscală începe la sediul contribuabilului (sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul), organul de inspecţie fiscală trebuie să prezinte contribuabilului legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului de inspecţie fiscală.

Iar în situaţia în care contribuabilul nu are acces la mijloacele de comunicare la distanţă ale ANAF (Spaţiul Privat Virtual) sau modulul de comunicare video al Spaţiului Privat Virtual nu este funcţional, anterior emiterii avizului de inspecţie fiscală, organul de inspecţie fiscală va proceda la stabilirea locului iniţial de desfăşurare a inspecţiei fiscale în spaţiile de lucru ale contribuabilului.