Procedura de întocmire, avizare şi aprobare a raportului de inspecţie fiscală are ca scop definirea acţiunilor ce trebuie efectuate pentru parcurgerea etapelor specifice pentru finalizarea unei inspecţii fiscale.
În Monitorul Oficial nr. 1210/2020 a fost publicat Ordinul nr. 4077/2020 pentru aprobarea Procedurii de întocmire, avizare şi aprobare a raportului de inspecţie fiscală.
Procedura urmăreşte standardizarea acţiunilor de efectuat pentru înscrierea constatărilor, avizarea de şeful de serviciu şi aprobarea de către conducătorul activităţii de inspecţie fiscală.
Această procedură presupune derularea a 4 (patru) etape, astfel:
1. analiza constatărilor fiscale împreună cu şeful de serviciu coordonator;
2. întocmirea raportului de inspecţie fiscală şi a dosarului acţiunii de inspecţie fiscală;
3. avizarea raportului de inspecţie fiscală de către şeful de serviciu coordonator;
4. aprobarea raportului de inspecţie fiscală de către conducătorul activităţii de inspecţie fiscală.
Analiza constatărilor efectuate de echipa de inspecţie fiscală cu şeful de serviciu se va face pentru acele constatări care au implicaţii fiscale, fiind totodată stabilite şi acţiunile ce trebuie efectuate pentru fundamentarea şi finalizarea unor constatări, cum ar fi:
– efectuarea de verificări încrucişate/constatări la faţa locului;
– obţinerea de informaţii suplimentare;
– solicitarea unui punct de vedere de la direcţii de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
– încadrarea situaţiilor privind faptele constatate ce pot să întrunească elementele constitutive ale unei infracţiuni.
Rezultatele inspecţiei fiscale se consemnează în raportul de inspecţie fiscală, întocmit conform prevederilor din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.710/2015 şi Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.772/2015.
Raportul de inspecţie fiscală se avizează de către şeful de serviciu coordonator al acţiunii de inspecţie fiscală numai după redactarea sa în forma finală.
Raportul de inspecţie fiscală se supune spre aprobare conducătorului activităţii de inspecţie fiscală după avizarea sa de către şeful de serviciu coordonator al acţiunii de inspecţie fiscală.
Aprobarea raportului de inspecţie fiscală constă în acordul dat asupra modului de încadrare în termenele propuse (durata inspecţiei fiscale), asupra modului de prezentare şi susţinere a constatărilor, a încadrării în prevederile legale, semnarea şi datarea acestuia.
După aprobare, raportul de inspecţie fiscală se înregistrează la registratura activităţii de inspecţie fiscală sau îi va fi alocat un număr de înregistrare unic, generat de sistemul informatic, în cazul actelor emise prin intermediul aplicaţiilor informatice, şi urmează să se emită actul administrativ – fiscal.