Liniile directoare cu privire la măsurile de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere au suferit modificări aduse le Ordinul nr. 2260/2022.
Conform legislaţiei, linii directoare vizează sporirea gradului de siguranţă rutieră, reducerea pierderilor umane, materiale şi financiare cauzate de accidentele rutiere şi se aplică reţelei rutiere naţionale aflate în faza de proiectare, de construcţie şi de exploatare.
Inspecţia de siguranţă rutieră periodică se realizează cu scopul identificării eventualelor deficienţe din punctul de vedere al siguranţei rutiere care pot fi remediate prin lucrări de întreţinere, obligatoriu pentru drumurile publice ale reţelei rutiere care fac obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, din 3 în 3 ani şi se concretizează într-un raport de inspecţie de siguranţă rutieră.
Iar Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. efectuează inspecţii de siguranţă rutieră specifică cu prioritate pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute de siguranţă, rezultate din evaluarea reţelei rutiere şi care oferă posibilităţi pentru punerea în aplicare a unor măsuri cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei şi de reducere a costurilor legate de accidente.
ARR împreună cu Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. efectuează inspecţii comune de siguranţă rutieră pe reţeaua rutieră aferentă zonei adiacente tunelurilor care fac obiectul Legii nr. 277/2007, din 5 în 5 ani.
Potrivit știrilor juridice, datele referitoare la accidente se vor centraliza într-o bază de date a accidentelor gestionată de către ARR, care va fi folosită inclusiv la evaluarea siguranţei reţelei rutiere, precum şi pentru determinarea costului social mediu al unui accident soldat cu persoane decedate şi a costului social mediu al unui accident grav.