Organizarea Ministerului Justiţiei este reglementată de Ordinul nr. 120/C/2011, ordin care potrivit noutăţilor legislative, a suferit unele modificări şi completări.
Astfel, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 720 din data de 21 august 2018, a fost publicată Ordinul nr. 3032/2018 privind modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 120/C/2011/.
Un aspect de noutate îl reprezintă atribuțiile direcția contencios care va acorda asistență juridică de specialitate prin reprezentant desemnat, în operațiunile necesare funcționării Operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021, conform cadrului normativ aferent acestei finanțări nerambursabile, în cooperare cu Direcția programe europene, Direcția financiar-contabilă și Direcția investiții.
O altă normă prevede că serviciul profesii juridice conexe duce la îndeplinire atribuțiile ministerului privind coordonarea, în condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 75/2000 privind organizarea activității de expertiză criminalistică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 488/2002, cu modificările și completările ulterioare, activității de autorizare și evidență a experților criminaliști autorizați.
Serviciul profesii juridice conexe îndeplinește următoarele atribuții:
– elaborează proiectul de regulament privind modalitățile de dobândire a calității de expert criminalist autorizat, precum și procedura de retragere a acestei calități și proiectul de ordin al ministrului justiției pentru aprobarea acestui regulament;
– organizează, în condițiile legii, examenul pentru dobândirea calității de expert criminalist autorizat;
– ține evidența experților criminaliști autorizați;
– întocmește și revizuiește periodic tabelul nominal cuprinzând experții criminaliști autorizați;
– eliberează și vizează legitimațiile de expert criminalist;
– eliberează adeverința de exercitare, cu caracter temporar sau ocazional, pe teritoriul României, în condițiile prevăzute de lege, a profesiei de expert criminalist;
– constată pierderea calității de expert criminalist autorizat;
– întocmește lucrările necesare îndeplinirii procedurii de retragere a calității de expert criminalist;
– realizează verificările documentelor depuse în vederea autorizării prin Sistemul de informare în cadrul pieței interne, în condițiile legii;
– îndeplinește atribuțiile specifice asumate de minister prin Protocolul de colaborare încheiat cu Centrul Național «România Digitală» pentru punerea în aplicare a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii și libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare, prin utilizarea platformei PCU electronic;
– îndeplinește atribuțiile specifice direcției referitoare la recunoașterea profesiei de expert criminalist în cadrul Rețelei autorităților competente cu atribuții în recunoașterea calificărilor profesionale – prin intermediul platformei electronice online.
Direcţia de implementare a proiectelor finanţate din împrumuturi externe va asigura atât suportul tehnic pentru elaborarea, negocierea şi încheierea documentaţiei de finanţare a proiectelor, cât şi implementarea efectivă a proiectelor finanţate din împrumuturi externe conform prevederilor acordurilor de finanţare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, şi protocoalelor semnate de Ministerul Justiţiei cu instituţiile beneficiare, precum şi conform regulilor şi procedurilor din regulamentele privind achiziţii ale instituţiilor finanţatoare, Manualului de implementare a proiectelor şi legislaţiei române în vigoare.
Compartimentelor din cadrul Ministerului Justiţiei le revine obligaţia de a duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.