Excepţia de neconstituţionalitate invocată a fost soluţionată printr-o altă decizie. Ce va decide CCR?


Sancţiunile disciplinare ale funcţionarilor din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi în fiecare unitate de penitenciare sunt propuse de comisia de disciplină.

Actul normativ care reglementează rolul şi atribuţiile comisiilor de disciplină este Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.

Conform art. 74 alin. 2), din actul menţionat mai sus, comisia de disciplină se constituie în Ministerul Justiţiei, în Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi în fiecare unitate de penitenciar şi au competenţa de a efectua cercetarea faptei ce constituie abatere disciplinară şi de a propune, dacă se constată vinovăţia, una dintre sancţiunile disciplinare ce urmează să fie aplicate persoanei în cauză. 

Potrivit noutăţilor juridice, a fost sesizată Curtea Constituţională cu o excepţie de neconstituţionalitate prin care s-a criticat modul de constituire a acestei comisii.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că textul de lege criticat aduce atingere art. 1 alin. (4) şi alin. (5) din Legea fundamentală, prin aceea că deleagă unui membru al Guvernului atribuţia de a reglementa cercetarea disciplinară, prin emiterea unor acte cu caracter administrativ, ceea ce determină o stare de incertitudine juridică, şi nu respectă cerinţele de stabilitate şi previzibilitate impuse de textul constituţional.

De asemenea, se arată că art. 74 din Legea nr. 293/2004 aduce atingere şi dispoziţiilor constituţionale, întrucât răspunderea disciplinară a unui funcţionar public cu statut special ar trebui reglementată prin lege organică, iar nu prin ordin al ministrului justiţiei. Astfel, răspunderea disciplinară, conform capitolului VI din Legea nr. 293/2004, se referă la modul de executare a raporturilor de serviciu. În condiţiile angajării acesteia, este afectată executarea raportului de serviciu al unui funcţionar public cu statut special, raport de serviciu care trebuie reglementat prin lege organică.

Curtea Constituţională a reţinut că prin Decizia nr. 803 din 24 noiembrie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 18 ianuarie 2016, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 74 alin. (2) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, sunt neconstituţionale.

Curtea a constatat, în esenţă, că funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare este subiect al unui raport de serviciu, raport care ia naştere, se execută şi încetează în condiţii speciale. Pe cale de consecinţă, Curtea a statuat că elementele esenţiale în ceea ce priveşte naşterea, executarea şi încetarea raportului de serviciu se vor referi în mod intrinsec la statutul special al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, statut care trebuie reglementat prin lege organică – respectiv Legea nr. 293/2004.

Astfel, Curtea va respinge, ca inadmisibilă, excepţia invocată, soluţie pe care o regăsim în Decizia nr. 307/2017 publicată în Monitorul Oficial nr. 618/2017.