Datoria unui stat, într-un mediu dezvoltat al consumerismului, este aceea ca, prin mijloacele prevăzute de lege, să protejeze cetățenii având calitatea de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse și servicii, informarea lor completă asupra caracteristicilor esențiale ale acestora, apărarea și asigurarea drepturilor și intereselor lor legitime împotriva practicilor incorecte.
Legea nr. 449/2003 este o marcă a efortului făcut în acest sens de legiuitorul român, asigurând cadrul legal necesar desfășurării operațiunilor de vânzare a produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi reglementarea garanţiilor asociate acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului. Prin raportare la aspectele arătate, adaptarea legii în funcție de contextul social și economic este imperativă, ceea ce presupune o actualizare constantă a prevederilor.
În acest scop, în Monitorul Oficial nr. 4/2019 a fost publicată Legea nr. 353/2018 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 449/2003, care actualizează, în principal, aspecte privitoare la certificatele de garanție.
În articolul de față, obiectivul este prezentarea succintă a prevederilor actuale ale Legii nr. 449/2003, cu sublinierea modificărilor aduse de Ordonanța nr. 9/2016 în materia vânzării produselor și garanțiilor asociate acestora.
Conformitatea produselor cu specificațiile cuprinse în contractul de vânzare
Potrivit dispozițiilor legale, vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare.
Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă:
- corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
- corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
- corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip;
- fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Cu toate acestea, nu se consideră a fi lipsă de conformitate problema ori defectul semnalate dacă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a cunoscut sau nu putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de conformitate ori dacă lipsa de conformitate îşi are originea în materialele furnizate de consumator.
Orice lipsă a conformităţii rezultată dintr-o instalare incorectă a produselor va fi considerată echivalentă cu o lipsă a conformităţii produselor, dacă instalarea face parte din contractul de vânzare a produselor şi produsele au fost instalate de vânzător sau pe răspunderea sa.
Garanția legală de conformitate
Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele.
În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs.
Repararea sau înlocuirea produsului de către vânzător
Potrivit art. 11, alin. 1 din Legea nr. 449/2003, în cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.
O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:
- valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
- importanţa lipsei de conformitate;
- dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
În cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.
Potrivit modificărilor recente, prevede că vânzătorul are aceleaşi obligaţii pentru produsul înlocuit ca şi pentru produsul vândut iniţial, dar în baza garanţiei legale de conformitate, iar nu în baza contractului de vânzare.
Reducerea preţului sau rezoluţiunea contractului
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
- dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
- dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
- dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. 4 din Legea nr. 449/2003, fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Nu se recunoaște dreptul consumatorului de a solicita rezoluțiunea contractului, dacă lipsa conformității este minoră.
Garanția și certificatul de garanţie
Garanţia comercială este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentă.
Certificatul de garanţie, potrivit art. 20, emis în baza garanţiei comerciale, trebuie să cuprindă menţiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste în mod clar că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită.
De asemenea, certificatul de garanţie, emis pe baza garanţiei comerciale, trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalităţile de asigurare a garanţiei – întreţinere, reparare, înlocuire şi termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii specializate de service.
Cu titlu de noutate, certificatul de garanţie trebuie redactat în termeni simpli şi uşor de înţeles. La cererea consumatorului, certificatul de garanţie, emis în baza garanţiei comerciale, va fi oferit în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia.
În același timp, dacă certificatul de garanţie, emis în baza garanţiei comerciale, nu respectă prevederile legale menționate, valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul având dreptul de a solicita vânzătorului îndeplinirea condiţiilor incluse în declaraţiile referitoare la garanţie.
Termenul de garanție
Răspunderea vânzătorului privind garanţia legală de conformitate este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
După expirarea termenului, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.
Pentru produsele a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, termenul se reduce la această durată
În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni reducerea termenului, dar nu la mai puţin de un an de la data livrării produsului.
Costurile
Potrivit noutăților legislative, costurile privind garanţia comercială, inclusiv transportul produsului în vederea recuperării preţului plătit de consumator, se suportă de către vânzător.